Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt till min Canon EOS 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Altmann

Medlem
Som rubriken lyder, söker efter en blixt till min Canon EOS 60D. Kan tänka mig lägga ut ca 2000-3000:-. Några tips?

Mvh Altmann
 

Dragoen

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, söker efter en blixt till min Canon EOS 60D. Kan tänka mig lägga ut ca 2000-3000:-. Några tips? Mvh Altmann
Då Canon 430 EX II ligger inom din budget så kan denna rekommenderas. Bra välbyggd blixt som inte är allt för stor samt har high speed sync.

Om det är något specifikt du tänkt använda blixten till så kanske det kan hjälpa att leta om det finns någon som skulle kunna passat dig bättre.
 

Rammsee

Aktiv medlem
Då Canon 430 EX II ligger inom din budget så kan denna rekommenderas. Bra välbyggd blixt som inte är allt för stor samt har high speed sync.

Om det är något specifikt du tänkt använda blixten till så kanske det kan hjälpa att leta om det finns någon som skulle kunna passat dig bättre.

Köpte den nyligen, tycker att den är riktigt bra och prisvärd. Hade en 420EX tidigare. Tycker det märks skillnad på blderna.
Men största argumentet är nog att klassen ovanför är ett för stort steg prismässigt, men att denna ändå är fler steg bättre än dem billigaste canon speedlite. Prisvärd och gör sitt jobb.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag har en 320EX och är väldigt nöjd. Prismässigt är inte hoppet upp till 430n så stort och därför kan det vara "dumt" att inte skaffa den bättre och dyrare blixten.

Men med det sagt är jag mer än nöjd med min 320. Den gör det den ska väldigt väl, har den för "familjefotografering" och har ännu inte känt att den inte räcker till. Så vill du ha en enkel blixt, utan massa krångliga reglage, så är 320n inget dåligt val.
 

nilsson314

Aktiv medlem
Jag har en 320EX och är väldigt nöjd. Prismässigt är inte hoppet upp till 430n så stort och därför kan det vara "dumt" att inte skaffa den bättre och dyrare blixten.
Instämmer, och för närvarande ger Canon 250 kr tillbaka vid köp av 430 (men inget för 320) så den faktiska prisskillnaden blir bara ett par hundralappar. En (enda?) fördel med 320 EX är att den har har en LED-lampa som kan användas för filmning, något som inte finns på 430 EXII. Hur bra den fungerar för det har jag dock ingen aning om.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Har inte provat att filma med den, känns lite dumt faktiskt. Dock har jag använt den som ficklampa ett par ggr, men vet inte om det är rätt anledning för att köpa den blixten :p

Har dock läst att vissa har haft nytta av den för att hjälpa autofokusen när det är lite mörkt. Tänd, fokusera, släck och ta bilden.

Att jag gick med 320 hade mycket att göra med att jag tidigare tittat på tredjeparts blixtrar så även 320 var lite över tänkta budgeten. Sen kände jag att 320 blir en bra slavblixt när man sedan om något år eller två tittar på en kraftigare blixt. Samma gäller såklart även för 430n,såklart.
 

Altmann

Medlem
Jag har nyligen börjat fotografera och gillar mest ta naturbilder, men de fotojobb jag fått göra är parbilder och mingelbilder på kadettbal och nu ska jag troligtvis börja ta festmingelbilder på krogen. Därav jag behöver en blixt, men givetvis kommer jag behöva blixt vid senare tillfälle när jag utvecklats mer :)
 

Altmann

Medlem
Och vad menar ni med Canon 450 kr tillbaka? Funderar på att köpa den på Fotokungen för 2190:-. Bu eller bä?
 

kinng

Aktiv medlem
Jag har en yongnou 565ex. Kostar bara typ 1000 spänn på ebay.
Har testat och jämfört med polarens canon 580ex. Den enda skillnaden vi märkte var i princip att canon blixten hade snabbare recycle tid. Dock inte mycket snabbare.

Grymt prisvärd blixt som i mina ögon sopar mattan alla canons blixtar utom 580, men den kostar ju 4 ggr med oxå.

Enda nackdelen är att foten är i plast.
 

nilsson314

Aktiv medlem

Altmann

Medlem
Okej! Tror jag har bestämt mig för blixt! Blir nog den "Canon SPEEDLITE 430EX II inkl. blixtdiffuser". Tack så mycket allihopa :)
 
ANNONS