Annons

Fråga om GF1

Produkter
(logga in för att koppla)

zhapp

Aktiv medlem
Hej! Har köpt gf1 med 20mm 1.7 objektivet och är riktigt nöjd men, tänkte bara höra om det är normalt att den stänger bländaren till runt f6.3 ifall man riktar den mot allt för ljusa områden? Om det är ett slags skydd för sensorn då det inte finns någon spegel? Den låser sig också så att man måste stänga av den för att inte bländaren skall vara kvar på 6.3(skall påpeka att den bländar rätt när man väl tar bilden)

Mvh Jonas
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Eftersom kameran har skärmsökare, så låter dina iakttagelser rimliga. Min ljusstarka kompaktkamera har en skärmsökare och beter sig ungefär likadant. Undrar om den inte även kopplar in ett ND-filter, ifall det infallande ljuset för för starkt.

Att din kamera låser sig, låter som vad man brukar kalla en bug. Kanske finns det en mjukvaruuppdatering att ladda ner till den?
 

zhapp

Aktiv medlem
Eftersom kameran har skärmsökare, så låter dina iakttagelser rimliga. Min ljusstarka kompaktkamera har en skärmsökare och beter sig ungefär likadant. Undrar om den inte även kopplar in ett ND-filter, ifall det infallande ljuset för för starkt.

Att din kamera låser sig, låter som vad man brukar kalla en bug. Kanske finns det en mjukvaruuppdatering att ladda ner till den?
Tack för svar! Hm kollade på firmware verkar som jag har senaste uppdateringen kanske man skall installera den igen ?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Menar du att bländaren är låst på 6,3 även om du riktar om kameran mot något mörkt? Du har inte ställt in exp lås så att ett tryck aktiverar och ett tryck deaktiverar och kommit åt den knappen? Canon har nämligen två lägen för * knappen det ovan och det gamla vanliga - den är låst så länge knappen trycks in.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tror du håller in avtryckarknappen när du riktar om kameran mot ett mörkare område - när avtryckarknappen är till hälften nertryckt så är exponeringen låst. Det är standard på i stort sett alla kameror nu för tiden. Du måste släppa fingret från avtryckaren så kameran kan mäta om ljuset.
Den bländare ner för att du inte ska få en helt utfrätt bild på skärmen.
 

zhapp

Aktiv medlem
Tack för svaren! jag behöver dock inte hålla ner avtryckaren utan bara att rikta den mot något ljust så bländar den ner och låser sig. Har testat det lite nu och om man håller för handen eller riktar den mot mörk skugga så återställer sig den så det verkar vara i sin ordning :) Tack för alla förslag !
 
ANNONS