Annons

Fräknar

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinryuu

Aktiv medlem
Ja,
Jag undrar hur amn får fräknar lite mer framträdande. I svartvit fotografering. Det borde gå med någon typ av filter. Men vilket filter ska i så fall användas.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej.

Det bästa sättet är ju att tvinga modellen att sola riktigt mycket så fräknarna framträder starkare på naturlig väg annars så tror jag följande:

Grönfilter ska ge en antydan om lite solbränna. Grönfilter tar 3 stegs ljus. Dvs, släpp in 3 steg extra.
Orange-filter tar bort lite ojämnheter i huden och höjer kontrasten. Orange-filter tar 2 stegs ljus, släpp in 2 steg extra.

Experimentera med dessa två och kom ihåg att anteckna så du får en tydlig beskrivning över effekterna.
Vet dock inte om man kan använda båda samtidigt, då kanske fräknarna försvinner, hehe..

Mvh: Danne
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Blått filter ger framträdande fräknar.
Här kommer ett exempel:
Ingrid - Andreas Olsson

Exemplet är digitalt och i färg från början, men jag har använt den blå kanalen i "svartvit-framkallningen". Detta ger samma effekt som blått filter framför kameran.

/ Andreas
 

magnus67

Aktiv medlem
För svartvitt gäller att vill man göra en viss färg mörkare ska man använda ett filter med komplementfärgen. Vill man göra en färg ljusare använder man filter av samma färg.

Fräknar är ju röda så ett blåfilter gör dem mörkare.
Precis som ett röd/orangefilter gör den blå himlen mörkare.
 
ANNONS