Annons

Tappade färger runt skarpa objekt.

Produkter
(logga in för att koppla)

akooha

Medlem
Hej,

Var ut och snäppte några bilder med min nyligt införskaffade Nikon D80. När jag kom hem och laddade upp bilderna till datorn märkte jag något märkligt med en av bilderna. Färger runt lite mörkare objekt försvann helt. När jag tittar på bilden i Adobe Bridge märker jag inte något konstigt, men så fort jag öppnar den i Camera Raw så ser den ut såhär:



Vad är problemet? Varför försvinner färgen runt objekten när det inte ens handlar om speciellt stora kontraster?
 

Per S

Aktiv medlem
Hej!

Jag tror inte att det är något fel, utan någon inställning som inte är rätt.

När jag uppgraderade mitt bildbehandlingsprogram tidigare i år sen råkade jag ut för samma bildfenomen när jag framkallade raw-filer, och det berodde på en olämplig inställning i programmet. Nu kommer jag inte ihåg var det klickade, men kan kvitta eftersom det var med en annan kamera och bildbehandlare än de du har. Bara fenomenet var detsamma.

Får du samma fenomen i både jpg-filerna eller raw-filerna?
 

akooha

Medlem
Installerade min tidigare version av Adobe Photoshop, nämligen CS5.1, och nu fungerar det som det ska. Ska ge CS6 ett nytt försök senare, men nu håller jag mig till det jag känner till.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
En gissning, men kan det ha att göra med skillnaden mellan PV 2012 som är den nya i LR4 och ACR jämfört med den "gamla" PV 2010?
 
ANNONS