Annons

5D mkII, 1D-serien - AF och justering av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
kalibrering

Om de är äldre än 7 år får man alltså betala för kalaset?
Vad tar de för det isåfall?
Jag har två L-zoomar som faller innanför 7-årsramen men en 85 1,8 som inte gör det?
Kanske enklare att kalibrera en fast optik via microjusteringen själv och på så sätt slippa en extra kostnad?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Hör med dom eftersom vissa äldre gluggars chips inte klarar kommunikation med datorn och får manuellt justeras
 

dudek53

Aktiv medlem
Hör med dom eftersom vissa äldre gluggars chips inte klarar kommunikation med datorn och får manuellt justeras

Har plåtat flera år och de gånger jag varit nöjd med autofokus var på min 1ds, 1ds mark 2 och min 40d.

Min 20d och nu min 5d mark 2 ger mig inga exakta resultat. Har egentligen lärt mig acceptera felen då jag trodde att det var så det skulla vara. Kanske man kan få pupillen skarp på fler bilder nurå, hade varit jävligt skönt iallafall.

Plåtade en tändsticksask, frontfokus på 85 och på 24-70.

Har dessutom en gammal glugg 20-35 f2,8 som jag tycker är skarpare än mitt 24-70 som jag skulle vilja kalibrera, men den gluggen är ju gammal som gatan. Se om jag kan deala ihop nåt på intervision, har bokat in en tid nästa vecka iallafall...

tack för intressanta trådar Risedal, ditt nit har rett ut flera oklarheter i en relativt ny digital kamera-era.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
med tanke på hur mitt 100mm macro slog fel (kunde inte microjusteras tillräckligt) så lämna in gluggarna och kamerahuset.
var ute och rastade 100mm macro idag, använder det sällan men nu sitter skärpeplanet där det skall.
 

Bilagor

Shaba

Avslutat medlemskap
Kalibrerar intervision fortfarande 5D mkII som har garanti kvar med gluggar osv (svenskköpt) gratis?

Någon som vet?
 

Shaba

Avslutat medlemskap
Underbart, ska ringa dem imorn bitti. Har precis flyttat till Stockholm.

Någon aning hur lång väntetid de har och hur lång tid det tar? Vill ha 2 gluggar kalibrerade. Ska nämligen fota ett event i första helgen i oktober, så hoppas få det gjort innan.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Justering av AF och gluggar är ett åtagande från Canon, hur lång tid Intervision tar på sig i Stockholm vet jag inte, i Malmö har alla som jag vet ca 15 stycken fått sin utrustning tillbaka inom någon dag.
 

mkyp544

Medlem
Vet någon ifall man kan lämna in sin EOS 5D Mark II med tillhörande objektiv direkt (med inköpskvittot) till Canon RCC i Mölndal eller måste man lämna in den där man har köpt kameran?
 

Arne S

Aktiv medlem
Vet någon ifall man kan lämna in sin EOS 5D Mark II med tillhörande objektiv direkt (med inköpskvittot) till Canon RCC i Mölndal eller måste man lämna in den där man har köpt kameran?
Du kan med säkerhet lämna dem direkt till RCC. Jag gjorde det till Intervision i Malmö (som gjorde ett snabbt och bra jobb). Men ring till dem först så får du en tid när du kan lämna in prylarna, då slipper du vara utan dem någon längre tid.
/Arne
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Har min 5dmkII och 135/2 samt 50/1.2 inne på af-justering i detta nu. Ska bli mycket spännande och se om resultatet blir märkbart bättre. Har fått mikrojustera båda gluggarna fast åt olika håll, så det verkar väl som att det behövs skruvas lite på dem.
Imorgon vet vi mer.

De tar tyvärr 1030:- för en sensorrengöring, men då ska de enligt uppgift plocka ut hela sensorn från kamerahuset och rengöra "de-luxe". De har inte ett light-alternativ där de bara kör tryckluft, vilket nikon har och det brukar ju räcka för vanligt damm o smuts.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jag har planer på att beställa en 5dmk2 från England inom kort. Finns det någon risk i dagsläget att åka på ett exemplar som har problem med AF/skärpa?

Om jag köper kameran ny från England, är det några problem med att få garantireparation på Canon RCC eller liknande då?

Det är svårt för en oinsatt att förstå hur stora AF-problemen är. De sänder väl inte ut en 5D mk2 från fabrik som inte är helt okej, eller är jag naiv då? Kalibreras och testas inte en 25000kr-kamera rätt så ingående innan den lämnar fabrik? Inget ont, men är de problem som beskrivs synliga för andra än AF-experter?
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Eftersom du har mikrojustering i huset så klarar man sig hyggligt. Men jag kände att det är lika gott att justera eftersom det är gratis, så vet man att huset är som det ska sen.
Vet inte hur det är med kamerahus som är köpta i utlandet.
Ring och fråga vettja, de är trevliga att ha o göra med =)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har planer på att beställa en 5dmk2 från England inom kort. Finns det någon risk i dagsläget att åka på ett exemplar som har problem med AF/skärpa?

Om jag köper kameran ny från England, är det några problem med att få garantireparation på Canon RCC eller liknande då?

Det är svårt för en oinsatt att förstå hur stora AF-problemen är. De sänder väl inte ut en 5D mk2 från fabrik som inte är helt okej, eller är jag naiv då? Kalibreras och testas inte en 25000kr-kamera rätt så ingående innan den lämnar fabrik? Inget ont, men är de problem som beskrivs synliga för andra än AF-experter?
om du får problem med din kamera -det vet i inte
det går bra att få kameran åtgärdad även om den är köpt i England
 

Magnus77

Aktiv medlem
OK, tack för svar!

Det verkar emellertid som om det inte är ovanligt med AF-problem med tanke på så många trådar med oroliga användare, vilket jag tycker verkar underligt.

Kanske är Leica inte rätt märke att jämföra med, men när jag kollade in videon om hur M9-kamerorna tillverkades så verkade det ju som om det krävs en hel del kalibrering för att få skärpa och sådant att sitta. Detta måste ju rimligtvis också göras med Canonkamerorna på fabrik? Slarvar man med 5d2-kamerorna eller handlar det om att det säljs så många att några har otur och 99,5% i övrigt har finkalibrerade kameror?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi skall nog räkna med att Canon gör som de flesta tillverkare. Ur varje batch tar man ut några kameror och ser att dessa ligger inom toleranserna. Det är detsamma med deras normal objektiv. De enda som sätts ihop manuellt och kontrolleras noggrant är 300/2.8 och dyrare. Det förklara en hel del av prisskillnaden eller hur.
Kanske får 1DsMKIII lite av samma särbehandling. Övriga hanteras som vanligt via slumptester.
 

thure1982

Aktiv medlem
Jag har för mig att de testar alla L-gluggar.
Men det är inte mer avancerat än att de sätter gluggen i en armatur med en ljuskälla med motiv bakom, typ svt's testbild.
Sen ställer de zoom/focus i botten så den blir skarp på väggen som projiceras.
Sen är det en snabb titt med deras ögon som avgör om den går till försäljning eller ej.



Vi skall nog räkna med att Canon gör som de flesta tillverkare. Ur varje batch tar man ut några kameror och ser att dessa ligger inom toleranserna. Det är detsamma med deras normal objektiv. De enda som sätts ihop manuellt och kontrolleras noggrant är 300/2.8 och dyrare. Det förklara en hel del av prisskillnaden eller hur.
Kanske får 1DsMKIII lite av samma särbehandling. Övriga hanteras som vanligt via slumptester.
 

sb45

Aktiv medlem
jag köpte min 7D mars 2010, så det fick jag justerad på garantin, men 400 /5,6 är äldre det har jag köpt begagnat, så det fick jag betala 1250:- för justeringen verkar att det blivit bra, mitt 70-200 F/2,8 IS EF II USM är inköpt på B&H i USA , på det har jag bara ett års garanti på här i Sverige , likaså mitt
EF-S 17-55 1:2,8 IS USM är köpt på B&H ,är också äldre än ett år ingen garanti. Dessa objektiv köpta till ett bra dollarpris , men man blir väldigt besviken på Canon att man ska behöva betala 1250:- pr st ,för objektiv som knappt är använda, för att rätta till focusfel, att de säljer sånt skräp.
har köpt ett Beg 100mm F 2,8 L.IS USM Macro , nyinköpt 20100930, köpt i Sverige,hoppas jag får det på garantin den är väl två år ? det jag nu läst om Microjustering verkar inte vara någon höjdare att lita på
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Fick följande pris för justering. Inte helt gratis att justera ett 70-200 2.8L:

Fast, Fast L 1061 :-
Zoom 1311:-
Zoom L över 2:8 1561:-
Zoom L 2:8 1936 :-
Kostnad justering kamerahuset 1561:-

(Intervision)
 
ANNONS