Annons

MFT-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Elias Fuchs Toll

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Lumix GH2 kamera och vill köpa nya objektiv till den.
Dom objektiv jag har kollat på, är inte gjorda för MFT men vad jag förstår så kan man använda en adapter för att få det o passa ihop.

Problemet är att jag inte vet hur man ska tyda alla milimetrar som säger vad som passar till vad.
Vore superglad om någon kunde förklara hur man gör!

Är det en adapter man ska ha, och hur vet man vilken som är rätt, till rätt objektiv?

Mvh
En nybörjare
 
Senast ändrad:

Fredrik O.

Aktiv medlem
Japp det är en adapter du ska ha för att kunna skruva på andra objektiv på den micro 4/3 kamera.

Det du ska kolla efter är vilken fattning det objektiv du ska köpa har. Ska du köpa ett Nikon AF 50/1,8G till exempel så ska du ha en adapter för micro 4/3 till Nikon G. Kipon och Novaflex är väl de tilverkare som finns mest i svenska butiker och de finns till de flesta objektivfattningar. Annars kan man även hitta billiga modeler på eBay. Jag köpte en sådan här adapter för att kunna köra mina Nikon-objektiv på min GF1:

http://www.ebay.com/itm/Nikon-G-AF-S-F-AI-AIS-lens-Micro-4-3-m43-adapter-/220742889826?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item33654d3162#ht_3039wt_1165

Betydligt billigare än att köpa från Sverige. Inte världens bästa kvalitet kanske men jag har inte haft möjlighet att jämföra.

Glöm bara inte att du inte får någon autofokus när du använder objektiv med adapter.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Ja alla som håller sig till micro 4/3 standarden har samma fattning. För närvarande gäller det Panasonic och Olympus.
Däremot ska man inte blanda ihop det med Olympus 4/3 format som har en annat fattning (4/3, dvs. utan "micro" framför sig). :)
 
ANNONS