Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Stisse

Aktiv medlem
Vad kostar en sensor rengöring på en EOS och vart kan man lämna in den i Sthlm ?
Hur länge blir man av med kameran ?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Tänk på att glasskivan framför sensorn är belaggd med ett tunnt metallfilter (low pass), det är väldigt lätt att detta filter löses upp om man är ofösiktig eller använder fel rengöringsvätska! Sen är det sensorbyte a 5000:- som gäller...
Grattis !

Du var den första att skrämma upp andra att göra det själv :(

Gör ni som det står i länken jag gav er så behöver ni inte bry er om dessa skrämsel inlägg.

/kent.
 
Senast ändrad:

Bokeh

Aktiv medlem
Stisse skrev:
Vad kostar en sensor rengöring på en EOS och vart kan man lämna in den i Sthlm ?
Hur länge blir man av med kameran ?
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
 

Bokeh

Aktiv medlem
kokko skrev:
Hmm, törs jag berätta att jag med stor framgång använt tejp i alla år utan att någonsin kunnat upptäcka ens den minsta klisterrest på glaset...
Någon som har sämre erfarenhet av tejpmetoden?

kokko
Jag har provat, det funkade bra dom gånger jag gjorde det, men pensel och swabmetoden är enklare, och säkrare om man skall tro på så kallade experter, men jag har aldrig läst att någon har pajat glasskivan med tejpmetoden heller.

/kent
 

bandola83

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag kan väl slutligen berätta att jag en enda gång låtit någon annan göra ren sensorn åt mig, det var på en fotomässa, i Nikons monter kunde man kostnadsfritt lämna in kameran för sensorrengöring.

Där satt två stycken tånåringar och gjorde jobbet, när jag fick tillbaka kameran så var det skit på mattskivan, tänkte att det får jag väl ta bort själv när jag kommer hem, jag såg då hur en av pojkarna gjorde, han använde tryckluft och blåste runt i huset, jag fick då en klump i halsen, tänk om han lyckats blåsa skiten innanför skivan, in i prismat....

Mycket riktigt, det hade han naturligtvis gjort, så jag blev tvungen att montera bort mattskivan för att få bort det, slarvig som man är så råkade jag tappa skivan ner på golvet när jag försökte pillra ur den, skivan blev naturligtvis helt förstörd, så kameran fick ta en vända till lasses för isättning av ny skiva och rengöring av prismat, all skit gick inte att ta bort eftersom det skulle innebära bortmontering av fokussystemet, vilket skulle bli en dyr historia.

Sensorn då blev den ren... NEJ ! Den var inte renare än när jag åkte till mässan.

Så tänk efter en gång innan ni lämnar in kameran på mässor och dyligt, det är inte proffisionellt service folk som sköter det åt er där.

/kent
 

Bokeh

Aktiv medlem
bandola83 skrev:
Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?
Ta en bild mot himmelen på minsta bländaren och skicka upp den här så folk får se hur en fullständigt nerskitad sensor ser ut.

/kent
 

Arne S

Aktiv medlem
Seriöst då...

Jag rengör själv min kamera. Det funkar utmärkt. Blåser den då och då i förebyggande syfte, när jag upptäcker damm som inte försvinner använder jag SensorSwab. Inga problem än så länge. Dessutom är det inte ofta jag använder inställningar som gör att smådammet framträder.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
Ok, du tar ju inget personligt ansvar för vad du vill att folk skall göra, så det kvittar ju dig. Låter som om du jobbar för en kameraförsäljare som vill ha lite ruljans på sitt lager.

Det är inte så länge sedan följande poppade upp på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=22403872

ALLA har inte tummen mitt i näven, men det finns förvånasvärt många som har det! Så DU som känner dig osäker...lämna in din kamera för rengöring, det tjänar du på i längden. Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn. Den som vill köra med snabba prime linser kan säkert behärska sensorrengöing också.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Ok, du tar ju inget personligt ansvar för vad du vill att folk skall göra, så det kvittar ju dig. Låter som om du jobbar för en kameraförsäljare som vill ha lite ruljans på sitt lager.

Det är inte så länge sedan följande poppade upp på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=22403872

ALLA har inte tummen mitt i näven, men det finns förvånasvärt många som har det! Så DU som känner dig osäker...lämna in din kamera för rengöring, det tjänar du på i längden. Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn. Den som vill köra med snabba prime linser kan säkert behärska sensorrengöing också.
NR 2 :)

Inte undra på att folk är livrädda för det här när dom hela tiden får höra hur hemskt farligt det är från folk som inte har en aning om det, eftersom dom aldrig provat själv.

Personen du länkade till hade ju behövt läsa sidan jag länkade till, då hade han fått veta att man inte skall göra sådär.

Men strunta i mitt inlägg, lämna in era kameror för rengöring om ni är osäkra, och ursäkta så mycket att jag försökte få er att spara pengar, det här var mitt sista hjälpa till inlägg, man får mest skit om man gör det i allfall.

/kent
 
Senast ändrad:

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Ni som har rengjort med tejp, vad för tejp använde ni, vanlig papperstejp? Den frostiga eller den klargenomskinliga?

Dom här sensorswabbarna, har ni köpt dom på de utländska sidorna som många länkar till eller finns dom i butik?
 

Stisse

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
Det var en fråga för att jag vill kunna ställa det i rellation till att köpa egna prylar och risken att sabba min sensor..

Jag kör med en blås bälg och det har räckt för mig hittills, men jag har också en gammal 300D som har skit som inte går bort med bälgen.

Om man känner sig bekväm med att svabba i huset så tycker jag man kan göra det, personligen tycker jag det kan vara värt att lämna in den då jag inte tycker det är mitt område att röja runt i huset.
 

Arne S

Aktiv medlem
carl_fredriksson skrev:
Ni som har rengjort med tejp, vad för tejp använde ni, vanlig papperstejp? Den frostiga eller den klargenomskinliga?

Dom här sensorswabbarna, har ni köpt dom på de utländska sidorna som många länkar till eller finns dom i butik?
Har aldrig provat tejp (vågar inte), men vad jag förstår är det en speciell sort från Scotch som används. Vet inte vilken.

När det gäller Swab köpte jag mitt på YFO. Kostar en del, men det räcker länge. Har hittintills använt 2 swabbar (av 12) och 5-6 droppar vätska...

YFO
 

larsborg

Aktiv medlem
Sensorregöring, läs detta !!

__________________________________________________

Jag håller med Magnus Bergh, som skrev:

"Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?"

Jag har en K-M 5D och en Sony A100, några gluggar Minolta, ännu efter flera år med K-M 5D har inga problem med damm på bildsensorn dykt upp.
Visst, det kan hända om olyckan är framme, men jag har aldrig tänkt pilla själv, fackmannen kan det bättre, även om jag är händig med finmekanik.
En ofta rengöring av bildsensorn beror nog på att kameran då har varit i en tuff miljö.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn.
Så kallade superzommar är inga tätade objektiv, dom pumpar in damm i kameran när du zoomar med dom, så det är absolut inget som eliminerar problemet, tvärt om.

/kent
 
ANNONS