Annons

D-76

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonUser

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt gamla hederliga D-76, påsen ger 3,8 L. min kanske korkade fråga är, jag borde kunna väga upp hälften av pulvret och blanda till med 1,9 liter vatten då jag inte kommer göra åt allt inom rimlig tid. fukar detta eller tänker jag galet?.

Mats
 

norrmarken

Aktiv medlem
D 76

Hej

Jag har köpt gamla hederliga D-76, påsen ger 3,8 L. min kanske korkade fråga är, jag borde kunna väga upp hälften av pulvret och blanda till med 1,9 liter vatten då jag inte kommer göra åt allt inom rimlig tid. fukar detta eller tänker jag galet?.

Mats
Njaa, minns att rekommendationerna var att blanda till hela satsen på en gång då kemikalierna i förpackningen kunde vara skiktade. Jag brukade dock blanda allt pulver med hälften av vattnet, dvs 1,9 l. Jag fick på så sätt ett mera hållbart koncentrat som späddes 1+1 med vatten innan användning. Använd mörka flaskor till koncentratet.
Good Luck!
 

CanonUser

Aktiv medlem
Njaa, minns att rekommendationerna var att blanda till hela satsen på en gång då kemikalierna i förpackningen kunde vara skiktade. Jag brukade dock blanda allt pulver med hälften av vattnet, dvs 1,9 l. Jag fick på så sätt ett mera hållbart koncentrat som späddes 1+1 med vatten innan användning. Använd mörka flaskor till koncentratet.
Good Luck!
Hmmm.. så då blir det så att skall jag ha 300 ml färdig framkallare 1 + 1 så tar jag 75 ml "koncentrerad" D-76 till 225 ml vatten? eftersom hela mängden pulver är utblandat i hälften av mängden vatten.

Mats
 

Bluebike

Aktiv medlem
Labknep

Ska man dela en produkt typ denna häller man den på tex en glasskiva så att pulvret bildar en kon, sen skär man denna kon i två delar med tex en kartongbit. Man får då två nögar med rimligt lika innehåll trots skiktning och ofta ganska nära halva vikten.
 

cardazio

Aktiv medlem
Själv föredrar jag framkallare i vätskeform nuförtiden.[/QUOTE] Lite ot men ändå relevant; Går även att blanda 1msk målarsoda, 2/3 msk c-vitamin och 7.5 msk snabbkaffe med 5dl vatten om man vill ha något mindre hälsovådligt samt med sepiaton (apropå att läsa hälsoriskerna i säkerhetsdatabladet) Min setup a la IKEA: [ATTACH]148967._xfImport[/ATTACH]
 

PMD

Aktiv medlem

gladers

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt gamla hederliga D-76, påsen ger 3,8 L. min kanske korkade fråga är, jag borde kunna väga upp hälften av pulvret och blanda till med 1,9 liter vatten då jag inte kommer göra åt allt inom rimlig tid. fukar detta eller tänker jag galet?.

Mats
hej!

nej, du måste blanda upp allt på en gång. sedan kan du dela vätskan i mindre flaskor. försök toppfylla alla flaskor. då håller de sig bra.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
hej!

nej, du måste blanda upp allt på en gång. sedan kan du dela vätskan i mindre flaskor. försök toppfylla alla flaskor. då håller de sig bra.
Helt ologiskt. Väg upp precis så mycket du behöver med en hushållsvåg och försegla urspungsförpackningen ordentligt så kommer det oanvända pulvret att hålla i flera år. Ange en vettig anledning varför det inte är så. Kemikalier i pulverform brukar inte degradera det minsta om syre och fukt hålls borta.
 

laha

Aktiv medlem
Helt ologiskt. Väg upp precis så mycket du behöver med en hushållsvåg och försegla urspungsförpackningen ordentligt så kommer det oanvända pulvret att hålla i flera år. Ange en vettig anledning varför det inte är så. Kemikalier i pulverform brukar inte degradera det minsta om syre och fukt hålls borta.
Det går aldrig att få pulverblandningen homogen. En del komponenter utgör endast 2% av pulvret, och är ojämnt fördelat i blandningen. Lita på en som försökt. Allt måste lösas i vatten på en gång om man vill ha en framkallare som uppför sig lika vid varje framkallningstillfälle.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det går aldrig att få pulverblandningen homogen. En del komponenter utgör endast 2% av pulvret, och är ojämt fördelat i blandningen. Lita på en som försökt. Allt måste blandas på en gång om man vill ha en framkallare som uppför sig lika varje gång.
OK, man kan alltid skaka påsen i två sekunder innan man börjar använda den.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag har provat i praktiken, har du?
Yes, jag använde en påse D-76 vid tre tillfällen under kanske ett år. Blev ingen skillnad mellan gångerna vad jag kommer ihåg. Detta betyder inte så mycket eftersom "en gång är ingen gång" när det gäller kemiexperiment (har utbildat mig och jobbat som som kemist i 27 år). Men jag planerar att gå på det igen med en ny påse.
 

laha

Aktiv medlem
Jag testade en gång med att dela en 5-liters förpackning i två delar. Jag är alltid noga med tid temp o agitering. Använder den som engångs, spädd 1+1. Den första filmen blev kornigare och fick högre kontrast än vanligt. Då hade jag ändå rört om ordentligt i pulvret.
Mixade resten av pulvret och hällde ihop de bägge lösningarna. Då blev det som vanligt igen.
Numera använder jag X-tol i stället för D76.
Under de 57 år jag framkallat har jag provat det mesta, inklusive egna recept
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag testade en gång med att dela en 5-liters förpackning i två delar. Jag är alltid noga med tid temp o agitering. Använder den som engångs, spädd 1+1. Den första filmen blev kornigare och fick högre kontrast än vanligt. Då hade jag ändå rört om ordentligt i pulvret.
Mixade resten av pulvret och hällde ihop de bägge lösningarna. Då blev det som vanligt igen.
Numera använder jag X-tol i stället för D76.
Under de 57 år jag framkallat har jag provat det mesta, inklusive egna recept
All respekt. Det viktiga är att man vågar prova sig fram och använder det som funkar för en själv. Hur skiljer sig d-76 och x-tol med avseende på hur negativen blir?
 

laha

Aktiv medlem
Det blir ungefär likadana negativ. Om jag kommer ihåg rätt så är framkallningsämnet askorbinsyra i X-tol, medan D76 är en phenidone hydrokinonframkallare. X-tol är alltså snällare för miljön och hälsan.
 
Senast ändrad:
ANNONS