Annons

TV-format

Produkter
(logga in för att koppla)

jollaTT

Aktiv medlem
Köpte igår en DVD till svärföräldrarna i julklapp och upptäckte att den kör jpg-bilder i bildspel snyggt och fint på tv:n.

Så då ska jag sätta ihop lite bilder så kan de få det i julklapp också. Men eftersom det är lite ont om tid tänkte jag höra om någon har tips på vad som är bästa bildstorlek för att ge bästa resultat på en vanlig tv.
Dels är väl rutan 4x3 i relation och sedan gissar jag att det inte blir bättre bild utan bara segare om man använder alla 5-8 mp som kamerorna ger från början.
Men vad ska man sikta på 1200x900 eller vad?

johan
 

roger_f

Aktiv medlem
tv klarar generellt bara 575 linjer så över 800x600 tjänar man inte på att gå om det inte är en högupplöst tv som klarar mer typ plasma/lcd.
Dessutom gå bildbläddringen snabbare ju mindre bilderna är.
Man kanske ska tänka på höjd bredd förhållande
på bilden förståss.
800x600 är ju en datastantard.
Roger
 

roger_f

Aktiv medlem
Sorry 576 skulle det vara ja, och det innebär att om man kör 600 linjer så har man högre kvalitet än tv:n klarar av så det blir inte bättre av att spara bilderna i högre upplösning än så.
roger
 

reflux

Aktiv medlem
Fast pixel aspect ratio verkar inga spelare fatta och således är det bättre att köra i 768*576 och låta spelaren sköta nedsamplingen. Hellre det iallafall än att bilderna blir utdragna.
 
ANNONS