Annons

Nikon D600 vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

senga

Aktiv medlem
Hej,
Vill börja med att be om ursäkt ifall ämnet behandlats tidigare. Om du vet en tråd som behandlar det vore jag tacksam för ditt tips!
Har en D600 och tycker vitbalansen drar åt grönt. Använder enbart auto och kommer fortsätta med det, tycker det ger konsekventa resultat. Det går att justera i efterbehandling men jag vill hitta ett läge där bilderna blir rätt ur kameran, oftare än idag!! Tonen drar åt grönt men med justering av autoläget blir det lätt för mycket...Någon som har bra tips?

Vill även ställa en fråga om kombinationen av picture control och vitbalans, påverkar de varandra? För att inte trassla till situationen är det enbart bilder med picture control "standard" jag pysslat med men kanske kan "PC" vara ett sätt att justera de sista detaljerna? I så fall, hur?

Tack på förhand!
Fredrik
 

Kecko

Aktiv medlem
Från Ken Rockwells sida om D600

"The only bad thing it has is that it shares the same green color shift problem of the D800 and D4; I have to dial-in M1 (extra magenta) in the white balance to get rid of the excess green."
 

correctamundo

Aktiv medlem
Picture control påverkar bara jpegen. Om du inte spara i raw så komer det ha betydelse för din slutprodukt. Om du däremot spara i raw så har picture control i princip noll betydelse. För övrigt så anser Nikon att att tidgare kamerors vitbalansering varit något fel och den nya möjligen något grönare varianten är mer korrekt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Har en D800 och hade en D600 under en kortare period. Kan inte tycka det var något fel på vitbalansen, på någon av dem
 

ztenlund

Aktiv medlem
Thom Hogan har också kommenterat det här. Han har en lite annorlunda "tagning" av saken än Ken Rockwell. Gå ned till "The Kermit Syndrome" (enklast är att söka) ganska långt ned:
http://www.bythom.com/2013 Nikon News.htm

Själv kan jag egentligen inte ha någon åsikt då jag har en äldre kamera som tydligen är korrekt. F*n tro't! ;)
 

senga

Aktiv medlem
Tack!

till er som tog er tid att skriva & tipsa! Har fått intressanta vinklar och tipset från ztenlund var verkligen ett annat sätt att se det! Tack som sagt!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Haha, va bra. Jag testade nämligen igår att fota några jpeg, men jag kunde inte se något grönstick.. . Men jag hade ju redan uppdaterat så då var det ju inte så konstigt :O)
 

senga

Aktiv medlem
jpeg och grönstick

Haha, va bra. Jag testade nämligen igår att fota några jpeg, men jag kunde inte se något grönstick.. . Men jag hade ju redan uppdaterat så då var det ju inte så konstigt :O)
Så som correctamundo skriver påverkas jpeg av picture control och då blir det svårt att veta vad som är vad! Vitbalansen och picture control kan "ta ut varandra" så att slutresultatet blir bra! Sen tror jag det här kan påverkas av vilket program du använder...det är mycket nu! Bra att du är nöjd!
 

eskil23

Aktiv medlem
Så som correctamundo skriver påverkas jpeg av picture control och då blir det svårt att veta vad som är vad! Vitbalansen och picture control kan "ta ut varandra" så att slutresultatet blir bra! Sen tror jag det här kan påverkas av vilket program du använder...det är mycket nu! Bra att du är nöjd!
Låt inställningen "Hue" i "picture control" stå på 0 så slipper man det problemet. Att finjustera färgbalansen under vitbalansinställningarna är enklare och ger oftast bättre resultat.
 

senga

Aktiv medlem
Låt inställningen "Hue" i "picture control" stå på 0 så slipper man det problemet. Att finjustera färgbalansen under vitbalansinställningarna är enklare och ger oftast bättre resultat.
Håller helt med! Det måste vara riktigt att först ordna en korrekt vitbalans för att sedan (eventuellt!) förändra den genom picture control.
 
ANNONS