Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

snap01

Aktiv medlem
En annan sak som Nikon lyckats mycket bra med är IBIS.

Jag fotar numera vid utan att tveka vid 1/15s i 24-70 området. Nästan aldrig det minsta skakningsoskärpa. Går att ta bilder vid flera sekunder om man andas ut och koncentrerar sig.

Fungerar mycket bättre än min Sony A7iii som även har OSS is objektivet (28-70/3.5-5.6).
Flera sekunders exponering ?
Och det blir skarpt ? Då är det bra att sälja mina d850 o stativet på en gång.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hittade inget om saknaden av 3D-fokus i Z-kamerorna, vilket har hjälpt SLR kamerorna till bättre autofokus.
Jag tror det här syftar på bl.a. 3D-tracking...

Dave Etchells: I think we've only got time for one last question, and I'll make it about autofocus. The Z-series has good autofocus, but it's not in the same class as the Nikon D5. How do you intend to improve the autofocus performance moving forward, and will you be able to close that gap with your high-end DSLR cameras?

Naoki Kitaoka: Speaking about how future development will go, it's really hard to answer to that question. However, we already made a public announcement to the wider audience that eye-detection AF is going to be launched through a firmware update. This announcement was made within six months of the launch of the product itself. And we'd like to continue to make additional new feature announcements. So the conclusion, if we are asked about our autofocus strategy, is that an SLR and mirrorless camera each have their own advantages for autofocus, because each has a different way of operating. We would like to improve their competitive edge and then to realize it; we would like to provide additional autofocus functions to both SLR and mirrorless. For example, since DSLR uses the optical finder, it doesn't have any time lag [in viewing the image]. It's pretty much zero, while mirrorless, of course, does have a time lag because the mechanical structure is different from an SLR. But because of that, you can actually keep watching and viewing your subject through the mirrorless camera's viewfinder, because you can constantly keep following the subject with the mirrorless, while the SLR it's more like you [can see the subject] for that very short moment without any time lag. Each one of them has its own advantages, and we would like to improve the benefit of each, by providing better autofocus functions respectively.


Nikon's D5 DSLR sets the absolute standard for AF tracking of difficult subjects, so has long been a go-to body for sports photographers. Nikon feels that Z-series mirrorless models will eventually be able to equal this performance, but note that there will always be an unavoidable -- even if only very slight -- lag in what you see in an electronic viewfinder versus a conventional optical one.
Dave Etchells: Just in terms of using a camera to shoot sports though, the current feeling is that the D5 is better at tracking subjects. Purely in terms of tracking performance, do you think mirrorless will it catch up, and how long will it take, do you think?

Naoki Kitaoka: We are in the middle of the process of trying to catch up with the tracking functions that the D5 currently provides. We believe technically, with both hardware and software, it is possible to do so in the near future. However, the key difference between them is whether it is an optical finder or a liquid crystal, and that eventually causes the ultimate difference between them.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Joe McNally byter från Nikon till Canon

"Nikon cameras are just very good and no longer fun. Every picture is just perfect and now anybody can take good photographs. I need something more challenging...."
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror det här syftar på bl.a. 3D-tracking...

Dave Etchells: I think we've only got time for one last question, and I'll make it about autofocus. The Z-series has good autofocus, but it's not in the same class as the Nikon D5. How do you intend to improve the autofocus performance moving forward, and will you be able to close that gap with your high-end DSLR cameras?

Naoki Kitaoka: Speaking about how future development will go, it's really hard to answer to that question. However, we already made a public announcement to the wider audience that eye-detection AF is going to be launched through a firmware update. This announcement was made within six months of the launch of the product itself. And we'd like to continue to make additional new feature announcements. So the conclusion, if we are asked about our autofocus strategy, is that an SLR and mirrorless camera each have their own advantages for autofocus, because each has a different way of operating. We would like to improve their competitive edge and then to realize it; we would like to provide additional autofocus functions to both SLR and mirrorless. For example, since DSLR uses the optical finder, it doesn't have any time lag [in viewing the image]. It's pretty much zero, while mirrorless, of course, does have a time lag because the mechanical structure is different from an SLR. But because of that, you can actually keep watching and viewing your subject through the mirrorless camera's viewfinder, because you can constantly keep following the subject with the mirrorless, while the SLR it's more like you [can see the subject] for that very short moment without any time lag. Each one of them has its own advantages, and we would like to improve the benefit of each, by providing better autofocus functions respectively.


Nikon's D5 DSLR sets the absolute standard for AF tracking of difficult subjects, so has long been a go-to body for sports photographers. Nikon feels that Z-series mirrorless models will eventually be able to equal this performance, but note that there will always be an unavoidable -- even if only very slight -- lag in what you see in an electronic viewfinder versus a conventional optical one.
Dave Etchells: Just in terms of using a camera to shoot sports though, the current feeling is that the D5 is better at tracking subjects. Purely in terms of tracking performance, do you think mirrorless will it catch up, and how long will it take, do you think?

Naoki Kitaoka: We are in the middle of the process of trying to catch up with the tracking functions that the D5 currently provides. We believe technically, with both hardware and software, it is possible to do so in the near future. However, the key difference between them is whether it is an optical finder or a liquid crystal, and that eventually causes the ultimate difference between them.

Frågeställaren nämnde nog inte 3D-fokus av någon anledning, vilket hade varit intressant att få höra, det kan vara så att det är knepigare att få till med spegelfria kameror men det är bara spekulation från min sida. Enligt Agfors så skall förutom följande ögon-fokus även 12bps med låst fokus på första genom FW få full funktionalitet, ja fattade som att det skall komma under maj månad.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Frågeställaren nämnde nog inte 3D-fokus av någon anledning, vilket hade varit intressant att få höra, det kan vara så att det är knepigare att få till med spegelfria kameror men det är bara spekulation från min sida.
3D-fokus handlar om att använda exponerings- och färginformation för att hjälpa autofokusen, något i princip alla spegelfria kameror - inklusive Z6 och Z7, gör. Det många saknar i Z6 och Z7 är snarare fokusläget 3D-fokus som är hanteringsmässigt överlägset den besynnerliga version (alltså hanteringsmässigt) av 3D-fokus som Z6 och Z7 har.

Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).

Enligt Agfors så skall förutom följande ögon-fokus även 12bps med låst fokus på första genom FW få full funktionalitet
Både Z6 och Z7 har redan från början följande fokus vid 12 bilder/sek, däremot ha de än så länge låst exponering från första bild vilket alltså skall fixas via FW ganska snart. Det större problemet vid 12 bilder/sek är att frånvaron av full sökaruppdatering vilket gör det svårt att följa snabba motiv (i alla fall i Z7, i Z6 är problemet som jag upplever det mindre).
 

Bengf

Aktiv medlem
3D-fokus handlar om att använda exponerings- och färginformation för att hjälpa autofokusen, något i princip alla spegelfria kameror - inklusive Z6 och Z7, gör. Det många saknar i Z6 och Z7 är snarare fokusläget 3D-fokus som är hanteringsmässigt överlägset den besynnerliga version (alltså hanteringsmässigt) av 3D-fokus som Z6 och Z7 har.

Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).



Både Z6 och Z7 har redan från början följande fokus vid 12 bilder/sek, däremot ha de än så länge låst exponering från första bild vilket alltså skall fixas via FW ganska snart. Det större problemet vid 12 bilder/sek är att frånvaron av full sökaruppdatering vilket gör det svårt att följa snabba motiv (i alla fall i Z7, i Z6 är problemet som jag upplever det mindre).

Ja okej, låst exponering var det och inte låst fokus på första vid 12 bps, fattade även fel om 3D trodde att fans det så var det valfritt att välja in, känner bara igen 3D genom Nikon kameror, fast Canon kallar sin variant ITR. När A77II kom som talade dom om 4D, men det kanske bara var något reklamsnack.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
så 1 av 3 blir bra? flera sekunders exponering? låter otroligt, knivskarp bild handhållen med flera sekunders exponering. Säger bara amazing. Säkert med en 500mm tele oxå?
Självklart inte med 500mm, men det fattade du redan innan du skrev, eller hur?

Jag har gjort det många gånger vid t.ex. 24mm. Jag tar flera bilder, kollar vid 100%, och tar några till om det behövs. Jag kan visa dig exempel om du vill.

Reciprocitetsregeln säger ungefär 1/30s vid 24mm.

Nikon säger att IBIS hälper upp till 5 steg.

Det blir 1s.

Genom att ta ett antal bilder ökar sannolikheten för en skarp bild och på så vis kan man förlänga tiden.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).




Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tekniken finns alltså där, det är bara att den plötsligt blev väldigt bökig att använda i Z6 och Z7. Thom Hogan påpekade att fokuslägena i Z6 och Z7 faktiskt påminner rätt mycket om vad vi hade att välja på i Live View i DSLR-modellerna (när de också kör sensorbaserad AF) och att Nikon, dumt nog, kan ha antagit att eftersom ingen klagat på hanteringen av de fokuslägena så är de väl bra. Men att ingen klagat på dem beror ju mest på att i stort sett ingen använde AF i Live View i Nikons DSLR-kamerorna för att det var så infernaliskt långsamt (med möjligt undantag för D850 som gör det semi-OK).




Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
Nikons (och alla andras) DSLR-kameror har två separata sensorer, en AF-sensor som sitter under spegeln och en exponeringsmätare som (rätta mig om jag har fel) är lokaliserad uppe vid prismat. Den senare ger information om färger i vissa punkter för 3D-trackingfunktionen.

Samma information och mer kan kameran även hämta från sensorn, men avläsningen är mycket långsammare och mer beräkningar måste utföras.

En annan skillnad är att en DSLR använder fasdetektering för att mäta autofokus, vilket är snabbare men inte lika noggrant.

Moderna spegelfria har både fasdetekterande och kontrastdetekterande AF-punkter. Av anledningar som har med sensordesign att göra så dominerar den senare typen som kräver att kameran gafflar in fokus innan exponeringen, vilket gör det ytterliggare långsammare.

Båda dessa saker utgör utmaningar att designa AF-system för alla som tillverkar spegelfria kameror.

Jag tror det är mer än bara ett dumt misstag som gjort att Nikon designat sitt interface som de gjort. De ligger helt klart efter Sony och Canon med teknologin.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För mig är exakt hur spegellösa kameror fungerar vad gäller fokus dolt i dimma. Att de inte fungerar som en dSLR är helt klart. Som många vet kör jag Fuji. Den har ju ganska snabb AF. Fast när man vänder på kameran och tittar in i objektivet har den en mängd tricks för sig. Lite olika beroende på vilken bländare man använder. Den öppnar och sluter bländaren flera gånger i snabb följd. Vad den sysslar med har inte Fuji förklarat. Jag tror mig veta och via andra källor fått det någorlunda klart för mig.
Vad jag läst mig till fungerar Nikon lite annorlunda än de flesta andra spegellösa.
Kanske förklarar det varför man har mer fördröjning än andra.
Mina Fuji X-T2 eller X-H1 har i princip ingen fördröjning alls i sökaren. Jämfört med min 5D MKIV är blackouten kortare och mycket mindre störande.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kanske är som du skriver men borde man inte kollat lite på T.ex Sony/Fujifilm o låtit en hel del testa o komma med input ? Man kan ju inte börja bygga en prestanda bil om man inte vet hur dom som finns presterar eller ? (Självklart förstår jag att det är en hel del som testat innan den slutliga produkten men man funderar ju på hur dom tänkte där ?)
Det är som Martin skriver. Dpreview uppmärksammade det redan i höstas.

De skrev t.o.m. en särskilt liten avdelning om frustrationen över den dåliga hanteringen av AF i Nikons Z-kameror.

Jag skulle vilja ha Canons AF-system i en Nikon Z-kamera. I allt övrigt tycker jag att Nikons spegelfria är bättre än Canons.
 
ANNONS