Annons

Agfa Billy Record 7.7

Produkter
(logga in för att koppla)

Krumeluren

Medlem
Hejs!

Införskaffade för några år sedan den ovan nämnda kameran på en antikmarknad och nu har jag (om än sent omsider) äntligen bestämt mig för att testa den, då den verkar vara i fint skick. Jag har inte fotat mycket med film i mina dar, men tänkte att någon gång måste det ju ske.
Några rullar 120-film på 400 ISO har jag fått tag i, och en kabel till slutarmekanismen, som funkar rätt bra, också.

Har därför börjat finkamma nätet efter exponeringsinformation om de här pjäserna, och kommit fram till att det är ganska knepigt att få fram info om just 400 ISO-filmen, oftast finner jag bara info om filmer som har lägre nummer.

Just nu är jag inne på att fota landskapsbilder med långa skärpedjup men är litet osäker på hur slutartiderna bör ställas in i förhållandena till filmens styrka och rådande dagsljus. Visst - det är både kul samt lärorikt att experimentera, men dyrt med sådan här utrustning, som jag dessutom inte vet till 100% om den funkar som den ska.

Finns det någon här som har erfarenhet av just detta så får ni därför gärna, om ni vill, tipsa litet om hur ni brukar bära er åt.

Det jag funderar mest på om denna fina kamera är dock stativfästena - den har två stycken gängade hål, ett för stående och ett för liggande format, av en för mig okänd typ. Klart är i alla fall att den inte går på de mer moderna stativens skruvar. Efterlyser därför även information om detta!

Med vänliga hälsningar, Jerry
 

PMD

Aktiv medlem
1. Skaffa en ljusmätare för att bestämma rätt exponering. Det finns en hel del mobiltelefonappar som fungerar som ljusmätare så om du har en smartfon så är det inte dyrt (förmodligen gratis) att skaffa en ljusmätarapp till din telefon.
Ett alternativ är att du använder sol-16-regeln.

2. Det finns två standarder för skruvfästen till stativ. 1/4" UNC och 3/8" UNC. Den förra är vad de flesta moderna stativ använder, men det finns adaptrar mellan de båda skruvstorlekarna.
 

blj

Aktiv medlem
Hej,en bra länk har du fått om exponering av PDM för
både 100 och 400 iso.
Agfa Billy 7,7 tillverkades från 1933-42 det är
väl Art-Deco mönster på den också.
Slutartiderna är från 1/25-1/100 sekund och
bländare 7,7 till 32 med två avståndsinställningar
2,5 m-5 m och 5 m- oändligt 100 iso räcker till
sommartid för exponering.
En kul kamera att testa med retrostuk på bilderna
de senare modellerna Record I, 2 och den berömda
Record III med soligorobjektivet är mycket bra.


Har lagd in en test med min Billy 8,8 du kan kolla på

Retrokamerapoolen forum där hittar du inlägg om
Agfa Billy Record I och Record 8,8 som är likadan som
din 7,7. mvh /BLJ
 

Krumeluren

Medlem
Tackar så mycket för era svar, mycket nyttig information som dök upp där. :)

Hade en liten vag gissning om att det kunde vara 3/8" UNC, och nu fick jag det bekräftat. Ska kolla efter adaptrar!

Angående min kamera så stämmer specsen som du skrev om den så när som på minsta bländartalet, som är 16 på min, blj!
Har förresten sökt efter ditt test som du nämnde, men blir inte riktigt klok på vart man hittar det. Länka gärna om du vill :)
 

blj

Aktiv medlem
Agfa Billy 7,7

Hej det funkade ej, klicka på Forum här där din kamera är med och
rulla ned tills du ser Retrokamera och klicka där så ser du inlägget
om Agfakameran eller klicka på grupper och rulla ned till du ser
gruppen retrokamera öppna den och klicka på forum då kommer
sidan fram med en massa inlägg rulla ned tills du ser inlägg om
Agfa I kamera öppna den och kolla om bla, Agfa Billy.
Med vänlig hälsning blj..
 

Krumeluren

Medlem
Tack för intressant test och för länken till det! Håller på att fota första rullen film med min nu i dagarna, ska bli kul att se hur bilderna blir.
 

blj

Aktiv medlem
Bra, Per D. fixade länken den ljusa tiden på året räcker det
med 100 iso på filmen.Brunos Bildverkstad säljer film till bra pris.

mvh /blj
 

Krumeluren

Medlem
Tack blj för tipset med fotobutiken! Lär nog köpa några rullar film därifrån!
På tal om årstider och iso-tal...jag har nyss sammanställt en lista om detta, letade fram den så kallade "Sunny 16"-regeln men ock flera liknande regler och sammanställde allt i en lista som jag sedan printade ut. :)

Naturligtvis är ju detta bara riktlinjer, jag kommer nog att överexponera en del för att vara på den säkra sidan, har förstått att i motsats till det digitala så kan man ju inte gräva fram detaljer genom att ljusa upp bilden på samma sätt på en film, utan här gäller det att försäkra sig om att detaljerna fått möjlighet att präntats in på filmen, sen får man justera det för hand i framkallningen...litet svårt att förklara men det är vad jag har läst mig till.
 

PMD

Aktiv medlem
Överexponering kan ibland vara bättre än underexponering, men om en parti i negativet sotar igen helt så går det inte att få fram några detaljer där, lika lite som i ett alltför underexponerat parti.

Negativfilm brukar ha ganska stor exponeringstolerans, så om du utgår från sol-16-regeln så blir det oftast bra (eller åtminstone acceptabelt). Det som man kan behöva justera för är om den viktigaste delen av motivet är extra belyst eller ligger i djup skugga.

Men det bästa är att använda en exponeringsmätare. Se inlägg #2.
 
ANNONS