Annons

Backup för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Tänkte få hjälp med följande gällande backup på extern hårddisk:

1. Vilken extern hårddisk till ganska mycket bilder och filer?? (ca. 500 gb och med bra relation mellan pris och säkerhet)

2. Funkar hårddisken som ett usb-minne ungefär?

3. Behöver man formatera eller göra någonting annat med den innan användning?

4. Finns det några (gratis) program man behöver använda eller bara att föra över?

5. Något annat?

Hoppas på svar!
 

cowboy

Aktiv medlem
SyncToy v1.4

museo12 skrev:

4. Finns det några (gratis) program man behöver använda eller bara att föra över?
Du behöver väl inget speciellt program utan kan använda ctrl+c och ctrl+v (PC) för kopierandet, men Microsoft har ett smidigt litet gratisprogram för synkronisering: SyncToy v1.4.
 

Choke

Aktiv medlem
Kan bara instämma med Bo, SyncToy är otroligt smidigt och enkelt. Finns både till Vista och XP.
Använder det för att backa upp mina bilder till en extern hårddisk via USB. Funkar perfekt. Fördelen med en extern hårddisk är att den är enkel att flytta. Har två olika, diskar minst en förvaras på annan ort.

Choke
 

Mankan G

Aktiv medlem
Många externa hårddiskar kommer med backup programvaror som brukar fungera tilräckligt bra.

Annars finns det ett trevligt gratisalternativ i form av Cobians Backup. Sök på Cobian så hittar du det. Funkar finfint.......
 

Choke

Aktiv medlem
Fördelen med SyncToy är att den är väldigt flexibel. Jag har mina orginal raw-bilder under en huvudmapp, och sedan en massa unmappar med tema och fotodatum. När jag sedan vill ta backup vill jag att programmet bara ska ta de mappar som inte synkades senast. Vill inte själv behöva hålla reda på vilken mapp som senast kopierades. Vill inte heller att det raderas några bilder på backupdisken, anledningen är att det finns risk att man har tagit bort bilder av misstag, eller bytt namn på mappen och då får det inte raderas några bilder på min backup-disk.
Jag kanske är lite nojig men hellre livremmar, hängslen och säkerhetsnålar som Gunnar Sträng.

Choke
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Jag kör med ett program som heter SyncBack. Det finns hur mycket alternativ som helst på hur kataloger/diskar ska syncas. Anledningen varför jag använder detta program är att jag kan synca till en FTP server som står i en annan stad, det kan ju börja brinna...
 

museo12

Aktiv medlem
Jätte tack för svaren!

Då är jag betydligt klokare.

Tänkte skaffa två hårddiskar en som jag kör backup på mer frekvent och en som står någonannanstans.

Är det någon som har ett konkret tips på hårddisk?
Förmodar att det är enklast att ha att koppla via usb:en
 

Jewster

Aktiv medlem
jonasforsgren skrev:
Anledningen varför jag använder detta program är att jag kan synca till en FTP server som står i en annan stad, det kan ju börja brinna...
En tanke på det:
Om hela din stad brinner upp har du nog större problem än om du har backup på dina bilder eller ej.

(Förlåt, jag kunde inte låta bli)
 
ANNONS