Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus som undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Till min E-M5 köpte jag en sådan där undervattenspåse, Dicapac WP-S3.

Var på semester till Röda Havet och snorklade lite, använde dessa gluggar:

  • 14/2.5 - Var bra, lättast. Bra vyer. Bra att filma med.
  • 20/1.7 - Funkade förvånansvärt bra trots långsam AF. Bra kompromiss i brännvidd.
  • 45/1.8 - Bra resultat men jag tror inte jag gillade brännvidden riktigt.
(detta med avseende på att jag var väldigt nära fiskarna, hade blivit annat om jag hade lite avstånd)

Körde med P i bara auto, den höll låg ISO och skärpedjupet blev helt ok. Var upp till en meter under ytan och i bra ljus så förutsättningarna var ju bra.

Det gick riktigt bra bortsett från ett tillfälle när jag hade problem att se displayen.

Fotade i bara råformat och jag tyckte mig upptäcka en standardmetod i Lightroom för att justera färgen (blev riktigt bra som default men vissa något kalla kanske). Så jag drog på lite, ökade något, dessa reglage:

  • Saturation
  • Vibrance, Efter detta ser man nedanstånde justeringar extra bra
  • Temp, Nu blir det lite varmt men ingen fara, efter nästa kommer det bli bra igen
  • Tint, Nu blev det bra och kändes lite trevligare tyckte jag

Kolla även lite foton/video som jag postade i en annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2002676#post2002676

.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
I våra hemmavatten här i Norden är det sällan någon poäng att dyka djupare än 10m (såvida man inte dyker på något objekt, som t.ex. ett vrak). Det finns inte mycket att se djupare än så. Jag brukade hålla mig runt 5 meter även med tuber på den tiden jag höll på med sånt. Jag hade en Nikonos II, men ingen blixt, så det blev inte så roliga bilder.

I tropiska vatten är det mer poäng med att dyka djupare, men jag håller med om att det känns jobbigt att snorkla djupt. När jag var ung och spänstig så provade jag att fridyka rakt ner för att se hur långt jag kom. Jag har för mig att botten låg på 8-10m djup vid det tllfället och jag kom ner och petade på den. Det var inte direkt nöjesdykning, utan något av en "tävling" mellan kompisar för att se om vi kunde. :)

Olympus är ju rätt bra på undervattenstillbehör till sina kameror, t.ex. det här till E-M5. Det är dock rätt dyrt, fast med rätt stort prisspann på Prisjakt, 5000 kr hos en handlare och det dubbla hos en annan (det finns bara två listade).

Om man dyker sällan så är nog en sån där på som du har ett bättre val. Vad kostade den?

[Tillägg]
OK, den finns ju också på Prisjakt ... :)
Mellan 700 och 800, alltså.
 

PMD

Aktiv medlem
Var på semester till Röda Havet och snorklade lite, använde dessa gluggar:

  • 14/2.5 - Var bra, lättast. Bra vyer. Bra att filma med.
  • 20/1.7 - Funkade förvånansvärt bra trots långsam AF. Bra kompromiss i brännvidd.
  • 45/1.8 - Bra resultat men jag tror inte jag gillade brännvidden riktigt.
(detta med avseende på att jag var väldigt nära fiskarna, hade blivit annat om jag hade lite avstånd)
Man får ju en slags "brännviddsförlängning" under vattnet, pga brytningen mellan vatten och luft. Det motsvarar ungefär 30% förlängning av brännvidden om jag inte minns fel.
 

jägan

Medlem
VARNING!! DiCAPac WP-S5 är kass!

jag köpte mig en DiCAPac WP-S5 inför min resa i januari till Belize. Jag har länge funderat på ett undervattenshus typ ikelite men när jag hittade DiCAPac WP-S5 för så pass mycket mindre pengar så tänkte jag att det var värt att prova. Detta kom att stå mig dyrt!

Jag följde instruktionerna enligt konstens alla regler, med att först prova att hålla det under vatten med papper i för kontroll. Där efter gav jag mig ut med kajaken för att snorkla, efter ca 10min på ett djup av 3-4m så var katastrofen ett faktum. I påsen tillsammans med min kamera låg ca 2cm saltvatten, trotts alla försök att rädda utrustningen va allt fördärvat.

Därför vill jag varna alla från att använda undervattenspåsar till sin kamera! Tyvärr hände detta redan första dagen vilket gjorde att jag inte hade någon systemkamera för resten av min semester. Företaget jag köpte påsen av vill inte ersätta mig för utrustningen som jag fick förlorad och just nu väntar jag på svar om jag åtminstone kan få pengarna tillbaka för min DiCAPac WP-S5.
 

jägan

Medlem
jag har varnat på flera ställen för att inte fler skall råka ut för det jag gjorde, så enkelt är det.. Om du vill misstänkliggöra det jag skriver får d göra det.. jag behöver inte försvara mig för att jag kommer med kritik mot denna produkt. löjligt att du ifrågasätter det jag råkat ut för men du kanske helt enkelt själv är försäljare av denna produkt..
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Jag försöker bara förstå vad som hände. Du skriver på flera ställen en varning utan någon vidare beskrivning till. Då blir man ju som nöjd användare väldigt fundersam.

Kanske du kan beskriva lite utförligare vad som hände och vad du tror kan ha orsakat det så man vet vad man ska se upp med. Har talkat in min nu och hoppas den står sig bra tills nästa dyksemester.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Lämnar dom garanti på att dessa produkter håller tätt? Eller skyller dom kanske på handhavande fel om det läcker in?
 
ANNONS