Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar på canon 600d för....

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hej!
Jag heter Oscar och jag har lite frågor om de bästa inställningarna för olika fotografi stilar......

Så jag fotar små eller stora objekt i en rätt så mörk / moody stil men samtidigt lite värme och ljus i bilderna, jag hoppas att ni förstår.
Jag undrar vilka de bästa inställningarna är?
Ska man alltid ha "ljusstyrkan/ ljusinsläppet" på 0 eller lite under 0?
Ska man använda P , M eller vilka?
Behöver verkligen hjälp.
Har en canon 600d om det hjälper något.
 

apersson850

Aktiv medlem
P, M eller vad du använder spelar ingen roll. De påverkar bara hur kameran väljer kombinationen av slutartid och bländare. Du kan få alla tänkbara kombinationer med vilken av inställningarna som helst.

Mörkt, vilket kräver lite ljus, och samtidigt värme, vilket kräver mer ljus, i bilderna brukar vara svårt att få utan att påverka hur bilden är belyst. Det får antingen göras med lampor/blixtar när bilden tas, eller mixtras med i efterhand, i datorn. Något som vanligtvis är lättast, om man har ett lämpligt program för det.

Just för en Canonkamera finns det även något som heter picture styles. De anger hur bilden ska bearbetas när den färdiga jpegbilden tillverkas. Det finns några olika picture styles, som var för sig kan finjusteras med olika parametrar, inbyggda i kameran. Det finns också programmet Picture Style Editor, som kan användas för att tillverka egna picture styles.
Enklast är att ta bilder i RAW-format och applicera olika bildstilar i datorn, för att se resultatet. Hittar man på en helt egen bildstil går det sedan att överföra den till kameran, så du får motsvarande funktion som med en färdig bildstil.

Har du någon aning om hur du vill arbeta?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar med ”ljusinsläppet på 0”.

Ljusinsläppet (bländaren) påverkar hur mycket ljus som kan komma in under en viss tidsperiod.

Ljusinsläppet (slutartiden) påverkar hur mycket ljus som hinner komma in.

Tillsammans så reglerar de mängden ljus.

Bländaren påverkar också skärpedjupet, medan slutartiden kan påverka rörelse- och skakningsoskärpa.


Om man vill ha mörka motiv mörka i bilden behöver man använda exponeringskompensation om man använder något automatik-läge.
Man behöver kompensera ett eller några steg mot mindre exponering.

Är det denna nolla du skriver om? Prova i så fall att ställa på minus ett eller minus två.
 
ANNONS