Annons

Priser på mft?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Måhända är jag inte insatt hur marknaden funkar, men vad beror det på att en normaloptik för micro 4/3 (ex panasonic 20 /1,7) kostar 4000 kr, medan motsvarande Canon 50 /1,8 bara kostar 1000 kr? Panasoniclinsen är alltså fyra ggr så dyr. Handlar det bara om kvantitet, och Canons massförsäljning, eller är det någon form av marknadsvärdering? Hur som helst så är det synd, för jag skulle gärna ha en sådan till ett rimligare pris.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns en massa olika bedömningar bakom när priserna sätts, och nyutvecklade grejer är i stort sett alltid dyrare än de som har gjorts i långa serier i decennier.

Panasonics prispolicy kan vara svår att förstå, om man beaktar att deras första spegellösa kostade mer än dubbelt mot i vissa avseenden tekniskt bättre produkter från konkurrenterna. Som "early adopter" får man räkna med ett rätt högt pris för det senaste, utöver barnsjukdomarna som brukar följa med.

Men prissättningen på normaloptiken är onekligen i överkant; man kan se liknande tendens också när det gäller enkla tillbehör, som trådutlösaren för närmare en tusenlapp. Man kan få fem trådlösa utlösare från fristående tillverkare inom det priset.

Jag tror att vi kan räkna med att priserna på m4/3 sjunker med tiden, när fler möjligen hakar på. Det kommer visserligen ett otal nya system, men 4/3-formatet är en mycket bra kompromiss mellan storlek och prestanda, som gör att man kan få fram mycket smidiga systemkameror. När utbudet är större kan man räkna med vänligare priser. Alternativet, att formatet hamnar i en återvändsgränd, är så klart också möjligt, och vi som har köpt Panasonic kanske har satsat på fel häst i viss mån. Kanske kamerorna med APS-sensor kommer att bli mer vanliga; den hittills ergonomiskt bästa jag har provat är Samsung NX10, men de nya Sony-kamerorna med bakåtkompatibilitet har onekligen en hel del fördelar. Nackdelen är väl närmast att kamerorna inte blir mindre och smidigare.

Själv har jag fått en renässans för mina gamla objektiv, och jag använder ofta kameran med Zeiss-objektiv från min Contax. Jag har också hittat ett 55 mm Fujinon som är alldeles utmärkt och som för tillfället är min favoritglugg. Den använder jag ofta med mellanringar för närbilder, och jag känner inte något stort behov av originaloptik.

En för mig besvärlig vårta med originaloptiken är att den saknar mekanisk manuell inställning och avståndsskala (jag har bara kitzoomen). Jag skulle inte ha någon större glädje av ett autofokusobjektiv på 20 mm, eftersom det blir omöjligt att enkelt bestämma skärpedjupet, något som jag upplever som en stor nackdel med kitzoomen. Det är mycket enklare att använda gamla manuella objektiv när man vill ha mer kontroll över skärpat. Bland annat har jag av det skälet beställt en tiltadapter, som jag kommer att kunna använda med gängade objektiv (M43).

Den som inte har jobbat med helt manuella kameror tidigare kanske inte ser bristen lika lätt, men när man är van att kunna bedöma skärpedjupet främst via avståndsskalan känns det rätt osäkert att klara sig helt utan (YMMV).
 
ANNONS