Annons

Originalkartong och kvitto vid begagnat - hur viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Angående originalförpackningen brukar de stora elektronikkedjorna ha en avdelning som de kallar "fyndvaror". Det är produkter som kunder av olika anledningar lämnat tillbaka och som nu säljs till reducerat pris. Priset beror främst på varans skick, men brukar vara lägre ifall originalförpackningen saknas.
Jag köpte till exempel nyligen en liten stationär Lenovo-dator från en sådan elektronikkedja på det viset, priset var nedsatt med ca 33% bara för att originalförpackningen saknades och datorn var inlindad i bubbelplast inuti en wellpappkartong.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Angående originalförpackningen brukar de stora elektronikkedjorna ha en avdelning som de kallar "fyndvaror". Det är produkter som kunder av olika anledningar lämnat tillbaka och som nu säljs till reducerat pris. Priset beror främst på varans skick, men brukar vara lägre ifall originalförpackningen saknas.
Jag köpte till exempel nyligen en liten stationär Lenovo-dator från en sådan elektronikkedja på det viset, priset var nedsatt med ca 33% bara för att originalförpackningen saknades och datorn var inlindad i bubbelplast inuti en wellpappkartong.
Var du beredd att betala mer för att få originalkartongen, men detta var enda exemplaret som fanns till försäljning?
 

martley

Aktiv medlem
Var du beredd att betala mer för att få originalkartongen, men detta var enda exemplaret som fanns till försäljning?
Det var enda exemplaret, men det fanns på fyndhyllan i butiken. Jag kollade aldrig ifall de även hade fullprisversionen i originalkartong i lager. Nu är det inte nån monsterdator det handlar om, den har en 128GB SSD-systemdisk och 1TB snurrdisk och ganska mycket RAM-minne. Jag tror dock inte jag hade varit beredd att betala ca 1500 Kr till för en pappkartong.
 

nivas

Aktiv medlem
Orginallådans enda praktiska syfte är att den är bra att packa grejerna i om man ska skicka dem, men då fotoprylar fortfarande behöver packas i ett ytterligare emballage för att motstå Postens paketkross så är fördelen väldigt liten.

Det skulle ju vara lite humor att skicka ett proffskört teleobjektiv med repor, hack och avskavd färg i en mint condition originallåda... :)
Ja ni förstår, lådan säger inget om prylens skick.

Originalkvitto tycker jag är värdefullt, då syns det tydligt att prylen är hederligt anskaffad.

Varken låda eller kvitto i orginal är en dealbreaker för mig, det är viktigare att kolla att prylarna är fungerande och i förväntat skick.


Jag försökte förresten en gång sälja en överbliven låda till en 7D här på FS, ingen nappade :-D
 
ANNONS