Annons

Gå från Nikon D60 till...?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaMalin

Medlem
Hej!

Jag är fotointresserad på hobbynivå och har använt min Nikon D60 med objektivet Nikon DX 18-105mm VR flitigt de senaste fyra, fem åren. Men har länge känt att den inte räcker till.

Jag fotar min dotter mycket (i farten) och inomhus. Blir lätt suddiga och korniga bilder, hur jag än jobbar med ISO och div andra inställningar. Vet inte var skon klämmer, men förstår att huset är "gammalt" och bör uppdateras. Att fota just inne/i mörka miljöer och i farten är viktigt för mig, och att det blir bra bilder. Behöver mitt objektiv detta också tro eller kommer jag en bit med det jag har tillsvidare?

Jag kan tänka mig att lägga kring 5-7000 kr helst på en uppdatering. Ev lite till om det "krävs". Men till vad? Ett D7000-hus har jag sett ligger där och vad jag förstår är det ett vasst sådant. Kan det funka bra med det objektiv jag har? Eller är en uppdatering av objektiv också att rekommendera?

Tips mottagets tacksamt (hur jag ska gå vidare)! Är inte helt insatt i alla inställningar, funktioner osv, jobbar på det när tid finns. Men jobbar mycket manuellt samt redigerar en hel del i PS så lite koll har jag vågar jag påstå.

TACK på förhand om någon tar sig tid till att svara! //Malin
 

Snapphane

Aktiv medlem
Köp en bra blixt, löser problemet direkt! En bra blixt man kan vinkla och studsa i taket ger faktiskt bra bilder. Som inte blir sådär blixtiga som man ofta tror de ska bli.

Sen skadar det heller inte med ett nytt objektiv. Kan inte Nikons sortiment, men ett ljusstarkt 50 mm eller 35 mm objektiv där bländaren är mindre än där runt 2.8 hjälper till när ljuset tryter. Och tar bra bilder på barnen.

Lämnar resten till Nikon proffsen!
 

b-krantz

Aktiv medlem
Ditt objektiv fungerar alldeles utmärkt med D7000. Det är en kamera med mer inställningsmöjligheter. Den har en modernare sensor som ger lägre brus vid mörka situationer. Men den är samtidigt något större och tyngre.


Men du har inte funderat på ett ljusstarkare objektiv till din D60?
Nikkor AF-S DX 35/1,8G för 1550:- http://www.kameradoktorn.se
eller: Nikkor AF-S 50mm f/1.4G för 2985:- http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-50mm-f-1.4g/
De objektiven saknar zoom, men är ljusstarka och fantastiskt skarpa. Ljusstarkare objektiv ger möjlighet till kortare slutartid samt lägre ISO. Ju mer du skruvar upp ISO desto mer brus får du. Stora bländare som 1,8 eller 1,4 ger ett kort skärpedjup. Du kan sudda ut bakgrunden på ett snyggt sätt.

Hoppas att jag inte satt för många myror i huvudet på dig: /Björn
 

AnnaMalin

Medlem
Köp en bra blixt, löser problemet direkt! En bra blixt man kan vinkla och studsa i taket ger faktiskt bra bilder. Som inte blir sådär blixtiga som man ofta tror de ska bli.

Sen skadar det heller inte med ett nytt objektiv. Kan inte Nikons sortiment, men ett ljusstarkt 50 mm eller 35 mm objektiv där bländaren är mindre än där runt 2.8 hjälper till när ljuset tryter. Och tar bra bilder på barnen.

Lämnar resten till Nikon proffsen!
Tack för tipset! Har funderat på det - en bra alternativ inomhus. Men det är just utomhus (vid dåligt ljus) jag funderar på om t ex ett bättre objektiv är alternativet, som du också nämner. Har kikat lite på saken sen jag skrev första inlägget och det kanske inte är så dumt med ett ljusstarkt 50 mm eller likande. Det handlar ju mycket om att kamera/objektiv ska kunna hantera ljuset bättre. Blir ju billigare att byta objektiv än hus också, för en sådan sak :)
 

AnnaMalin

Medlem
Ditt objektiv fungerar alldeles utmärkt med D7000. Det är en kamera med mer inställningsmöjligheter. Den har en modernare sensor som ger lägre brus vid mörka situationer. Men den är samtidigt något större och tyngre.


Men du har inte funderat på ett ljusstarkare objektiv till din D60?
Nikkor AF-S DX 35/1,8G för 1550:- http://www.kameradoktorn.se
eller: Nikkor AF-S 50mm f/1.4G för 2985:- http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-50mm-f-1.4g/
De objektiven saknar zoom, men är ljusstarka och fantastiskt skarpa. Ljusstarkare objektiv ger möjlighet till kortare slutartid samt lägre ISO. Ju mer du skruvar upp ISO desto mer brus får du. Stora bländare som 1,8 eller 1,4 ger ett kort skärpedjup. Du kan sudda ut bakgrunden på ett snyggt sätt.

Hoppas att jag inte satt för många myror i huvudet på dig: /Björn
Tack för ditt svar! :) Nej då, det är bara bra att du får mig att tänka mer på objektiv, vilket jag börjat göra nu sen jag läste era svar här (och andras i ett annat forum). Det kan ju faktiskt vara något att börja med, ett hus kanske är att satsa på längre fram. Just det jag känner att jag saknar kan säkert ett ljusstarkare objektiv hjälpa mig med.

Funderar på om jag verkligen behöver zoom... som du skriver kan ju bakgrunden med skärpedjup göra sitt och mycket efterbehandlar jag ju ändå.

Dessutom blir det ju en billigare uppdatering med 3000 ist för kanske 7. Och då kanske jag önskat ett nytt objektiv ändå längre fram, om jag köper huset.

/Malin
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag håller med om att en D7000 är det bästa valet, gärna tillsammans med 35/1,8 och/eller till exempel ett Tamron 17-50/2,8.

När det gäller bilder på snabba motiv inomhus i dåligt ljus räcker varken D60 eller 18-105 med. Dock vinner du mer på att börja med att byta till ett ljusstarkare objektiv till din D60 än du gör på att byta till en D7000 och behålla ditt 18-105.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Min priolista skulle nog bli:

1. En begagnad SB400-blixt (ca 700:)
2. En 35/1.8G (ca 1700:)
3. Ett D7000-hus (ca 6500:)

Både punkt 1 och 2 ger mer än punkt 3 för att lösa dina problem, som sagt!

Per.
 

AnnaMalin

Medlem
Jag håller med om att en D7000 är det bästa valet, gärna tillsammans med 35/1,8 och/eller till exempel ett Tamron 17-50/2,8.

När det gäller bilder på snabba motiv inomhus i dåligt ljus räcker varken D60 eller 18-105 med. Dock vinner du mer på att börja med att byta till ett ljusstarkare objektiv till din D60 än du gör på att byta till en D7000 och behålla ditt 18-105.
Tack för ditt svar! Bra, då är det inte bara jag som missat någon inställning på det jag nu har, utan en uppdat krävs. Bra att höra att jag vinner mer på objektivet, då satsar jag nog på det och kör huset i ett senare läge.
 

AnnaMalin

Medlem
Min priolista skulle nog bli:

1. En begagnad SB400-blixt (ca 700:)
2. En 35/1.8G (ca 1700:)
3. Ett D7000-hus (ca 6500:)

Både punkt 1 och 2 ger mer än punkt 3 för att lösa dina problem, som sagt!

Per.
Tack Per! Blir helt klart nytt objektiv och ev blixt känner jag efter att ha fått era svar, kanon! Som jag skrev till de andra får det bli ett nytt hus i senare skede, skulle nog sakna skarpare objektiv oavsett :)
 

antic

Aktiv medlem
Du får avgöra själv vilken brännvidd du vill ha men jag hade rekommenderat som första åtgärd ett Nikon 50 1.8G. Det är billigare än 1.4 men lika bra eller bättre (lite snabbare fokus). Runt 1700:- nytt. Passar bra som porträttoptik på din DX-kamera.
 
ANNONS