Annons

Första systemkameran <4000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Viscera

Medlem
Hejsan är ganska ny här på fotosidan!

Tänkte nu skaffa mig min första systemkamera efter att ha varit intresserad av fotografi i några år. Men jag blir ganska förvirrad över vilken kamera jag ska köpa, många modeller har nästan samma prestanda/funktioner. Har lite idéer om vad jag vill åt, så ni kanske skulle kunna ge något tips?

Kameran ska:
* Kosta 4000kr eller mindre inkl. kitobjektiv (Kan sträcka mig till 4500kr vid väldigt bra köp!)
* Ska fungera bra med äldre objektiv (Autofokus så långt det går, går även bra manuellt)
* Ergonomisk (har ganska så små händer)
* Ska bli bra bilder vid svagt ljus (helst med lågt brus)


Kameran får gärna ha:
* Bildstabilisator i objektivet
* Direktknappar till de vanligaste funktionerna (ISO, Slutartid, Bländare mm.)
* GPS tagga de tagna bildera
* Vinklingsbar skärm (detta kvittar egentligen, mest som skärmskydd)

Kommer mest att ta bilder på natur, arkitektur, gatuvyer med mera.
Kan vara värt att nämna att jag inte tänker filma med kameran.


Har tidigare använt Nikon D90 under min tid på gymnasiet (några år sedan), gick journalistik utbildning. Äger just nu Panasonic Lumix Fz18 (Sedan 2008) som jag "växt ur".

Vänlig häsning
Niklas
 

eskil23

Aktiv medlem
För det priset; Nikon D3100 med 18-55mm objektiv, precis som Kenneth föreslog. I synnerhet om du har små händer. De som har stora labbar brukar tycka att den är lite för liten.

Om du vill betala lite mer för att få fungerande autofokus på äldre objektiv och fler direktknappar till de vanligaste funktionerna så Nikon D7000 med samma objektiv. Fast då får du inte den vinklingsbara skärmen.
 

Viscera

Medlem
Tackar för svaren, har varit på Media Markt och känt/testat alla nämnda modeller mn utan någon större framgång.
Även frågat en del vänner som sysslar med foto och de säger något i stil med "Vilken du än tar så blir du nöjd".


Har kollat på D3100 som ni nämnde, kostar inte mycket alls mycket men hur är den förhållande till de andra? D3200 kostar lika mycket som D5100 (båda med bildstabilisator), vilken av dessa två är att föredra?

Har funderat på 600D men den är lite dyr just nu med kitobjektiv, hade den åkt ner på 4000kr hade jag nog valt den men som sagt är de alla väldigt lika verka det som :(

Sen en fråga till, vilken av Nikon eller Canon har bäst tillgång till billiga äldre objektiv? Har läst att canon behöver någon mellanring för någon hundralapp för att få samma gänga, hur är det med Nikon?

/Niklas
 

jlb

Medlem
Canon

Hej, jag skulle ha skaffat en Canon EOS 1100D. Jag skaffa den själv som först systemkamera och jag tycker den funkar super bra. Då köpte jag på netonnet ett kit med väska, systemkameran och ett kitobjektiv med bildstabilisator.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
I din budget har du egentligen inga val. Det är insteg som gäller.

Jag skulle ta en lång funderare på D3100 med eller utan kit + 35 mm AF-S DX. Du landar en tusenlapp över budget, men du får i gengäld glas att växa i.

D3200:an utklassar kitoptiken, så den är nästan lite overkill om du inte tänker skaffa glas som matchar.

Vad gäller äldre gluggar är ingen av Nikon-kamerorna att rekommendera om du inte är beredd att fokusera manuellt. Men jag skulle inte sörja över det. En 35:a går loss på 1600 kr ny och är en solid investering i bildkvalitet.

De billiga 50 mm-gluggarna från respektive tillverkare rekommenderar jag inte som allround-optik på en cropkamera. De är aningen för långa för allround inomhusbruk, men fungerar glimrande som kort tele/porträttglas.

Kan du tänka dig begagnat växer valmöjligheterna rejält.
 
Håller med föregående talara (skribent?). Äger själv en D3100 och är riktigt nöjd med den. Tror den duger till det du ska ha den till och den är ju något mindre än D5100. Min personliga åsikt är ju att man alltid vill ha nyara, större och fler prylar så jag skulle nästan rekommendera en D5100 eller kanske till och med en begad D80 eller D90. Då får du inbyggd fokusmotor vilket kan vara trevligt om du vill kunna använda fler objektiv.
Skulle du välja mellan D3100 och D5100 så blir de extra hundringarna värt det för det är mer klös i det huset. Speciellt då ISO-intervallet är mycket trevligare då det finns fler att välja mellan än på D3100.

Hur du än gör så tror jag inte du blir missnöjd, så länge du väljer Nikon;)

Hoppas du hittar något som passar.
 

hornavan

Aktiv medlem
Olympus E-pl3, den kostar idagsläget ca 3000 kronor och är den enda av föreslagna som fungerar bra med gamla objektiv, extra bra är att den har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset.. Den är dessutom en modern spegellös kamera i motsats till Canikonerna som är stora dinosaurer i jämförelse.
 

Viscera

Medlem
Jag skulle ta en lång funderare på D3100 med eller utan kit + 35 mm AF-S DX. Du landar en tusenlapp över budget, men du får i gengäld glas att växa i.

D3200:an utklassar kitoptiken, så den är nästan lite overkill om du inte tänker skaffa glas som matchar.

Vad gäller äldre gluggar är ingen av Nikon-kamerorna att rekommendera om du inte är beredd att fokusera manuellt. Men jag skulle inte sörja över det. En 35:a går loss på 1600 kr ny och är en solid investering i bildkvalitet.

Kan du tänka dig begagnat växer valmöjligheterna rejält.
Nu är det ju såhär att jag tänkt köpa den gluggen för eller senare ändå. Tänkte mest att få se om intresset ökar så kan det vara värt att skaffa gluggen.

Visst kan jag tänka mig begagnat, men då vill jag gärna få lite tips på vad man ska tänka på så att man inte blir blåst
 

Viscera

Medlem
Håller med föregående talara (skribent?). Äger själv en D3100 och är riktigt nöjd med den. Tror den duger till det du ska ha den till och den är ju något mindre än D5100. Min personliga åsikt är ju att man alltid vill ha nyara, större och fler prylar så jag skulle nästan rekommendera en D5100 eller kanske till och med en begad D80 eller D90. Då får du inbyggd fokusmotor vilket kan vara trevligt om du vill kunna använda fler objektiv.
Skulle du välja mellan D3100 och D5100 så blir de extra hundringarna värt det för det är mer klös i det huset. Speciellt då ISO-intervallet är mycket trevligare då det finns fler att välja mellan än på D3100.

Hur du än gör så tror jag inte du blir missnöjd, så länge du väljer Nikon;)

Hoppas du hittar något som passar.
Inga Canon fans här inte ;) ha ha.
Har funderat på en D90 då jag använt den ganska många timmar och vet hur den fungerar, å andra sidan börjar den bli ganska gammal fast det kanske kvittar egentligen? Utvecklingen verkar ju inte gå i rasande fart...
Det jag tänkt på är ju att om jag råkar köpa låt säga D3100 och på ett år känner att den inte har alla funktioner jag önskat så hade det kanske varit bättre att ta ett högre steg från början (ny) eller ännu högre (begagnad)

Får ont i huvudet av allt det här.
 

Viscera

Medlem
Olympus E-pl3, den kostar idagsläget ca 3000 kronor och är den enda av föreslagna som fungerar bra med gamla objektiv, extra bra är att den har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset.. Den är dessutom en modern spegellös kamera i motsats till Canikonerna som är stora dinosaurer i jämförelse.
Jo det har du rätt i, däremot har väl inte E-PL3 någon sökare? Känns som att det kommer bli knivigt i motljus. Sen så kanske det inte är så smidigt att ha "dinosaurie"-objektiv på en sån liten rackare?

Har även känt på de flesta spegellösa under 4000kr och varit besviken på att de känts väldigt plastiga, kanske inte själva kameran i sig men knappar, skärm osv. Kan ju noteras att Media Markt ej hade den du föreslog haha :) så kan inte säga för mycket

En fråga, hur citerar man lättast flera personer i ett meddelande?
 

millgard

Aktiv medlem
Beg D90 framför D3100. Tycker jag, du kommer ändå att vilja byta hus om ett tag. Nästan så att jag hellre skulle gå på en beg D200 och en bättre glugg, efter något år byter du ändå till en beggad fullformatare...
D200 är alls ingen dålig kamera, dessutom funkar den perfekt med manuella gluggar, ger AF med motorlösa objektiv och exponerar mycket säkert. 10Mp räcker och så länge du håller dig på ISO-tal under 800 ger inte de nyare sensorerna så stor fördel. Däremot får du råd att istället köpa ljusstarkare optik som du sedan har kvar.
 

nilsson314

Aktiv medlem
Har funderat på 600D men den är lite dyr just nu med kitobjektiv, hade den åkt ner på 4000kr hade jag nog valt den men som sagt är de alla väldigt lika verka det som :(
Kan du tänka dig att köpa begagnat kanske 550D kan vara ett alternativ? Det är i princip samma kamera som 600D, men skärmen är inte vridbar. En i bra skick med kitobjektiv bör du kunna hitta för 3500 eller strax därunder. Med pengarna du då har kvar skulle jag rekommendera att komplettera med ett Canon 50 1,8-objektiv som som kostar omkring 800 kr, vilket ger ett bra system att börja arbeta med.
 

Viscera

Medlem
Beg D90 framför D3100. Tycker jag, du kommer ändå att vilja byta hus om ett tag. Nästan så att jag hellre skulle gå på en beg D200 och en bättre glugg, efter något år byter du ändå till en beggad fullformatare...
I så fall en begagnad D90, D200 är säkerligen bra men väger nästan ett helt kilo. Gillar infodisplayen på D90.

Kan du tänka dig att köpa begagnat kanske 550D kan vara ett alternativ? Det är i princip samma kamera som 600D, men skärmen är inte vridbar. En i bra skick med kitobjektiv bör du kunna hitta för 3500 eller strax därunder. Med pengarna du då har kvar skulle jag rekommendera att komplettera med ett Canon 50 1,8-objektiv som som kostar omkring 800 kr, vilket ger ett bra system att börja arbeta med.
Har faktiskt varit inne på det spåret. Men då har frågan blivit D90, 550D, D5100 eller D3200? De sistnämnda får jag ju trots allt nya, garanti och försäkran om att de inte på något vis är defekta.
Men sen så kostar de också mera...

Svårt det här för att de är bra köp allihop.
D90 med objektiv ligger på ca 3000kr
550D med objektiv på 3500-4000kr.
D5100 ligger på 4000kr på närmsta media markt
D3200 ligger på 4300kr.

50(35)mm 1,8 kommer jag att skaffa för eller senare oavsett märke.


Jämförelse
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2238466&view=c
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Jo det har du rätt i, däremot har väl inte E-PL3 någon sökare? Känns som att det kommer bli knivigt i motljus. Sen så kanske det inte är så smidigt att ha "dinosaurie"-objektiv på en sån liten rackare?

Har även känt på de flesta spegellösa under 4000kr och varit besviken på att de känts väldigt plastiga, kanske inte själva kameran i sig men knappar, skärm osv. Kan ju noteras att Media Markt ej hade den du föreslog haha :) så kan inte säga för mycket

En fråga, hur citerar man lättast flera personer i ett meddelande?
Det går att köpa till en sökare den dag då din kassa växt till sig. Det som känns mest plastigt är väl kitobjektivet, men faktum är att jag upplever den som minst lika bra som Canons motsvarighet som är dubbelt så stor.

Det är som med Apple vs PC, de flesta byter bara åt ett håll, dvs till Apple och spegellöst. Motståndet mot spegellöst är mest traditionellt; dvs en kamera skall se ut som den alltid gjort.
 
ANNONS