Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för cinematiska videor? Billiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer, skapare & filmare m.m! Jag heter Oscar och jag har kört på min Canon eos 600d rätt så länge nu! Jag är jättenöjd med den när det kommer till fotografering, men när det gäller till video så är jag rätt så missnöjd. självklart beror det på att kameran är rätt så gammal och rätt så sliten.
Så jag funderar på att spara ihop en "slant" till en ny videokamera. Haha videokamera låter så " dåligt" , typ som de där kamerorna som är korvliknande som alla familjer hade förut som endast filmade som högst i 720 24 fps eller vad det var. men jag ska iallafall spara till en kamera som kan filma 1080 P helst 60fps . Då jag använder min 600d med 1080p är det endast 24 fps och blir väldigt skakigt då jag inte införskaffat en sån här dyr gimbal.

Så jag har spanat in några billiga och fastnade först på Canon m50, men då jag testade den av en kompis så var den inte så " bra" som jag tyckte.
Så frågade runt om bra videokvalité och har hört att sony ska ha den " bästa" just nu med gamla modeller också.
Hoppas att ni förstår.

Kanske en sony a6000?

Kan någon tipsa några på och billiga Sony kameror som filmar 1080p med 60fps eller mer?
Den får gärna kosta max under 6000kr om det går!
Tack!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skakigt...

Det blir inte mindre skakigt i 60 fps. Det är gimbal eller stativ som gäller för det eller en stadig hand och bildstabilisering i objektiven. Du kanske blandar ihop det med att rörelserna upplevs som ryckiga. Då kan det bero på att du använder för snabb slutartid. Om du inte gjort det tidigare så ställ in din kamera på lägsta iso sätt den i M-läge och 1/50 s (är det soligt och ljust så prova 1/100 s eller 1/200s om det är väldigt ljust) och välj bländare så du får rätt exponering. Då borde du i alla fall få fina jämna rörelser på det som rör sig. Sen behövs ju en dator som kan orka med de tunga filerna man får om man inte konverterar till annat format. En billig kamera som har bra AF för filmning är 70D som kan fås för 3-4 lax beggad. Till den har du ju objektiv och jag får i alla fall inte några skakiga filmer med den (Det fick jag iofs inte med min gamla 600:a heller)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
blackmagic pcoket 4k budget liten sensor micro 4/3 och raw

Black magic urma mini pro g2 aps-c och raw

Canon c200
 
ANNONS