Annons

Handla från HKBN

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Söker ett 28-300 L för Canon, hittar inget begagnat men nytt till bra pris hos ovanstående. Tull frakt och moms tillkommer men ändå bra pris. Undrar därför om någon av er på Fotodidan handlat av dem och hur resultat blev??????
Med vänlig hälsning,
Torsten
 

Wosp

Aktiv medlem
Söker ett 28-300 L för Canon, hittar inget begagnat men nytt till bra pris hos ovanstående. Tull frakt och moms tillkommer men ändå bra pris. Undrar därför om någon av er på Fotodidan handlat av dem och hur resultat blev??????
Med vänlig hälsning,
Torsten
Om jag nu kollat på rätt sida så kostar det 2569 usd, i så fall borde nedanstående alternativ vara bättre då tull och moms inte räknas på....OM jag nu minns rätt

http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EF-28-300mm-f-3-5-5-6-L-IS-USM-Lens-28-300-f3-5-5-6-Ship-from-UK-NEW-/130753901808?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item1e718a34f0
 

Richard Roe

Medlem
Söker ett 28-300 L för Canon, hittar inget begagnat men nytt till bra pris hos ovanstående. Tull frakt och moms tillkommer men ändå bra pris. Undrar därför om någon av er på Fotodidan handlat av dem och hur resultat blev??????
Med vänlig hälsning,
Torsten
Hur högt värderar du en garanti ifall något skulle vara fel på produkten? Du får bara ett års garanti i Hongkong förutsatt att du köpt den av ett företag som är auktoriserad av Canon. Köper du linsen i Sverige har du tre års reklamationsrätt utöver garantin. (Tyskland har 2 års reklamationsrätt).

Och nej, Canon har ingen Internationell garanti. Om du erbjuds en internationell garanti kan du ta det som ett bevis på att linsen är från svarta marknaden.

Bara en tanke ...
 

torlju

Aktiv medlem
Hur högt värderar du en garanti ifall något skulle vara fel på produkten? Du får bara ett års garanti i Hongkong förutsatt att du köpt den av ett företag som är auktoriserad av Canon. Köper du linsen i Sverige har du tre års reklamationsrätt utöver garantin. (Tyskland har 2 års reklamationsrätt).

Och nej, Canon har ingen Internationell garanti. Om du erbjuds en internationell garanti kan du ta det som ett bevis på att linsen är från svarta marknaden.

Bara en tanke ...
Tack för omtanken, lite chansning är det ju, men som amatörfotograf blir ju användningen sparsam och Canons kvalite brukar ju vara bra. Hur den här garantin fungerar vet jag inte. Däremot nämnde du något intressant, om jag erbjuds en internationell garanti är det ett bevis att det är från svarta marknaden. menar du att svarta marknaden ger garanti????????????? Sedan undrar jag också vad svarta marknaden egentligen är, stöldgods, piratkopior.....? Vet någon om det förekommer piratkopior på Canons L objektiv? Har bara läst om grå import på några amerikanska sajter men vet egentligen inte vad det är heller.
 

Richard Roe

Medlem
Tack för omtanken, lite chansning är det ju, men som amatörfotograf blir ju användningen sparsam och Canons kvalite brukar ju vara bra. Hur den här garantin fungerar vet jag inte. Däremot nämnde du något intressant, om jag erbjuds en internationell garanti är det ett bevis att det är från svarta marknaden. menar du att svarta marknaden ger garanti????????????? Sedan undrar jag också vad svarta marknaden egentligen är, stöldgods, piratkopior.....? Vet någon om det förekommer piratkopior på Canons L objektiv? Har bara läst om grå import på några amerikanska sajter men vet egentligen inte vad det är heller.
Det förekommer naturligtvis att skojare erbjuder Canonprodukter med Internationell garanti.
Piratkopior tror jag inte men det finns som du säger sidoimporter och försäljning som inte går via officiella vägar. Köper man inte av en av Canons auktoriserade säljare och dessutom har ett kvitto står man utan garanti.Rätt att reklamera vid fel kan man nog glömma bort i Asien.

Ännu bättre än garanti är de tre års reklamationsrätt som man får i Sverige. Köper du istället i Tyskland får du 2 års reklamationsrätt samt om du handlar av auktoriserad säljare, en ettårig Canon Europagaranti.
 

torlju

Aktiv medlem
Det förekommer naturligtvis att skojare erbjuder Canonprodukter med Internationell garanti.
Piratkopior tror jag inte men det finns som du säger sidoimporter och försäljning som inte går via officiella vägar. Köper man inte av en av Canons auktoriserade säljare och dessutom har ett kvitto står man utan garanti.Rätt att reklamera vid fel kan man nog glömma bort i Asien.

Ännu bättre än garanti är de tre års reklamationsrätt som man får i Sverige. Köper du istället i Tyskland får du 2 års reklamationsrätt samt om du handlar av auktoriserad säljare, en ettårig Canon Europagaranti.
Ger inte mycket för Canons garant.i På ett efs som är riktigt skarpt upptäckte jag att mf inte fungerade, var helt låst. Illa vid makro foto med live view. Af fungerar samtidigt som den ska. Lämnade in och fick beskedet att det var: klibbig vätska i mekaniken, går ej att rengöra.
Utbyte av delar med arbete kostar mer än begagnat priset på linsen som var precis ett år gammal, minus några dagar. Den här linsen har fungerat klockrrent på alla sätt och har aldrig varit utsatt för vätskor av något slag. Undersökningskostnad 600 kr, enkelt sätt att få in pengar men att det skulle kosta så fick jag ju besked om i förväg men antog att det var ett mekaniskt fel som skulle gå på Canons ett års garanti. Nu slipper de utgiften för delar och arbete
 

Fabian_

Aktiv medlem
Söker ett 28-300 L för Canon, hittar inget begagnat men nytt till bra pris hos ovanstående. Tull frakt och moms tillkommer men ändå bra pris. Undrar därför om någon av er på Fotodidan handlat av dem och hur resultat blev??????
Med vänlig hälsning,
Torsten
Jag har handlat mycket tillbehör från HKBN och det har funkat superbra med betalning och frakt. Det största och dyraste jag handlat av dem var ett batterigrepp till 5D Mk II med det var länge sedan nu. Senast har jag mestadels handlat saker som blixtkablar, filter m.m.. Frakttiderna varierar väldigt mycket (anledningen till det är att jag har alltid valt enklaste och billigaste frakt utan spårbarhet) från som bäst 4 dagar till som värst ca 2 veckor.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag nu kollat på rätt sida så kostar det 2569 usd, i så fall borde nedanstående alternativ vara bättre då tull och moms inte räknas på....OM jag nu minns rätt

http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EF-28-300mm-f-3-5-5-6-L-IS-USM-Lens-28-300-f3-5-5-6-Ship-from-UK-NEW-/130753901808?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item1e718a34f0
Är det så där lätt för en säljare i Hong Kong att slippa tull och moms vid försäljning till ett EU-land? Borde inte det hålet vara tilltäppt sen länge?
 

nilsson314

Aktiv medlem
Jag tror att det kan finnas någon form av gammalt avtal mellan Hong Kong och Storbritannien som gör att engelska bolag inte behöver betala tull vid import från Hong Kong. Moms tror jag däremot inte att dom slipper.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är mycket troligt att det finns något sådant avtal. Hong Kong var ju brittiskt tills ganska nyligen.

Däremot blir jag lite förvånad om resten av EU accepterar att Hong Kong-baserade säljare använder Storbritannien som "mellanhand" för att slippa tull. Nån som vet hur det ligger till?
 

nilsson314

Aktiv medlem
http://www.tullverket.se/sokordao/i/internethandelfranannateuland.4.4ab1598c11632f3ba9280001044.html står det följande:

"Du kan även få betala moms, tull och postens avgifter om du beställer en vara från ett EU-företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU, till exempel USA. Skickar företaget din vara direkt till Sverige från ett land utanför EU ska den förtullas."

Så det är tveksamt om det egentligen är tillåtet att ta in varorna till Sverige utan att de förtullas även om de som i det här fallet skickas från UK.
 

Kecko

Aktiv medlem
Beställt flera ggr från dom, paketen har skickats från hongkong. Aldrig åkt på moms eller tull.

Har för övrigt bara åkt på tull/moms 2 ggr av de säkert 50ggr jag beställt från ebay i usa. Båda gångerna så skickades paketet med DHL eller UPS=då åker man alltid på tull o moms. Vanliga posten=verkar slippa tull o moms.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så det är tveksamt om det egentligen är tillåtet att ta in varorna till Sverige utan att de förtullas även om de som i det här fallet skickas från UK.
Nej, skickas varorna från Storbritannien finns det inga tveksamheter. Storbritannien är en del av EUs inre marknad. Kruxet i det här fallet är väl att varorna eventuellt skickas direkt från Hongkong.
 
ANNONS