Annons

Kompaktkamera, kompakt systemkamera eller objektiv på mobil.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mittenwald

Avslutat medlemskap
Hej kära forummedlemmar,

Jag och min sambo ska ut på en vandringsresa i alperna tillsammans med hennes familj. Vi har väldigt lätt packning och vill inte bära på en stor systemkamera men ändå få fina bilder. Därför har vi kommit fram till dessa kameror som vi tror ska vara bekväma att bära runt på.

Vi undrar också hur nedanstående kompaktkameror står sig mot mobiltelefoner med bra kamera i kombination med en vidvinkel-objektiv som man klämmer på.

Vi har tittat på kompaktkameror och kommit fram till följande;
Panasonic Lumix DMC-LX15
Canon PowerShot G7 X Mark II
Fujifilm X100F
Sony CyberShot DSC-RX100 III
Panasonic Lumix DMC-TZ200


Kompakta systemkameror så man kan bygga på intresset med objektiv m.m om det skulle vara roligt under resan;
Sony Alpha A6300
Canon EOS M100
Fujifilm X-T2
Fujifilm X-T20
Panasonic Lumix G80 / G85
 

MattiasL

Aktiv medlem
En bra samling. Av kompakterna skulle X100 ge bäst bildkvalitet, men möjligen kännas begränsad med bara en brännvidd. Personligen hade jag nog gått på antingen RX100 eller G7X som har rimligt stora sensorer och mångsidigt men inte överdrivet zoomomfång.

Bland systemarna hade nog jag valt XT-2 men alla är bra. Hade också slängt in Canon Eos D200 som bubblare om det är ont om ström. Minsta spegelreflexen, med låg strömförbrukning.
 

smislo

Aktiv medlem
Om du väljer systemkamera, kan varmt rekommendera X-T2 med två relativt lätta objektiv, XF18-55/2.8-4 (XF16-80/4 kommer i år) och XF55-200/3.5-4.8. Med detta kombo klarar du dig väldigt långt...med lite tur hittar du detta mellan 12-14000kr begagnat...ingen av kompakt kamerorna kan jämföra med detta kombo...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du bara ska lägga ut bilder på facebook blir bildkvaliteten hyfsad även med en bättre mobiltelefon så länge du använder den för sådant som den är lämpad för, som t.ex bilder av dina kompisar på kafferasten. Ska du fotografera fina vyer att hänga som förstoring bakom soffan bör du dock ha något med större sensor än vad man finner i telefoner. Dessutom bör du i så fall välja någon kamera som kan fotografera i RAW då de ger större slarvmarginal och bättre möjlighet för bildbehandling. Bra bildbehandling är ofta mer avgörande för resultatet än val av kamera.

Fördelen med "riktiga" kameror är att de är lättare att använda, och man kommer snabbare till skott om man inte först måste starta någon kamera app. I bästa fall har de fysiska reglage för vanligt använda funktioner så att man inte behöver rota i menyer för att ställa in saker och ting.

Välj bort alla kameror som inte har riktig sökare utan bara en bildskärm på baksidan. Dels är det svårt att se ordentligt vad man fotograferar om ljuset är starkt, dels kan du hålla kameran stadigare om du sätter upp den mot ögat och därigenom kan stödja den med huvudet.

Tänk på att spegelfria kameror vare sig de är så kallade kompaktkameror eller spegelfria systemkameror drar mycket ström. De drar ju ström så fort du tittar genom sökaren, eller tittar på bilder du tagit. Många kameror klarar inte mer än 200-300 bilder/laddning varför det kan vara bra att ta med kanske ett extra batteri per dag du beräknar vara utan ström. En del kameror kan laddas eller tiil och med drivas med ström från extern strömkälla via USB-C. Räkna i så fall på hur många mAh du behöver i din externa batteripack för att motsvara lagom antal kamerabatterier.

DSLR kameror är mycket bättre när det gäller strömförbrukning, om du använder den optiska sökaren och är sparsam med at "chimpa". Canon 200D som någon föreslog är i så fall ett mycket bra val.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Sony RX100 är helt oslagbar som kompakt. Generation 1 finns fortfarande ny på Scandinavian för drygt 3500:-.

Vad gäller kompakt kör jag efter devisen; får den inte plats i fickan kan jag lika gärna släpa på en systemkamera.
 

Jungan89

Medlem
Den enda kameran jag faktiskt har erfarenhet av dessa är G7X Mk2, den är jag mycket nöjd med, värd varenda krona.

Däremot har den ju ingen vädertätning, så för vandring skulle jag titta på något annat.

Själv har jag en Pentax K-3 med 18-135 som jag använder när vi fjällvandrar. Det är en fantastisk kamera tycker jag, objektivet är bytydligt bättre än vad man förväntar sig med det zoomomfånget i den prisklassen. Båda dessa har fått utstå en hel del väder och klarat det galant.

1200g väger den kombinationen tillsammans. Kanske för tungt ändå? Jag går med den monterad på axelremmen med en sån där peak design-mojäng (minns inte vad den heter).
 

Mittenwald

Avslutat medlemskap
Bra tankar som flög igenom skärmen nu.

De flesta kompakta jag ser har 1" men några dyrare har APS-C. Något man ska ha i betänkande?
Det lutar dock åt RX100 men vi ska iväg och klämma på några andra också.

Hur tåliga är dagens system/kompaktkameror mot regn eller smuts? Då menar jag inte avloppssmuts och monsunregn, utan vanligt regn och lite vandringssmuts. (allväderskydd)

Jag kom nämligen på att jag har en FDR-X1000V som fungerat utmärkt som videokamera men haft stora problem med att få stillbilderna fungera då jag inte haft en extern skärm!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror Panasonics båda modeller LX100 (inte LX15, som du själv nämner, den har ingen sökare) och TZ200 är bra val. Den förstnämnda har lite bättre bildkvalitet men kortare zoom.
 

gunte

Aktiv medlem
En begagnad Fuji E-x2 med 18-55 och några extra batterier kan ju vara en
bra färdkompis. Bra kvalite med bra priser.
 

Mittenwald

Avslutat medlemskap
Efter noggrant övervägande beslutade vi oss för att inte helt låsa oss till resekamera i superduperkompakt form. Det blev en kompakt systemkamera. Vi får helt enkelt anpassa mängden tillbehör samt antal objektiv utifrån resmålet. Då får vi roligare upplevelse kring fotandet och kan fortsätta använda det på hemmaplan.

Vi ska ju "ändå" köpa en renoveringsobjekt, göra några pauser i arbetslivet, resa en hel del under åren som kommer.

Det blev därför en Fujifilm X-T3 tillsammans med två objektiv.

Hur brukar ni göra med inköp av väskor? Provar ni på plats och köper det eller chansar ni online?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter noggrant övervägande beslutade vi oss för att inte helt låsa oss till resekamera i superduperkompakt form. Det blev en kompakt systemkamera. Vi får helt enkelt anpassa mängden tillbehör samt antal objektiv utifrån resmålet. Då får vi roligare upplevelse kring fotandet och kan fortsätta använda det på hemmaplan.

Vi ska ju "ändå" köpa en renoveringsobjekt, göra några pauser i arbetslivet, resa en hel del under åren som kommer.

Det blev därför en Fujifilm X-T3 tillsammans med två objektiv.

Hur brukar ni göra med inköp av väskor? Provar ni på plats och köper det eller chansar ni online?
Grattis till en bra kamera och förhoppningsvis fina objektiv. Kom nu bara ihåg att lära er att hantera kameran. Ju mer avancerad kamera man köper desto mer kunnande och erfarenhet behöver man för att få bra bilder. Om ni inte har stor erfarenhet så gå gärna någon kurs. Ser så många som köper bra kameror och sedan blir besvikna för de får sämre bilder än med mobilkameran. Sett för de inte kan fotografins grunder.

Väskor är alltid något man alltid har problem med.
Egentligen skulle jag säga att man behöver 2 olika. En som man när man packar lätt har över axeln som en budväska.
En annan som är en ryggsäck där man kan få plats med både kamera och objektiv fast också regnkläder och kanske en termos och lite mat.

Till mina Fuji kameror har jag en ONA som jag gillar skarpt. Fast jag har också en Billingham som jag haft länge och varit med mig på många ställen i världen. Kvalitén är på absolut topp. Packar man den full blir den gärna för tung efter ett par timmar.

Scandinavian Photo har mycket väskor och ryggsäckar. Gå och kika och se vad ni gillar.
 
ANNONS