Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Möjlig orsak till felfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej allesammans! Ännu en tråd om felfokusering...

Jag har en D5000 sedan lite mer än två år tillbaka och har märkt att den missar fokus väldigt ofta, fokusen brukar hamna framför motivet. Oftare än vad den borde, och brukade göra. Det har börjat märkas väldigt tydligt nu de senaste månaderna tycker jag, att den missar fokus även på stillastående föremål med bra kontrast och i bra ljus.
Jag köpte en 50mm 1.8 G förra året och antog först att det kunde vara på grund av det korta skärpedjupet som kameran har svårt att sätta fokus, men det visar sig att kameran även missar ganska kraftigt med mina andra objektiv, även vid små bländare och långa avstånd. Jag använder mig alltid av manuellt val av fokuspunkt och oftast AF-S (om motivet står stilla), så det typiska nybörjarmisstaget att kameran själv väljer fokuspunkt kan man nog utesluta. :)
Jag har gjort en hel del tester med kameran på stativ, mittenpunkten vald (då det är den enda korslagda), kontrastrika motiv och provat på olika avstånd och bländare, och olika objektiv. Flest fokusfel sker med 50mm objektivet som missar fokus ungefär hälften av gångerna, speciellt då den fokuserar från oändligt till motivet (ca 3m). Men även min vidvinkel 12-24 missar ganska ofta. Och om man dessutom räknar in hur ofta den missar fokus i verkliga situationer så är jag väldigt säker på att det är kameran som är felkalibrerad, och inte att något med mina test som är skumt.
Jag gjorde liknande tester med mitt 50mm på min brors D3100 som har samma AF-modul och den sätter fokus rätt betydligt bättre, både med stativ och handhållet.

Säg till om ni vill ha bilder från fokustesterna! Jag fixar det senare i så fall

Efter en massa läsande och letande vet jag att felfokus kan bero på att skruven som vinklar den "bakre" spegeln i kamerahusen är feljusterad. Så jag tog en liten titt i kameran själv och det ser ut som att skruven som håller spegeln på rätt plats är lite skavd där spegeln träffar, eller hur jag ska förklara (bild finns nedan). Är det någon som har erfarenhet av om sådant "slitage" kan orsaka felfokus? Min kamera har gått över 40,000 bilder tror jag, så jag skulle inte bli förvånad!

Så här ser det ut just nu: http://farm8.staticflickr.com/7177/6972781881_eef8f82ff7_o.jpg

Jag kommer antagligen att skicka in kameran och objektiv på service ändå då jag är helt säker på att något är fel.

Men som sagt, vill ni ha bilder från testerna så fixar jag det senare. Tills dess kan ni svara på/diskutera om sådant "slitage" kan orsaka felfokus med tiden, för jag har inte lyckats hitta något svar på detta ännu. Det är möjligt att jag har glömt nämna en och annan detalj nu, men i så fall tillägger jag det sedan!

/Alexander
 

BRB_67

Medlem
Har haft samma problem, den är inte bättre än så.
Receptet är nog att byta till nåt annat med tanke på dess värde.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det kommer ta ett tag innan jag byter kamerahus, så än så länge funkar min D5000. Just förutom fokusfelet då alltså. Aavsett orsak till fokusfelet så kommer jag antagligen skicka in den på justering.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
För sent att redigera det tidigare inlägget nu, men:

Rikard, menar du att du också haft en kamera (D5000?) som börjat felfokusera efter lång tids användande, på grund av liknande "slitage"?
 
ANNONS