Annons

Hjälp, jag ska ha en utställning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Viktigt är att man syns i sociala medier och/eller på en egen hemsida där man kan presentera sig själv och visa upp sina bilder gärna monterade och inramade samt prisnivåer som kan variera utifrån storlek och kvalitet.
Bra tänkt!!
Startar nu ett Instagram - konto avsett bara för fotokonst och inte både privat och konst i en enda röra 😅
Tack!!
 
Nu är utställningen uppe och igång - stort tack för support!! ❤❤

Hej igen!
Nu är min utställning uppe och igång. Vernissage igår. Väldigt roligt!!
Stort tack till er alla för tips, erfarenheter, tankar och support!! Det betyder väldigt mycket!!

Magdalena
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Vi har ställt ut några gånger och även arrangerat utställningar för andra. Det är roligt och mycket utvecklande och rekommenderas varmt.

Erfarenheten är att den viktigaste faktorn för hur mycket ett okänt namn säljer är priset. Många kan betala strax under 1000:- för en bild de tycker om men sällan flera tusen eller som några av våra mer optimistiska kunder som sätter priser runt 10-15 tusen säljer ingenting.

Så om du t.ex. säljer 3 bilder för 1000:- bör det finansiera det mesta av din kostnad. Det finns billigare papper av god kvalitet och det är inget fel på IKEA-ramar? Tråkigt nog är de få som ser skillnad, så Hahnemühle skulle jag reservera för ditt eget vardagsrum.
Jag har hittills inte haft nån utställning…men det kommer (förhoppningsvis…väntar bå besked från tilltänkkt utställningslokal-/plats.

Jag har ju under många år fotat en hel del veteranbilar, bara av eget intresse…och nu i somras fick jag sälja 2 inramade förstoringar…till helt främmande personer!

köpte ramar, passpartoer, färdiga till bra priser, printat bilderna (sv/v) på egen A3+ skrivare (Canon 9000 Pro) på Canons egna bästa A3+ ppr….

Jag tog 1000:- per färdig tavla….och får väl va nöjd med det? Eller? Se exempel nedan…

De svartvita (analogt) tagna bilbilderna har jag bildbehandlat själv i min MacBookPro 2015, i Photoshop…

1664687741559.jpeg
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är en glad amatör som fått äran att ha en fotoutställning. Väldigt roligt och ärofyllt!
Men.
Nu sitter jag här i soffan med ont i magen! 😣
Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Hur mycket pengar är vettigt att lägga på en utställning?
(Anar att det inte finns några riktlinjer för sådant, men jag behöver bolla med någon)
Risken finns att jag inte säljer något alls. Då hamnar hela kostnaden på mitt nöjeskonto.
Hur stor skillnad gör det att printa bildens på finare papper, jag har spanat in Hahnemühle German etching...
Större chans att sälja om det ser fint och proffsigt ut?
Ska jag printa bilder som jag tror säljer eller sådana jag vill ha i mitt eget vardagsrum?
(för det är väl där de kommer att hamna 😣)

Hur tänker ni när ni gör en utställning?

Tack!!
Magdalena
det är 3,5 år sedan du skrev din tråd…jag skrev nyss ett svar, Magdalena (se slutet av tråden) Hur är det nuförtiden? Är du professionell utställare nu som kan leva på det? (utsällande & försäljning av bilder) ?
 
ANNONS