Annons

hur hanterar man bilder från olika kameror bäst och smidigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

amdaa

Medlem
när jag lägger in bilderna på datorn hamnar de i en mapp för varje kamera (och inladdningstillfälle!), och det blir ju jobbigt när man söker efter ett speciellt foto och inte vet var man ska leta..

det blir inte bättre av att vi i våran familj har vi fyra-fem kameror som alla används när vi t.ex. är ute och reser, så problemet är inte att vi inte har några kort, snarare tvärtom! det är så mycket kort att man inte ens orkar kolla igenom alla mapparna.

jag har en extern hårddisk på 500gb för att kunna förvara alla korten på, så det finns ju plats, men går det att samla alla bilderna i en och samma mapp i den ordningen korten togs, och att använda ettiketter eller något liknande för att kunna hitta det man letar efter, t.ex. från en speciell kamera eller resa?

är det något jag ska tänka på eller finns det någon programvara jag borde använda?

är det är någon som har sorterat bilder på liknande sätt eller vet hur man gör?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man har en Mac är det enkelt och smidigt att ta in alla bilderna i Iphoto, där man kan sortera dem på olika sätt. Det finns säkert liknande programvara för windows.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag, och många med mig, rekommenderar Lightroom för att hantera, hålla reda på, sortera, filtrera och redigera stora mängder bilder. Photoshop Element är en lite enklare variant men som klarar rätt mycket också.

Annars är väl "fattigmansvarianten" att man döper om sina bilder enligt nåt tidsschema.

Jag gör både och: använder Lightroom, men passar dessutom på att döpa om alla bilder enligt ÅÅÅÅMMDD TTMMSS nummer.xxx

Sen kan man ju välja om man vill ha alla filer i en enda mapp (blir kanske för mycket på en plats), uppdelat på mappar per år och/eller månad (ofta en bra kompromiss) eller mappar per dag (väldigrt strukturerat men kanske svårjobbat).

Sen beror det också på om man använder nåt program för att hantera bilderna, typ Lightroom/Elements. Då spelar det egentligen inte så stor roll vilken underliggande mappstruktur man lagrar bilderna i. Programmet håller reda på var bilderna finns. Om man däremot vill titta på bilderna direkt i t.ex. Windows Utforskaren så är det ju bra om man har en lämplig struktur. Oavsett vad så bör man ha en vettig mappstruktur så att man vet var ens bilder finns, om inte annat så för att enkelt kunna göra backup.

Mitt tips:
- döp om filerna enligt tiden de togs (då är det enkelt att blanda bilder från olika kameror, men se till att tiden är rätt i alla kameror också)
- skapa en huvudmapp på datorn, t.ex. C:\foto
- skapa undermappar i den för varje år och månad: C:\foto\2010\07
- lägg dina bilder i respektive månadsmapp
Det brukar ge en "lagom" mängd bilder per mapp och det blir rimligt enkelt att hitta och hålla reda på bilderna, oavsett o mman gör det via Lightroom eller nåt annat program eller gör det helt manuellt direkt i Utforskaren.
 

amdaa

Medlem
okej vad kul att jag fick svar så snabbt :)

jag har just bytt operativsystem på min dator från windows till ubuntu, jag aldrig haft en mac och har därför aldrig använt iphoto som var ett av förslagen.

jag är fortfarande väldigt ovan vid ubuntu, så om det är någon som använder ubuntu eller linux eller vad man nu kallar det som har några tips så får ni gärna dela med er!

jag har installerat wine på datorn så det ska fungera att använda windows-program på den. men om man skulle använda t.ex. elements, hur blir det då om jag ska kolla på bilderna ifrån en annan dator, som inte har det installerat? jag har ju bilderna på hårddisken för att kunna flytta bilderna mellan olika datorer..

förresten tidigare hade jag funderat lite på att döpa om filerna i utforskaren, men med flera tusen bilder som ligger lite här och var i oordning, och vissa som det t.o.m. finns flera kopior på, så det känns som att det väldigt lätt skulle kunna bli fel, och att det inte skulle vara värt allt slit..

går det att lägga alla filerna i utforskaren och sortera efter datum och sen döpa om alla "00001", "00002", "00003" osv. utan att behöva döpa om dom för hand?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag använder fattigmansversionen, den funkar fint.

En katalog innehåller alla bilder "Bilder"
Varje månad får en egen katalog, ex "2010-07"
Varje "session" får en egen katalog därunder "Calle 20 år" eller "Rom med moster", eller liknande.

Det funkar fint med flera kameror.

Jag använder Ubuntu och har aldrig brytt mig om att ladda med hjälp av något program; jag bara släpar in bilderan från minneskortet som sitter direkt in datorn. När jag ska sortera bilder och skikca för tryck använder jag gthumb, som finns i listan över laddningsbara program.

Ska jag publicera bilder på webben, vilket jag inte gör så ofta, så låter jag gthumb skapa en webbsida med bläddringsbara bilder.

Wine använder jag bara i nödfall. Ett sådant är Spotify.

Per.
 

erro.se

Aktiv medlem
går det att lägga alla filerna i utforskaren och sortera efter datum och sen döpa om alla "00001", "00002", "00003" osv. utan att behöva döpa om dom för hand?
Om du döper om filerna, tänk på att döpa om dem baserat på när de faktiskt togs, och inte baserat på filernas datum. Så fort du sparar om en fil, eller lägger till metadata i den, så förändras själva filens datum (oftast). Därmed stämmer inte exponeringsdatum och fildatum längre.
 

bildsten

Aktiv medlem
okej vad kul att jag fick svar så snabbt :)

jag har just bytt operativsystem på min dator från windows till ubuntu, jag aldrig haft en mac och har därför aldrig använt iphoto som var ett av förslagen.

jag är fortfarande väldigt ovan vid ubuntu, så om det är någon som använder ubuntu eller linux eller vad man nu kallar det som har några tips så får ni gärna dela med er! ----------?
Eftersom du kan köra windowsprogram på Linuxburken kanske du ska ta en titt på www.faststone.org och ladda ner Faststone image viewer. Använd site 2, det är enklare där. Det kan allt det du vill göra. Ägna lite tid åt att ställa in programmet, det finns en hel del man kan göra för att få ett bra program bättre.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag skulle nog hållt mig till att ha mappstruktur efter datum/händelse, och sedan låtit filnamnen vara...

Min struktur är:
// "2010" / "07_Juli" / "10-07-04_[eventuellt händelsenamn]" / [bilder]

Det fungerar för mig, och jag har också oftast fyra-fem kameror hemma trots att vi bara är två som normalt sett använder dem. Jag kör ofta två kameror samtidigt i många sammanhang.

Vill du ändra namnen under Linux finns det en "Rename to EXIF date"-app här:
http://mundogeek.net/rename-to-exif-date/

Det finns en hel uppsjö med apps/scripts/commandline tools som gör samma sak, bara googla "linux rename photo exif date" så hittar du ett säkert ett hundratal...
 
ANNONS