Annons

Duger verkligen D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Har just nu en Nikon D300 som jag vart väldigt nöjd med. Börjar dock försöka engagera mig mer i fotandet och vill utvecklas mycket myycket mer.
Fotar mest porträtt, mycket svartvitt och använder mig mest av AF-S 50mm 1.4.

Funderar då på om jag skulle utvecklas mer och bättre med en fullformat som D800? Eller kanske Canon 5d mark?
Har så dålig koll på hur stor skillnad det faktiskt är.. Frågar om råd så jag inte lägger ut runda 20.000 på något jag egentligen inte behöver. Räcker det med ett bättre objektiv? Vilket?

/Beslutsångestfylld
 

Nessima

Aktiv medlem
Vad är det som inte duger?
Det är det jag inte riktigt vet, har ju inte kommit så långt med allt.
Har sett en hel del bilder tagna med fullformatskameror som ligger på en betydligt högre nivå än mina. Så jag tänkte mest på om jag kommer kunna utvecklas till samma nivå med min gamle vän eller om jag kanske kommer fastna hur mycket jag än försöker.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det är det jag inte riktigt vet, har ju inte kommit så långt med allt.
Har sett en hel del bilder tagna med fullformatskameror som ligger på en betydligt högre nivå än mina. Så jag tänkte mest på om jag kommer kunna utvecklas till samma nivå med min gamle vän eller om jag kanske kommer fastna hur mycket jag än försöker.
Har nyligen kompletterat min D300s med en fullformatare och det är ingen större skillnad i bildkvalite för de flesta bilderna. Däremot så hanteras bruset vid höga ISO otroligt mycket bättre.

Den största skillnaden ligger i småsaker som klarare bild genom sökaren, rappare AF, annorlunda byggform, dvs en mängd småsaker som är svåra att sätta fingret på.
 

Nessima

Aktiv medlem
Har nyligen kompletterat min D300s med en fullformatare och det är ingen större skillnad i bildkvalite för de flesta bilderna. Däremot så hanteras bruset vid höga ISO otroligt mycket bättre.

Den största skillnaden ligger i småsaker som klarare bild genom sökaren, rappare AF, annorlunda byggform, dvs en mängd småsaker som är svåra att sätta fingret på.
Hmm.. okej. Kanske ska hålla mig ett tag till då :)
Brukar inte behöva ha så hög ISO, inte mer än vad som funkar för kameran iallafall!
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Hmm.. okej. Kanske ska hålla mig ett tag till då :)
Brukar inte behöva ha så hög ISO, inte mer än vad som funkar för kameran iallafall!
Om jag jämför min D300 och D700 (båda har 12,5mp) så ger den senare mer djup i bilden och mindre brus. Men det som är viktigt är objektiven så ta med din D300 till en bra fotoaffär där du kan prova dig fram med olika objektiv. Ett riktigt bra vidvinkelobjektiv är t.ex Tokina 11-16, det ger väldigt fina bilder.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har just nu en Nikon D300 som jag vart väldigt nöjd med. Börjar dock försöka engagera mig mer i fotandet och vill utvecklas mycket myycket mer.
Fotar mest porträtt, mycket svartvitt och använder mig mest av AF-S 50mm 1.4.

Funderar då på om jag skulle utvecklas mer och bättre med en fullformat som D800? Eller kanske Canon 5d mark?
Har så dålig koll på hur stor skillnad det faktiskt är.. Frågar om råd så jag inte lägger ut runda 20.000 på något jag egentligen inte behöver. Räcker det med ett bättre objektiv? Vilket?

/Beslutsångestfylld
Som en mycket generell tumregel så kan man nog säga ungefär så här:

Om man inte själv kan peka ut konkreta saker hos sin nuvarande utrustning som man känner är begränsningar eller som hindrar en att ta bilder man vill ha, ja då har man nog mycket lite att vinna på att byta grejer. Det är lite att försöka lösa ett möjligt problem utan att först ha funderat ut vad problemet egentligen är.

Du kan trösta dig med att du är långt ifrån ensam att fundera så där. Jag skulle nog säga att en överväldigande majoritet av fotografer av och till funderar i sådana banor ... :)

Jag tror att de tankarna ofta dyker upp när man kanske egentligen snarare letar inspiration och idéer än att man egentligen behöver grejer.

Det kan verka som jag försöker bland bort korten, men ett förslag är att först lägga lite pengar på någon slags fotoprojekt: till exempel en fotoresa (behöver inte vara så storlslaget) eller rent av en fotokurs. Eller budgetalternativet: köpa en fotobok med bilder man gilar och sedan ägna en period åt att försöka uppnå liknande bilder. Kort sagt, börja med att leta efter vilken sorts fotografiska "problem" det är du vill lösa, när du vet (lite mer om) det, då kan du börja fundera på om du har rätt grejer för att göra de du vill.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är det jag inte riktigt vet, har ju inte kommit så långt med allt.
Har sett en hel del bilder tagna med fullformatskameror som ligger på en betydligt högre nivå än mina. Så jag tänkte mest på om jag kommer kunna utvecklas till samma nivå med min gamle vän eller om jag kanske kommer fastna hur mycket jag än försöker.
Jag har själv funderat i samma banor av och till genom åren, ibland har jag lyckats identifiera vad det är som saknats och då kunnat göra något åt det men oftast är det inte prylarna som satt gränsen utan mina egna kunskaper, både inom fotografering och retuschering.

[...]Det kan verka som jag försöker bland bort korten, men ett förslag är att först lägga lite pengar på någon slags fotoprojekt: till exempel en fotoresa (behöver inte vara så storlslaget) eller rent av en fotokurs. Eller budgetalternativet: köpa en fotobok med bilder man gilar och sedan ägna en period åt att försöka uppnå liknande bilder. Kort sagt, börja med att leta efter vilken sorts fotografiska "problem" det är du vill lösa, när du vet (lite mer om) det, då kan du börja fundera på om du har rätt grejer för att göra de du vill.
Som Martin skriver, titta på bilder du gillar, försök identifiera vad du gillar i dem och försök efterapa det.
 

Måns H

Aktiv medlem
Duger gott

D300 var en toppmodell 2009 och duger gott nu också. Generellt är att det är bättre att satsa på objektiv om det nu ska köpas nåt alls ....... Grevture har rätt och har bra tips.

Bland böcker kan jag rekommendera Göran Segeholms bok Konsten att ta vinnande bilder, Titeln är inte så bra - han menar hur man tar bilder som vinner betraktarens hjärta, inte vinner fototävlingar. Boken är desto bättre, inspirerar och ökar förståelsen.

Ser att du går på fotogymnasium. Du kanske behöver inspiration / nåt att bita i. Projektförslag: Be att få plåta porträtt på alla i en klass (inte fotoklassen, nån annan linje) och deras lärare under en termin. Försök hitta en röd tråd som håller ihop det hela (kanske lokaler/skolgård/närmiljö/ och samtidigt variera efter person. Gör fotobok av projektet, tryck ett ex att visa och sälj (nån sorts självkostnadspris) till dom som vill ha. Eller hitta nåt som du själv skulle tända på!
 

kephart

Aktiv medlem
Bra kommentarer. Det låter som det är prylhungern som ger sig till känna lite. Har du funderat på vad lite mer blixtteknik kan göra för dina bilder? Åt det hållet riktar sig mina pryltankar för tillfället. Jag hatade blixt förut, men har börjat inse att det var mest dålig inbyggd blixt jag inte tycker om. Nu öppnar sig ett helt fält att utforska, studsblixt, fjärrstyrning, softbox, diffuser etc, etc..

Jag har aldrig ägt en fullformatare, men med tanke på det jag läst så verkar den största fördelen för mig vara hög-iso/vidvinkel och skärpedjup. Upplösningen i crop räcker för mig. Vad gäller skärpedjup kan det ju till stor del kompenseras av objektivet. Ett 1,2 objektiv eller 85/1,4 borde ju kunna göra susen också, men det kanske TS redan har.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Ventures

Aktiv medlem
Det har tagits väldigt bra bilder med betydligt sämre kameror så problemet sitter inte där.
Visst kan nya prylar få fart på kreativiteten men det är först när den befintliga tekniken sätter stopp som man kanske behöver ändra i utrustningen.
 

perperub

Aktiv medlem
Intressant tråd! Jag sitter själv på "gamla grejor". Dock fick tråden mig att fundera på om jag verkligen skulle bli hjälpt av ny kamera (fullformat rent av?) och nya objektiv. Troligtvis inte. Det är inte min 40D som hindrar mig i mitt fotande, snarare min kunskap eller avsaknad av sådan. En blixt har dock precis beställts för att få ytterligare en dimension i möjligheterna.

Istället för att fortsätta kolla på prylar har jag vänt blicken mot artiklar och liknande och läser allt jag kan för att lära mig grejorna bättre. Har även beställt boken "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm efter råd i denna tråd för att bli bättre i bildskapandet.

Jag kan dock inte sticka under stol med att en stor del av lockelsen i foto är prylarna och tekniken. Dock kan det bli väldigt kostsamt om man handlar bara för att tillfredsställa pryltoken i en.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag kan dock inte sticka under stol med att en stor del av lockelsen i foto är prylarna och tekniken. Dock kan det bli väldigt kostsamt om man handlar bara för att tillfredsställa pryltoken i en.
Det kan vara värt att trycka på det där: Det går inte att bortse från att vi människor i allmänhet och fotografer i synnerhet är nyfikna av oss. Nya prylar kan vara oerhört stimulerande, inte (enbart) så mycket för att de är bättre utan just för att de är nya och annorlunda.

Vår kreativitet stimuleras ju paradoxalt nog ofta av begränsningar. Men, misstänker jag, också av förändrade begränsningar. Alltså att gränserna för vad vi kan göra har flyttats.

Majoriteten här fotograferar ju för att de gillar det, för att det är stimulerande, för att det är utmanande, roligt, kreativt ... Och där kan prylar spela en roll. Jag tror det ofta handlar mindre om att hitta den bästa kameran, snarare att hitta den roligaste kameran. För en del är det en Holga, för andra en Canon Eos 1D X. (Till råga på allt varierar ju det där med dagsformen: alltså har man flera olika kameror :)

Jag har ju själv den lyxen att jag testkör mycket kameror i mitt jobb. Jag kan stilla mycket av min nyfikenhet på teknik den vägen vilket gör att jag själv känner mig rätt nöjd med att köra ungefär samma grejer idag som jag gjorde för fem år sedan. De saker jag köpt senaste fem åren har mer handlat om att byta ut slitna/trasiga saker än att köpa något "nytt" (i meningen "en sådan här har jag inte använt förut").

Just nu känns det som jag ger trådskaparen ganska motstridiga svar ... :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det här är ett väldigt svårt ämne :) Men jag hålller med ovanstående inlägg omm att det är begränsningarna som ger inspiration. Själv har jag påbörjat byggandet av ett analogt mörkrum för att återuppliva den analoga fotografin igen. Min kamerautrustning består av en Olympus 35RC med fast 42mm objektiv ( fokus ställs med meterindikatorn på objektivet genom såkallad "guesstimating" fokuspatchen i sökaren är totalhavererad ) och en äldre Rolleiflex med fast 75mm objektiv. Jag har tagit bättre bilder med den lilla manuella Olympusen och Kentmere film på 3 månader än jag gjort de sista 8 åren med digitalt. Digitalt är för enkelt på måt sätt, och hur mycket jag än försökt så kan jag inte sluta slarva när jag fotar digitalt. Med analogt så slarvar jag inte... konstigt men sant. Begränsningar ger bättre bilder helt enkelt.
 
ANNONS