Annons

Rolleiflex sl66

Produkter
(logga in för att koppla)

999

Aktiv medlem
Fler funderinga kring Rollei kameror =P
Har en klassisk modell av Rolleiflex sen förut och nyss köpt en till sådan.

Men funderar lite på om man kanske ska skaffa sig en "hasselbladsliknande" kamera.
Skulle köpa en Hasselblad tidigare i år, men köparen började med budgivning i sissta sekund, så då va de inte intressant, så nu fick ja lite avsmak av hasselblad. (vart bara att kännas så tråkigt)

Sen såg ja att Rolleiflex hade gjort en liknande modell (SL66) som hade lite andra finesser som lät lockande.

Men min fundering va om de går att byta magasin mitt i en filmrulle??

För de skulle vara skönt å kunna ha ett magasin med färg å ett s/v.
 

999

Aktiv medlem
Hej

Ja har setat å läst på den sidan, men tyvärr står de inget om man kan ta bort magasinet mitt på en filmrulle.

Men tack för svar =)
God Jul
/P-A Björkman
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Borde gå

Det finns ju gott om löstagbara magasin så det borde gå. Det kan väl inte vara svårare för Rollei än Hasselblad! Men det finns en annan Rollei spegelreflex-modell där det inte går.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har en bekant som har en sådan och är mycket nöjd. Den är ca 25 procent större än en bladare, men den inbyggda bälgen gör att närgränsen blir bättre. Jag kommer inte ihåg om man kan använda bälgen för tilt och shift, men det hade ju varit toppen.
 

eon

Aktiv medlem
Efter att ha tittat i broschyren kan jag klargöra att SL66X och SL66SE har magasin som är utbytbara mitt i rullen utan bildförlust. De har en bälg som ger närbildsmöjlighet med varierande objektiv och den kan tiltas för bra skärpedjupskontroll. SL66SE har inbygd ljusmätare. I övrigt är SL66X lika.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det finns en anledning att Rollein sålde så realtivt få exemplar. Det var, tycks jag minnas, en jobbig kamera som inte kändes vidare pålitlig.
Trasselbladaren är betydligt med gedigen och lätare att hitta tillbehör till.
Varför låter du din irritation med säljaren gå ut över kameran?
 

elgenper

Aktiv medlem
999 skrev:
...
Sen såg ja att Rolleiflex hade gjort en liknande modell (SL66) som hade lite andra finesser som lät lockande.

Men min fundering va om de går att byta magasin mitt i en filmrulle??

....
Inga problem alls. Exakt samma system som Hasselblad: in med ett plåtlock och ta av magasinet (plåtlocket har dessutom ett eget fack bakpå magasinet långt innan Hasselblad tänkte så långt....), sätt på det nya och ta bort dess lock. På de modeller som har exponeringsmätning finns dessutom känslighetsinställningen i magasinen.

Däremot skiljer sig förreglingssystemet från Hasselblads; på en SL66 måste Du dra fram och spänna upp slutaren innan Du tar av ett magasin.

Jag hade själv en SL66E (första modellen med ljusmätare) i många år och gillade den skarpt.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
hornavan skrev:
Det finns en anledning att Rollein sålde så realtivt få exemplar. Det var, tycks jag minnas, en jobbig kamera som inte kändes vidare pålitlig.
Trasselbladaren är betydligt med gedigen och lätare att hitta tillbehör till.
Varför låter du din irritation med säljaren gå ut över kameran?
Har hört det rakt motsatta, att Rollien sålde så lite för att den var dubbelt så dyr, bättre på alla sätt (utom att den var lite större om man ser det som en nackdel) var den dock om jag minns rätt. Känner en person som ägr en och har fotat med den professionelt i många herrans år så jag skulle kunna ringa och få tag i förstahandsinfo om det är viktigt. Vet dock inte vilken av kamerorna det var såhär på rak arm.
 

elgenper

Aktiv medlem
Fabian.Gafvelin skrev:
Har hört det rakt motsatta, att Rollien sålde så lite för att den var dubbelt så dyr, bättre på alla sätt (utom att den var lite större om man ser det som en nackdel) var den dock om jag minns rätt. ...
Ja, det är nog inte helt lätt att rangordna de här systemen. Jag började med en Hasselblad 2000F, som var totalt och hopplöst opålitlig. Sen blev det SL66, som gick som ett urverk ett antal år. Den var också mycket trevligare och mer mångsidig att jobba med: kopplad strålgångsmätning, mer lättladdade magasin, och givetvis den fantastiska, lutbara bälgen, som till skillnad från en "riktig" storformatare faktiskt gick att använda på frihand (jag har nån bild av folk som sitter vid ett långbord och där alla ansikten ligger i skärpa trots full öppning på normalen).

Men, till slut var den utsliten, och då var modellen nerlagd. 600x-serien var tung, dyr och saknade bälgen, och jag köpte efter stor tvekan en Hasselblad 501c och ett "Holmåsenbakstycke". Den Bladaren fungerade problemfritt tills jag slutade med filmbaserat foto för några år sen. Men om/när jag blir nostalgisk är det SL66:an (och Leicaflexerna) jag saknar, inte Bladarn....
 
Senast ändrad:
ANNONS