Annons

köpa gradientfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
Jag har letat och letat på nätet och i affärer nu ett tag och bara hittat ett ställe som säljer avtonade gråfilter. Det är cyberfoto, men dom har 2-4 veckors lev. tid.

Cokins filterserie finns men jag vill inte ha den typen av filter utan jag letar efter ett "vanligt".

Är dessa inte så vanliga eller varför är dom så svåra att få tag i?

Någon som vet var man kan köpa, helst på nätet eller i närheten av linköping/norrköping, eftersom jag inte kan åka till sthlm och köpa ett. =)

Tacksam för lite svar.
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Jag antar att du med vanligt menar ett runt filter. Dom är ganska opraktiska då man inte kan välja hur långt upp/ner i bild avtoningen ska sluta.
 

acke

Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Du kan göra samma effekt i PS som du får med filtret.
Nej, det är en missuppfattning. Du kan t.ex. aldrig återskapa teckning i en utfrätt himmel i PS. Vitt är vitt, där finns ingen information att hämta.
 

dJb

Aktiv medlem
acke skrev:
Nej, det är en missuppfattning. Du kan t.ex. aldrig återskapa teckning i en utfrätt himmel i PS. Vitt är vitt, där finns ingen information att hämta.
Kent tänker kanske på när man gör två "framkallningar" ur en raw-fil och lägger samman. Men det förutsätter ju iofs att det finns information att använda.

Men det förutsätter ju att man fotar digitalt vilket inte trådskaparen skrivit något om. Hur som helst så använder jag personligen hellre filter än ps och när det gäller avtonade filter så bör de vara fyrkantiga för att vara riktigt praktiska. Det är ju ganska ofta som man inte vill ha avtoningen centrerad och jag kommer ärligt talat inte på någon anledning till varför man vill ha ett runt avtonat filter

Avtonade filter säljs av bl.a. scandinavian photo, dito och photax.

mvh
David
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå, visst går det att trixa i efterhand ibland, såsom ni beskriver. Men det är smartare att se till att man har bra indata att jobba med. Det avtonade gråfiltret fyller därför en funktion även för digitala fotografer.
 

altruism

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Nu vet jag iaf varför det är väldigt svårt att få tag i runda avtonade filter (det är för övrigt det jag menar med "vanligt filter").

Om man ska satsa på avtonat så är det alltså fyrkantiga, vilket jag givetvis kan se en fördel med. Dock känns det ganska onödigt att behöva lägga ut extra pengar på adaptrarna man behöver för att kunna använda dom, ännu mer i kameraväskan....

Och visst går det att ta två exponeringar och fixa med i PS, men dom tillfällna man inte har tillgång till stativ (vilket är ofta i mitt fall) så blir det ett problem. Därför ser jag att ett avonat filter verkligen skulle spela roll för mig personligt.

Men tack igen för alla snabba svar!
 

Eeros

Aktiv medlem
En nödlösning är ju att själv med ena handen hålla ett avtonat filter framför optiken, om man inte vill släpa med sig filterhållare. Blir bökigt att fota så, ja, men gör du det bara ett par ggr om året så kanske det tål att tänkas på iaf.
 

dJb

Aktiv medlem
Nu väger ju inte en filterhållare så särskilt mycket så att det känns betungande med den i väskan. Orkar man inte med det så behöver man mr muscle. :)
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har Cokins variant och den funkar bra. Ofta när jag fotar handhållet så avänder jag inte filterhållaren utan håller bara filtret framför gluggen med handen.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
altruism skrev:
Om man ska satsa på avtonat så är det alltså fyrkantiga, vilket jag givetvis kan se en fördel med. Dock känns det ganska onödigt att behöva lägga ut extra pengar på adaptrarna man behöver för att kunna använda dom, ännu mer i kameraväskan....
Å andra sidan är det bara en liten adapter du behöver köpa när du skaffar objektiv med annan diameter på filtergängan...
 
ANNONS