Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota för att frilägga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Så, utan att ha ett "fototält" eller en massa annan utrustning, hur bör jag gå tillväga om jag skall fotografera nånting som senare skall friläggas?

Har endast min 580EX blixt som ljuskälla att tillgå (slå i taket för att undvika skuggor antar jag?)
Med eller utan Omnibounce?

Vad bör jag ha för bakgrund, nått enkelt vitt, eller är det bättre om jag kör nått enfärgat i en helt annorlunda färg än objektet jag fotograferar?

Vad är smidigaste sättet i Photoshop CS att gå tillväga? Är det att köra med Magic Wand eller?


/Jocce
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Det som brukar funka bra för mig om jag plåtar svårmaskade objekt är greenscreen-bakgrund (enfärgad grön yta) som jag plockar bort med Primatte som tillverkas av Digital Anarchy.
 

mkpd

Aktiv medlem
personligen så tror jag att färgen inte spelar så där jättestor roll, huvudsaken att det är en enfärgad bakgrund, samt att man är noga som f-n vid själva friläggningen :)
 

overtune

Aktiv medlem
Har du bara en enfärgad bakgrund så är friläggningen i photoshop väldigt enkel. Under markeringsmenyn kan man välja "color range". Så kan man med en pinpett ange vilken färg som ska markeras (du mäter då helt enkelt på bakgrundsfärgen).

Sen kanske vissa färger på själva fotoobjektet också markeras, men dessa avmarkerar man snabbt med snabbmask. Man får på detta sätt kanterna väldigt fint markerade.

M.V.H Johan Runesson
 
ANNONS