Annons

Blixt i sol och snö

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
Blir lite förbluffad.... när jag kör min SB700 inomhus kan det stå på blixten tex. 0,6-16 meter
tar jag ut blixten i sol och snö så ändras räckvidden till kanske 0,6-2,5 meter utan att ändra iso eller bländare VARFÖR blir det så här??? Står den jag skall plåta typ 5 meter bort då räcker ju inte blixten fram
 

erro.se

Aktiv medlem
Vilken blixt använder du?

Har du fast ISO eller auto?

Använder du auto-FP?

Vilket läge står kameran i? P/A/S/M?

Bländare?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Auto-FP suger i sig minst 4/5 av blixtenergin om den måste gå igång. Det är som att minska maxeffekten på blixten med 2-3Ev.

Kör du A inomhus ligger du väl oftast under blixtsync-tiden i slutartid >> ingen auto-FP används. Kör du A utomhus i ljusa förhållanden dyker säkert slutartiderna ner mot 1/800, då används Auto-FP.

Tycker du helt ärligt att en liten plastmanick med fyra LR6-batterier från fem meters avstånd ska klara att konkurrera ut solens ljusenergi, då får du nog tänka om... :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ett ND-filter som gör att du kommer under 1/250 i slutartid på den bländare du vill använda dubblar din räckvidd på blixten. Då slipper den dra iväg en skur med blixtar i snabb följd (Auto-FP), och kan koncentrera allt ljus till en - stark - puls.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag misstänkte. f/2,8 med auto-FP i solljus innebär ju korta slutartider, vilket betyder att auto-FP drar igång och pulsar ut blixtljuset, vilket sänker effekten rejält. Men som upplättning funkar det ofta bra. Är det solljus så är det väl sällan man behöver använda blixten för att faktiskt belysa motivet.
 

JonteL

Aktiv medlem
Ett ND-filter som gör att du kommer under 1/250 i slutartid på den bländare du vill använda dubblar din räckvidd på blixten. Då slipper den dra iväg en skur med blixtar i snabb följd (Auto-FP), och kan koncentrera allt ljus till en - stark - puls.
Fast ND-filtret borde också göra att mindre av blixtljuset släpps in till sensorn. I fall du vinner 2-3 EV på att inte köra auto-FP kan du i så fall inte ha ett mörkare filter än ND2. Det borde vara samma effekt som att blända ner (förutom att det också påverkar skärpedjupet).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Fast ND-filtret borde också göra att mindre av blixtljuset släpps in till sensorn. I fall du vinner 2-3 EV på att inte köra auto-FP kan du i så fall inte ha ett mörkare filter än ND2. Det borde vara samma effekt som att blända ner (förutom att det också påverkar skärpedjupet).
Helt rätt, men ändå inte... :)

Det man vill komma åt, hela förtjänsten i ekvationen, är att slippa tvinga in blixten i Auto-FP-läget där blixteffektiviteten (ledtalet) minskar med ca 2Ev.

Så - ja, man minskar blixten lika mycket som det fasta ljuset. MEN man tillåter blixten att jobba på full effekt, vilket den inte gjorde (kunde göra) när man körde tider kortare än 1/250s.
 

JonteL

Aktiv medlem
Helt rätt, men ändå inte... :)

Det man vill komma åt, hela förtjänsten i ekvationen, är att slippa tvinga in blixten i Auto-FP-läget där blixteffektiviteten (ledtalet) minskar med ca 2Ev.

Så - ja, man minskar blixten lika mycket som det fasta ljuset. MEN man tillåter blixten att jobba på full effekt, vilket den inte gjorde (kunde göra) när man körde tider kortare än 1/250s.
Jo, det förstod jag men ND-filtret får effekten att den minskar det reflekterande ljuset från blixten. Det omgivande ljuset kommer inte att minska eftersom du kompenserar detta med en längre slutartid. Det kan du inte göra för att få in mer blixtljus dock eftersom den endast brinner under en kort tid.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ja, och återigen: Auto FP stjäl mer ljus än vad ett ND2-filter gör. Ganska märkbart mer, om man är ända uppe på 1/800s. Då stjäl Auto-FP runt 3-4Ev ljus effekt.

Fyra minus två = två. Två Ev blir "kvar" som vinst i slutändan.

Öka slutartiden 2Ev, behåll bländaren. Låt ND-filtret ta "tillbaka" 2Ev, då får du samma mängd fast ljus in i kameran.

Samma bländare - 2Ev ND-filter + 3-4Ev effektivitetsvinst = 1-2Ev effektivitetsvinst för blixten.
 

JonteL

Aktiv medlem
Det verkar som att vi pratar förbi varandra. Jag är inte ute efter att ifrågasätta dig. Jag vill bara förklara hur det ligger till och förstå själv.

Tidigare i tråden (inlägg #5) skrev du att auto FP stjäl 2-3 EV och som svar på det skrev jag att man inte bör använda ett mörkare filter än ND2 för att det ska fungera. Vad är det du tycker att jag inte förstår?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ber om ursäkt, det är jag som läst "förbi" dig. Hjärnan registrerade inte orden "mer än" i ditt inlägg när jag läste första gången.
 

JonteL

Aktiv medlem
Det är lugnt. Bra att vi förstår varandra :)

Lite kuriosa kanske men ett ND2-filter stjäl 1 EV inte 2 EV som du skrev i ditt tidigare inlägg. ND4 stjäl 2 EV osv, men det vet du säkert redan. För att lämna auto FP-området från 1/800 s kräs således ett ND4-filter. I övrigt håller jag med om siffrorna du skrev.
 
ANNONS