Annons

Mac - Virusfri??

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Stämmer det att virus och liknande aldrig drabbar "Maccar"?? Nu när Apple går framåt med både Itune och Iphone med mera känns det i alla fall inte som om det kommer att vara så i framtiden...

Eller vad tror ni??
 

lagus

Aktiv medlem
Jag har jobbat med mac i 8år och har aldrig fått något virus. Har inte ens haft något virusprogram.. Men jag får mycket spam i mailen :D
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Operativsystem ar ju UNIX baserat och du kor inte nagoting i priviligerat lage, sa per design, ar det sakrare an Windows. Men detta betyder inte att det inte finns hal i implementationen av designen.

I framtiden, om Apple kan komma upp till kanske 40% eller sa marknadsandel, sa kommer det sakert slappas en massa virus och du maste uppdatera oftare.

Men design mot design, sa ar UNIX sakrare and Windows.
 

damir

Avslutat medlemskap
refo skrev:
Läs en artikel om virus på Mac här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.118178
Att det är Symantec som uttalar sig säger verkligen ingenting. De hade inte existerat om Mac hade vart i samma sits som Windows idag. Med andra ord ta det med ett nypa salt det om det som sägs från Symantec då de är sura för att deras Antivirus till mac har sålts i typ dussin kopior. ;)

Å andra sidor så finns det hål i systemet precis som i vilken system som helst och kommer så alltid att vara. Man ser på alla service packs som har släppts till Mac OSX Tiger.
 

refo

Aktiv medlem
damir skrev:
Att det är Symantec som uttalar sig säger verkligen ingenting. De hade inte existerat om Mac hade vart i samma sits som Windows idag. Med andra ord ta det med ett nypa salt det om det som sägs från Symantec då de är sura för att deras Antivirus till mac har sålts i typ dussin kopior. ;)

Å andra sidor så finns det hål i systemet precis som i vilken system som helst och kommer så alltid att vara. Man ser på alla service packs som har släppts till Mac OSX Tiger.
Självklart... *tar lite salt* - och det påpekas ju det i artikeln också.
Att Mac numera kan köra PC också - hur påverkar det säkerheten?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Det paverkar inte sakerheten i OS X alls, dock kan din dualboot eller virtualla windows installation bli infekterad precis som vilken annan maskin som helst.
 

refo

Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Det paverkar inte sakerheten i OS X alls, dock kan din dualboot eller virtualla windows installation bli infekterad precis som vilken annan maskin som helst.
Så om ett elakt pc-virus med uppdraget att radera en pc-hårddisk hamnar på en Mac som kör pc så "biter det i gräset" ...och Mac-delen funkar ändå? Innebär det i praktiken att man då får installera om enbart pc-delen som viruset har tuggat i sig?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Om du anvander parrallels eller vmware, absolut. Kor du bootcamp, sa ar det teoretiskt mojligt for den att den skulle kunna komma at Mac delen av disken, men ytterst otroligt.
 

refo

Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Om du anvander parrallels eller vmware, absolut. Kor du bootcamp, sa ar det teoretiskt mojligt for den att den skulle kunna komma at Mac delen av disken, men ytterst otroligt.
Det låter ju bra... tack för hjälpen/ svaren.
Förhoppningsvis fick Pär (trådskaparen) några användbara svar samtidigt :)
 

museo12

Aktiv medlem
Absolut fick jag många bra svar!
Tack!

Som icke-expert på datorer, tror jag att i framtiden det kommmer att "löna sig" med mer virus även för Mac-datorer. Det finns ju en del, som gör vinst på det, som till exempel Symantec. Inte för jag tror att de skapar virus... men ändå...

Frågan uppkom när jag såg att just Symantec hade antivirus program för Mac och dessförinnan hade jag en diskussion med en person som jobbade med databaser i Mac och han hade varit fri från virus och andra intrångsförsök under sin tid.

Nåja, i framtiden kommer jag välja Mac i alla fall. Jag är så innerligt trött på Windows instabilitet och långsamhet och till det virus, som uppkommer någon gång...

Som sagt jag är ingen expert, men känner ändå att jag vill skriva lite ifrågan. Jag represeterar ju ändå en stor del av användarskaran : )
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
museo12 skrev:
... jag såg att just Symantec hade antivirus program för Mac ...
Det finns antivirusprogram för Mac, men så länge det inte finns några virus för Mac OS X så letar de bara efter Windows-virus (så att Mac-användare inte ska vidarebefordra virus, t.ex. i email, till bekanta som fortfarande använder Windows).
 

tannler

Aktiv medlem
refo skrev:
Läs en artikel om virus på Mac här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.118178
Anade att den artikeln skulle citeras ganska raskt

<BANNER> Reklam-Symantech; "Enda anledningen till att det än så länge inte finns några virus till Mac OS X är att nästan ingen använder sig av operativsystemet."-Reklam </BANNER>

Det finns mycket annat strunt som kommit från samma redaktion genom åren och saltkarent åker så gott som alltid fram när tidningen hamnar på bordet.

Pre OS X fanns det - totalt - 39 kända virus som infekterade Mac OS. Jag har haft ett, 1989 efter att ha missat att skanna en diskett. Om jag inte minns fel, så var det fyra år mellab det sista och det näst sista.

I OS X finns det inga specifika virus, men makrovirus till MS Office kan smitta. Jag har de senaste tio åren kört utan virusskydd.
 
ANNONS