Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Folk vill betala mig...vad gör jag nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
Behöver man ha en enskild firma eller liknande om man använder en tjänst som Frilansfinans eller räcker det att deklarera den inkomst som vanlig lön som Frilansfinans automatiskt skickar till Skattemyndigheten?
vet inte riktigt hur frilans finans är upplagt men för att få dra av moms på ex. objektivinköp måste man ha firma.
 

gwbiker

Aktiv medlem
vet inte riktigt hur frilans finans är upplagt men för att få dra av moms på ex. objektivinköp måste man ha firma.
sen kan man ju dra av även andra kostnader i sin fotofirma som har med foto att göra...ex. inträdesbiljett på fotomässa...resekostnader till fotomässa. Kostander för resa till fotouppdrag mm mm mm, inköp fotoböcker, fototidning med skulle jag tro.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Nej

Behöver man ha en enskild firma eller liknande om man använder en tjänst som Frilansfinans eller räcker det att deklarera den inkomst som vanlig lön som Frilansfinans automatiskt skickar till Skattemyndigheten?
När du använder dig av Frilans finans tjänst behöver du bara skaffa ett konto, fylla i uppdragets art och totalsumman på fakturan... i princip. Därefter behöver du inte göra någonting, du får vid behov ett arbetsgivarintyg av dem,. Du blir rent tekniskt anställd av Frilans finans, således behöver du inte redovisa någonting själv till skattemyndigheten... bara ta emot lönen från Frilans finans:) Det kostar ca 6% av totalsumman i avgift, en liten kostnad jämfört med arbetet att driva enskild firma för enstaka sporadiska uppdrag. Får du däremot många uppdrag är enskild firma eller ev. aktiebolag att föredra (kontantinsatsen har sänkt till 50k tror jag för aktiebolag).
 

Dannyboy97

Aktiv medlem
Det verkar vara många som ger bra råd här. Eftersom ni inte är överens så får jag väll bena lite i det hela :)

Det här känns som om det är lite, lite komplicerat för mig som är ny i företagsvärlden.

Men om jag har förstått det hela rätt så om jag skaffar en enskildfirma, en kassa bok och ett ganska enkelt och tydligt faktureringssytem för min egen skull så kommer det inte bli så avancerat i framtiden. Förutom att jag måste deklarera två gånger. Fördelen är att jag lättare kan göra avdrag för omkostnader runt fotograferingen.

Registrerar man firman hos bolagsverket och sen begär man F-skatt från skatteverket?? Eller hur är det som jag nu tar mig vidare??
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Här hittar du en samlad länktjänst:
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Om du även ska vara anställd ska du ha en FAskattsedel, då kan du vara anställd och samtidigt driva eget företag. Ex. ha företaget vid sidan om ett arbete som ger inkomst till hyra och mat inledningsvis.

Visma enskild firma är en utmärkt programsvit för enskild fima.
http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-enskild-firma
Årsbokslut, deklaration, fakturering etc... jag använde programmet i mitt företag och det fungerade ypperligt.
Ett annat tips är att läsa Björn Lundéns böcker inom företagande, mycket information till nytta.

Du ska göra enkelt årsbokslut i ditt företag, det sköter programmet åt dig:)
Var nogrann och tydlig... övertydlig i kontakt med skatteverket, då fungerar allt smidigt.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det verkar vara många som ger bra råd här. Eftersom ni inte är överens så får jag väll bena lite i det hela :)

Det här känns som om det är lite, lite komplicerat för mig som är ny i företagsvärlden.

Men om jag har förstått det hela rätt så om jag skaffar en enskildfirma, en kassa bok och ett ganska enkelt och tydligt faktureringssytem för min egen skull så kommer det inte bli så avancerat i framtiden. Förutom att jag måste deklarera två gånger. Fördelen är att jag lättare kan göra avdrag för omkostnader runt fotograferingen.

Registrerar man firman hos bolagsverket och sen begär man F-skatt från skatteverket?? Eller hur är det som jag nu tar mig vidare??
Du har fått ett riktigt bra råd från flera stycken: Kontakta Skatteverket.

Mer behöver du inte veta här. Prata med dem. De är hjälpsamma. Du slipper gissa. Berätta för dem vad du ska göra, så sköter de resten.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Det verkar vara många som ger bra råd här. Eftersom ni inte är överens så får jag väll bena lite i det hela :)

Det här känns som om det är lite, lite komplicerat för mig som är ny i företagsvärlden.

Men om jag har förstått det hela rätt så om jag skaffar en enskildfirma, en kassa bok och ett ganska enkelt och tydligt faktureringssytem för min egen skull så kommer det inte bli så avancerat i framtiden. Förutom att jag måste deklarera två gånger. Fördelen är att jag lättare kan göra avdrag för omkostnader runt fotograferingen.

Registrerar man firman hos bolagsverket och sen begär man F-skatt från skatteverket?? Eller hur är det som jag nu tar mig vidare??
du behöver inte reg enskild firma hos bolagsverket, du kan göra det med det kostar pengar. Jag har bara ansökt om FA skatt hos skatteverket o fått det beviljat sen e det bara att köra igång jag har heller inget dyrt bokföringsprogram utan kör med kassabok. Sen gör jag det förenklade årsbokslutet på skatteverkets hemsida. Du behöver inte deklarera 2 ggr.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Reg

Javisst, registrering kostar pengar... när jag gjorde det kostade det... drygt niohundra kronor.
Det behöver du bara göra om företaget ex. ska ha ett eget namn.
 

Dannyboy97

Aktiv medlem
Jag tackar återigen för all hjälp. Jag ska ta och ringa skatteverket idag och se vad de har att säga. Tack, tack för otroligt mycke hjälp och tips.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Givetvis går det alldeles utmärkt för en privatperson att ta betalt för "uppdrag". Det gör flera miljoner svenskar. Det kallas anställning. En anställning kan vara några timmar eller flera decennier.
När man tar betalt för uppdrag kallas det för arvode (engångsarvode) som behandlas som lön av skatteverket. MEN du är INTE anställd. Arvode är en slags lön utan anställningsform. Däremot skickar uppdragsgivaren in skatter å sociala avgifter.
Endast personer med F eller FA skattsedel kan fakturera. Där måste du själv betala in skatter å sociala avgifter.

ThomasR
 
ANNONS