Annons

Scandinavian Photo, nej tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Bubbla på mer än nödvändigt, -vem avgör?
Förutfattade slutsatser gällande trådskaparens inlägg.

Skönt med butiker som lägger tid på kunder utan att stressa.
Helt accepabelt att det då blir väntetid. Jag förväntar mig inte att SP skall funka som en mataffär med tjugo kassor. Jag vill ha SP som verkligen vårdar kunden.
Och väntetid är för mig i detta fallet verkligen kundvård.
Och då menar jag att det inte går att ha hur stor personalstyrka som helst.

Har varit på två fotofrukostar med seminarier de senaste månaderna hos SP GBG och fått otroligt fin info samt träffat kollegor mm, ett utmärkt sätt att vårda sina kunder på.

SP är för mig en superproffsig affär med otroligt kunniga och duktiga medarbetare som verkligen lägger ned tid o kraft för att Du som kund skall få det du vill ha.
Att det några ggr kan uppstå kösituation är definitivt en droppe i havet och inget som jag känner gör det befogat att skapa en missnöjestråd här.
Ingen har blivit lurad eller på annat sätt pådyvlad en dålig produkt som föranleder sånt här.

En kösituation kan uppstå hos vilken handlare dom helst.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Väntetid är oftast arbetstid.

Har upplevt liknande som trådskaparen skriver både på SP och i andra butiker. Ofta går jag därifrån, om jag så bara ska köpa en hamburgare. Eller beställa en öl i en trång bar.

Men tror mig veta att SP har en VIP-kö för företagskunder om man förbeställt? Bra idé som jag ännu inte utnyttjat.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Man undrar lite nyfiket hur många av de som förespråkar "hugg en försäljare direkt om du har bråttom" som teknik, hade accepterat att någon gick före dem i en kö där de stod och väntade på betjäning bara för att den personen hade lite mer bråttom än dem. ;)
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Man undrar lite nyfiket hur många av de som förespråkar "hugg en försäljare direkt om du har bråttom" som teknik, hade accepterat att någon gick före dem i en kö där de stod och väntade på betjäning bara för att den personen hade lite mer bråttom än dem. ;)
Jag ursäktar mig med att det inte framgick av det första inlägget att det var flera före. Det betyder ju i alla fall att det skulle tagit en god stund av väntan om än inte 20 minuter.

Men man kan ju iof gå fram till en anställd som inte gör något och lite fint fråga om denne inte kan ta nästa kund i ledet i avvaktan på den som tydligen är ute i butiken och flanerar. Det skulle ju snabba på processen i alla fall.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Gnällspikar finns det gott om


Nu var det dags att klaga på ännu ett företag här. :)

Skulle till Gbg förra veckan, och eftersom jag behövde en scanner tänkte jag kolla om de hade en V750 liggandes. Ringde och visst hade dem det och lade undan den åt mig, so far so good.

Åkte dit för att hämta den, tog en kölapp och stod sedan där 20 minuter och väntade medans personalen snackade glatt med kunder, stod och glodde på datorn medans kunder de pratade med gick och kollade på lite annat i butiken, och ett gäng folk stod och väntade, och väntade. Det var säkert 6-7 pers som jobbade där men det var inte mycket säljande som pågick. Eftersom jag hade en tid att passa fick jag ge upp (och beställer nu scannern på nätet från ett annat företag). Visst är det fint med kundservice och allt, men man behöver inte bli bästa kompis med kunderna och stå där och gaffla med dem i evigheter när andra står och väntar på att köpa något.

Ringde och avbokade ordern och förklarade varför, fick ett "aha, ok" och ingen annat. Fint att de bryr sig om kritik.

(tillägg: har inget emot trevliga försäljare och allt, men brukar man ha kunder väntande som bara vill handla så vore det inte en dum idé att ha en "snabbkassa" eller liknande för dem.)
 

SirJohn

Aktiv medlem
Oj va intressant läsning. Här är det både ris och ros. Vi tar till oss båda.
Självklart är det tråkigt att man måste vänta länge i kö och vi måste såklart bli bättre på att vara mer effektiva när det är hård belastning i butiken. Likväl som man hänvisar dem som har "bråttom" när dom kommer till butiken till mindre belastade tider för att handla så kan man även hänvisa dem som behöver tid att prata till mindre belastade tider. Oavsett så blir det ju fel. Lördagar har vi öppet just bara för att vissa av våra kunder inte har tid att komma till oss annars. Tyvärr är det precis som någon skrev, en balansgång med att ha rätt mängd personal på plats så det fungerar både när det är så hårdast tryck i butiken och när det är lugnt.

För ca 5 år sedan (tror jag det va) så införde vi något så unikt som en "Drive Thrue-lucka" i vår butik i Mölndal. Den hittar man om man kör direkt till höger om huset när man kommer in på området. (Det är väl markerat i marken). Detta är just den bästa lösningen för dem som har bråttom och bara skall hämta upp sin förbeställda produkt. När man tar den vägen och kör fram till luckan så blinkar en saftblandare i butiken så att alla våra säljare kan se att det är någon vid luckan. OM den mot förmodan inte skulle gå igång så har vi en ringklockeknapp vid luckan som man kan trycka på när man är framme vid den. De interna rutinerna kring "drive thru-luckan" är att första bästa säljare som blir ledig tar hand om personen som kört fram till luckan. Det betyder att det inte blir längre väntan vid luckan än tills första bästa säljare blir tillgänglig. Om det drar ut på tiden kommer du ändå bli uppmärksammad och meddelad att "någon kommer snart och hjälper dig". Detta gör att den som inte behöver vår fina service i form av dialog och utnyttjande av vår fantastiska personals kunnande vid detta köptillfälle ändå kan handla snabbt. Självklart behöver man inte ha bil för att ta sig till Drive-Thrue-luckan. Det går även att få leveransen dit som fotgängare även om det kanske känns lite konstigt.

Vi har provat med att ha en expresskassa men tyvärr är det svårt att hantera kunder som, när dom väl har fått grepp om en säljare inleder "När jag ändå har dig här nu... hur är det med....." och så står vår expresskösäljare och fastnar med en kund som inte har förstått vad expresskö innebär. Det är svårt att neka kunder god service. Vår drive-thrue-lucka är just nu det bästa vi kommit på. Min uppmaning är, utnyttja den!

Återigen, tack för kritik och jag hoppas att återvinna förtroendet hos dem som upplevt oss som sega bakom kassan. Testa gärna vår Drive Thrue... det är faktiskt en upplevelse att få fotoprylar levererade som om man va och handlade på McD.

Välkomna tillbaka Scandinavian Photo i Mölndal!
 

RH85

Aktiv medlem
Nu var det dags att klaga på ännu ett företag här. :)

Skulle till Gbg förra veckan, och eftersom jag behövde en scanner tänkte jag kolla om de hade en V750 liggandes. Ringde och visst hade dem det och lade undan den åt mig, so far so good.

Åkte dit för att hämta den, tog en kölapp och stod sedan där 20 minuter och väntade medans personalen snackade glatt med kunder, stod och glodde på datorn medans kunder de pratade med gick och kollade på lite annat i butiken, och ett gäng folk stod och väntade, och väntade. Det var säkert 6-7 pers som jobbade där men det var inte mycket säljande som pågick. Eftersom jag hade en tid att passa fick jag ge upp (och beställer nu scannern på nätet från ett annat företag). Visst är det fint med kundservice och allt, men man behöver inte bli bästa kompis med kunderna och stå där och gaffla med dem i evigheter när andra står och väntar på att köpa något.

Ringde och avbokade ordern och förklarade varför, fick ett "aha, ok" och ingen annat. Fint att de bryr sig om kritik.

(tillägg: har inget emot trevliga försäljare och allt, men brukar man ha kunder väntande som bara vill handla så vore det inte en dum idé att ha en "snabbkassa" eller liknande för dem.)
Skönt att det finns ett kösystem i Sverige och att Scandinavianphoto håller efter det.....
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu var det dags att klaga på ännu ett företag här. :)

Skulle till Gbg förra veckan, och eftersom jag behövde en scanner tänkte jag kolla om de hade en V750 liggandes. Ringde och visst hade dem det och lade undan den åt mig, so far so good.

Åkte dit för att hämta den, tog en kölapp och stod sedan där 20 minuter och väntade medans personalen snackade glatt med kunder, stod och glodde på datorn medans kunder de pratade med gick och kollade på lite annat i butiken, och ett gäng folk stod och väntade, och väntade. Det var säkert 6-7 pers som jobbade där men det var inte mycket säljande som pågick. Eftersom jag hade en tid att passa fick jag ge upp (och beställer nu scannern på nätet från ett annat företag). Visst är det fint med kundservice och allt, men man behöver inte bli bästa kompis med kunderna och stå där och gaffla med dem i evigheter när andra står och väntar på att köpa något.

Ringde och avbokade ordern och förklarade varför, fick ett "aha, ok" och ingen annat. Fint att de bryr sig om kritik.

(tillägg: har inget emot trevliga försäljare och allt, men brukar man ha kunder väntande som bara vill handla så vore det inte en dum idé att ha en "snabbkassa" eller liknande för dem.)
Hej Christer,

Allvarligt talat har jag lite svårt att förstå din kritik ... Det du "råkat ut för" kan hända i var som helst. I butiker är det ibland mycket folk, ibland mindre. Ibland har kunder före en mycket att fråga om, ibland mindre. Sånt är faktiskt livet. Det behöver inte vara något direkt fel hos butiken.

Lite mer konkret:

1. Scandinavian Photo har försäljning via webben, via telefon och via butiker. Jag misstänker att ett av syftena med att över huvud taget ha butiker är att kunder som skall köpa dyra saker som kameror och annat skall kunna få råd och tips. Alltså kan det ta lite tid i butikerna ibland. Om du nu visste vad du ville ha och tycker dedikerat illa om att få vänta i kö så hade du kunnat lägga en beställning via webben eller ringa in den.

2. Förmodligen hade du, när du ringde dem och bad dem lägga undan den, enkelt kunnat nämna att du hade lite bråttom och att du bara ville komma förbi och hämta den sedan. Sedan hade du kunnat gå rakt på en säljare och bara nämnt det - jag har svårt att föreställa sig att någon annan kund skulle tagit illa upp. Kölapparna handlar nog mycket om att köa för just service och frågor. Jag har varit i liknande situationer i andra butiker och aldrig upplevt att någon verkar ta det minsta illa upp om man frågar trevligt. Alla vet hur det är att ha bråttom och ligger din vara färdig och man har betalningen klar så går det ju snabbt. Det är bara att välja en säljare vars kund verkar stå och fundera en del.

3. Du skriver att du inte har något emot trevliga försäljare. Men det känns lite som om ditt missnöje handlar om att säljare tar sig tid att vara trevliga mot andra före de är trevliga mot just dig ... :) Många kunder har en massa saker de vill fråga om när det gäller kameragrejer. Skall personalen stressa dem för att du har bråttom?

Sedan kan det ju faktiskt vara ett förslag till Scandinavian Photo att införa ett kösystem som det hos Webhallen - där finns en separat serie nummerlappar för just förbeställda varor (som man beställt via webben innan man gick dit). De betar alltid av kunder i den kön innan de tar kunder som inte har förbeställt. Ett enkelt sätt att införa inte en, utan många, snabbkassor.
 

Mesch

Aktiv medlem
Bubbla på mer än nödvändigt, -vem avgör?
Förutfattade slutsatser gällande trådskaparens inlägg.
Nja, det vet jag inte. Det beror väl på vad man pratar om?
Som säljare kan man styra mot ett avslut när butiken börjar fyllas på med folk.

Om jag står och väntar och säljaren pratar fotominnen från förr och hur dyrt det är att jaga begagnade grejor på ebay så gör han fel om det är kö i butiken. Det kan man göra när det finns tid till det.
Det tycker nog både kunderna som väntar och butiksägaren
 

Poteta

Aktiv medlem
Du verkar ju inte ha riktig koll på vad egentligt kundbemötande är. Du kan väl också försöka läsa vad han skriver. Att det stod flera i kö, så att han inte kunde gå före och hugga..... Snälla nån.
Oj, jag läste nog lite slarvigt. Förstod inte att personerna i kön stod i bredd så att man inte kunde gå förbi. Sist jag var där fick man en nummerlapp. ;-)
Om jag var på genomresa (?) till en stad där jag hade beställt en vara i en butik och inte kunde vänta så hade jag öppnat truten och sagt att jag hade lite bråttom. Förstår faktiskt inte problemet.

För mig är en väntetid på 20 minuter inte roligt men fullt acceptabelt, det händer ju nästan vart man än åker och handlar.
 

Forslund

Aktiv medlem
Jag är lite hetsig av mig och blir lätt irriterad när det tar lång tid pga personalen snackar med sina polare om allt annat än det dom är där för. Detta händer titt som tätt på rajala och då går jag därifrån. Inte varit med om det på SP. Dom brukar vara snabbt fram och fråga om man kan hjälpa till. Jag vet med mig att jag har dom här tendenserna så jag händlar alltid på nätet. Man kan ofta köpa och betala över nätet och sedan glida in och hämta ut grejen bara. Oftast är det inte några problem..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker Martins förslag a la Webbhallen verkar smart. Annars är det ju också ett bra förslag att gå till SP en vardag exv. under dagtid och ej under lunch (man kan ju föskjuta sin lunch). Det har funkat när jag varit där. Har aldrig varit med om fler än 3-4 man i butiken samtidigt och det brukar alltid vara en 2-3 man som jobbar.

20 minuter är väl ingen väntan egentligen. Det säger väl bara att vi är för stora tidsoptimister ibland. Det är ju liksom hela iden annars med en storstad att det finns en massa butiker på en relativt avgränsad yta och en djäkla massa människor som kan gå precis vart de vill och av någon anledning får de ibland för sig att gå alldeles för många till Scandinavian Photo på en gång.

De som annars någon gång försökt sig på ett inköpsförsök i Ryssland när det var en del av Sovjetunionen kan nog le åt 20 minuter. Där tror jag inte det var ovanligt med den typen av väntetider fast det inte fanns några andra kunder som väntade på betjäning än jag (personalen var mer intresserad av att prata med varann än kunderna). I varuhusen var 3-4-5 man inblandade i att expediera en vara i olika led. Det var ju om man hade lite tur. Oftast fanns ju dessutom inga varor att köpa var man än letade efter dem och hur länge man än gjorde det. Det enda som fanns i överflöd var vodka och böcker och kanske belugakaviar.

Är det ingen som varit inne på en svensk bank någon gång och undrat hur det egentligen funkar där? Har någon försökt lösa in några resecheckar i Pakistan?

Överhuvudtaget är det längre köer till allt idag om jag jämför hur det var när jag var barn på 50-talet. Få har nog tänkt på att både de gångar som leder upp från tunnelbanan i Stockholm vid Centralen mot "Plattan" och de som går mellan T-banan och tågcentralen i princip sett likadana ut sedan de byggdes någon gång på 50-talet om jag inte missminner mig. Dubbelt så mycket folk idag som då, fast på samma yta. Nu kommer de starta byggandet av en massa nya lägenheter på lite sikt för Stockholm ska växa så mycket det bara går, så det är bara att förbereda sig på ännu längre köer när landsbygden töms och alla lantisar därefrån ska köa de också.

På Bolaget i Vaxholm är det aldrig kö utom när badjävlarna har "löptid" på semestern. På vintern är det helt tomt ofta. Ingen vettig mänska är väl i Vaxholm under vintern tänker ni kanske och det kan ni i så fall ha helt rätt i.
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Ja, Scandinavianphoto är ingen butik man kan stressa sig igenom direkt.. men har man väl lärt sig det så går man dit när man INTE är stressad :)

Personalen tycker jag är trevlig, ja åtminstone när de får upp ens uppgifter och ser att man redan handlat där åtskilliga gånger för åtskilliga tusenlappar, då ler de lite extra..
 
ANNONS