Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta mina bilder ut ur landet

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Ska du bara vara vid Västbanken kommer det med största sannolikhet inte vara några som helst problem. De enda ställena där det brukar kunna vara problem är mellan Gaza och Israel – då tar man istället vägen genom Egypten för att slippa det problemet.

Annars om du vill vara extra säker så ha många minneskort, vilka du lägger i ett pengabälte under byxorna när du fotograferar. När du är vid datorn igen så är bilderna säkra via molntjänster och övrig backup.

Vilka städer är det du kommer vara i? Kommer du utgå från Västbanken eller de Israeliska delarna?
 
Ska du bara vara vid Västbanken kommer det med största sannolikhet inte vara några som helst problem. De enda ställena där det brukar kunna vara problem är mellan Gaza och Israel – då tar man istället vägen genom Egypten för att slippa det problemet.

Annars om du vill vara extra säker så ha många minneskort, vilka du lägger i ett pengabälte under byxorna när du fotograferar. När du är vid datorn igen så är bilderna säkra via molntjänster och övrig backup.

Vilka städer är det du kommer vara i? Kommer du utgå från Västbanken eller de Israeliska delarna?
Jag kommer utgå från Västbanken. Kommer med största sannolikhet att stanna där. Jag vet dock inte om jag ens kommer ha en dator med mig. Tänkte kolla upp eyefi som en annan medlem nämnde, frågan är bara om det är värt pengarna så jag vill ha en backup plan.
 

grummel

Aktiv medlem
Ta med en liten extern hårddisk som du kör backup på. De större Palestinska städerna Ramallah, Nablus och Jenin hittar du alla internet i.
Enda ställena jag stor att det finns någon risk att bli av med minneskorten är antingen medan du fotograferar – om du fotograferar där du inte får/bör fotografera, militäranläggningar eller Israeliska militären vid "utryckningar" mm – eller vid vägkontrollerna. Vid båda fallen så är magväska det bästa. Tvivlar starkt på att de skulle ta minneskort vid tillexempel flygplatsen i Tel Aviv. De kollar inte igenom alla turisters minneskort, Israel är ett stort turistland. Det är det en väldigt medieövervakad konflikt. <http://www.svd.se/kultur/understrecket/varldens-storsta-krig-ar-osynligt-i-medierna_7846030.svd>.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Följ Troys råd så kommer det att gå bra.

Israeliska soldater har förvisso inga silkesvantar på sig men samtidigt så blir de väldigt ofta filmade/fotograferade under sina insatser så det blir nästan oöverstigligt för dem att hindra det.

Säkerhetskontrollen på flygplatsen i Tel Aviv är mycket, mycket effektiv och inget undgår dem. Ha dina minneskort där man förväntar sig att de ska vara så händer inget - du är ju turist, eller hur? Men lägg dem inte i skorna eller något annat oväntat ställe. De hittar dem och då har du väckt deras nyfikenhet eftersom du avviker och kan hypotetiskt misstänkas för att försöka föra ut något du inte ens borde ha tillgång till.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tänkte närmare på Somalia eller Eritrea när jag föreslog att gömma minneskortet i skon. Det fungerar nog inte i Israel.

Ett minneskort ser ut som elektronik i röntgen, och elektronik är något som de kommer att leta efter med tanke på att det är en nödvändig komponent i fjärrstyrda bomber. Något som ser ut som elektronik på ett ställe där man förväntar sig att hitta elektronik kommer antagligen inte att se misstänkt ut. Att stoppa det innanför skalet i mobiltelefonen kan fungera.

Annars är nog tricket att formatera kortet och sedan rädda bilderna med ett filräddningsprogram när man kommer hem väldigt bra.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Mycket hyss har de för sig i säkerhetskontrollen när man åker ut ur Israel men granskar innehållet på minneskort tvivlar jag starkt på att de har börjat med. Dessutom får man ta vilka bilder man vill förutsatt att man inte fotograferat militära installationer eller fotograferat andra platser där det råder fotoförbud - något som inte bara gäller Israel.

TS är också orolig för att Israel nu efter Sveriges erkännande av Palestina skulle behandla svenskar "hårdare". I Israels ögon har Sverige alltid varit pro Palestina och därmed något suspekta så det tror jag har en marginell effekt i det här sammanhanget.
 

reboot81

Aktiv medlem
Osäker i just ditt fall, men internetcaféer har sällan fiberanslutning. Dvs, du kan surfa men deras kapacitet räcker inte till att ladda upp hundratals råfiler.

Min lösning:
Skaffa ett program för att konvertera och skala ner bilderna till "små" JPG. Tex 1400x1000pixlar.
Programmet har du med dig på USB-minne, så att du på ett internetcafé kan få små kopior av dina bilder att skicka hem över nätet.

Vill mig minnas att Irfanview kan batchprocessa bilder till valfri storlek/kvalitet/format.

Hellre en liten JPG än ingen bild. Kan hjälpa om du blir av med kamera/minneskort vid stöld eller om tekniken går sönder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mycket hyss har de för sig i säkerhetskontrollen när man åker ut ur Israel men granskar innehållet på minneskort tvivlar jag starkt på att de har börjat med.
Inte rutinmässigt, förstås, men för den som varit på Västbanken och luktar aktivist kan det bli ganska besvärligt. Jag skulle definitivt se till att ha backup.

Det enklaste kanske är att kopiera bilderna till minneskort och posta dessa.
 

PMD

Aktiv medlem
Om resan: Jag ska till Palestina och nu med tanke på att Sverige har godkänt de som stat så tror jag inte att vi är välkomna. När det kommer till säkerhet så är detta inget jag blir tvingad till såklart, det är en risk jag väljer. Jag ska dessutom inte till Gaza.
Tvärtom borde du som svensk vara mycket välkommen i Palestina. DNs mellanösternkorrespondent rapporterade nyligen att han fick ett översvallande mottagande bland palestinier när han avslöjade att han var svensk.

Däremot kanske Israel inte tycker det är så kul med svenskar som besöker Palestina, men jag tvivlar på att de lägger hinder ivägen för ett besök. Sveriges erkännande av staten Paelestina är mest ett symbolbeslut och har knappast påverkat möjligheterna för svenska turister att besöka Palestina via Israel. Att Israel skulle försöka lägga beslag på dina bilder ser jag dock som uteslutet. Israel är ett land som liknar europeiska länder, förutom att de har en konflikt med (delar av) arabvärlden.

Om du undviker att fotografera militära installationer (och kanske polisstationer) så kommer du inte att ha några problem.

Att försöka gömma minneskort för att man tror att det finns "förbjudna" bilder på dem, tror jag är rätt dumt. Som andra påpekat så väcker man bara misstankar om man har minneskort i sitt bagage (eller i sina kläder) där normalt ingen förväntar sig att hitta minneskort (och den israeliska flygsäkerhetskontrollen hittar allt). Det kommer bara att leda till extra kontroller vilket i värsta fall kan medföra en missad flygavgång.

Om du tänker fotografera militära installationer och andra känsliga saker så är den enklaste backupmetoden nog att försöka hitta en internetanslutning någonstans och att ha med sig en dator eller surfplatta att överföra bilderna via, men jag tror inte att du riskerar att bli av med bilderna senare om ingen stoppar dig vid fotograferingstillfället.
 
Tvärtom borde du som svensk vara mycket välkommen i Palestina. DNs mellanösternkorrespondent rapporterade nyligen att han fick ett översvallande mottagande bland palestinier när han avslöjade att han var svensk.

Däremot kanske Israel inte tycker det är så kul med svenskar som besöker Palestina, men jag tvivlar på att de lägger hinder ivägen för ett besök. Sveriges erkännande av staten Paelestina är mest ett symbolbeslut och har knappast påverkat möjligheterna för svenska turister att besöka Palestina via Israel. Att Israel skulle försöka lägga beslag på dina bilder ser jag dock som uteslutet. Israel är ett land som liknar europeiska länder, förutom att de har en konflikt med (delar av) arabvärlden.

Om du undviker att fotografera militära installationer (och kanske polisstationer) så kommer du inte att ha några problem.

Att försöka gömma minneskort för att man tror att det finns "förbjudna" bilder på dem, tror jag är rätt dumt. Som andra påpekat så väcker man bara misstankar om man har minneskort i sitt bagage (eller i sina kläder) där normalt ingen förväntar sig att hitta minneskort (och den israeliska flygsäkerhetskontrollen hittar allt). Det kommer bara att leda till extra kontroller vilket i värsta fall kan medföra en missad flygavgång.

Om du tänker fotografera militära installationer och andra känsliga saker så är den enklaste backupmetoden nog att försöka hitta en internetanslutning någonstans och att ha med sig en dator eller surfplatta att överföra bilderna via, men jag tror inte att du riskerar att bli av med bilderna senare om ingen stoppar dig vid fotograferingstillfället.
Tack! Nej det är nog inte aktuellt med polisstationer och så, det närmaste skulle väll vara en checkpoint om jag ens har is i magen nog att ta ett kort där.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag vill också hävda att det sämsta man kan göra är att försöka "gömma" minneskorten. Skorna är förmodligen det första stället de kommer att kolla ...

Men Urban har en väldigt snillrik idé.

---
Ett knep som jag har använt för samma ändamål är att ha korten i två fack i väskan, ett för oanvända kort och ett för använda, tydligt märkta. Facket med använda kort innehåller turistbilder och annat, och de "oanvända" är alla nyformaterade.

Bland de oanvända ligger nyformaterade kort med bilder, diskret märkta, som jag återställer när jag kommer hem.

Det är självklart inte helt säkert, men det syns i alla fall inte några bilder om man bara stoppar in korten och tittar på dem.
Vill bara förtydliga lite. Ta med dig många minneskort med låg lagringskapacitet, inte bara få med stor lagringskapacitet (SanDisk kort med 4 eller 8 GB kostar 50-60 kr st). Sedan bygger Urbans förslag som du förstår på att du har några kort med oskyldiga turistbilder och selfies på ett ställe, och några tomma SAMT några "maskerade" kort med dolda känsliga bilder på ett annat. När du har ett kort med lagom antal av de sistnämnda bilderna, så formatterar du detta kort, gör sedan en liten diskret märkning (alternativt skrivskyddar det via Lock-knappen, eller gör bådadera) så att du inte riskerar att använda det igen, och lägger det till sist bland de tomma korten.

Det viktiga här är alltså att du sedan absolut INTE tar några fler bilder på dessa skenbart oanvända kort - alla senare tagna bilder efter formatteringen kommer nämligen då att lägga sig rakt över och förstöra de tidigare tagna bilder du vill bevara. Formatteringen raderar nämligen inte själva bilderna, utan enbart filkatalogen till bilderna. Om någon tittar på ett sådant kort i kameran eller i en dator så kommer det inte att synas några bilder. Men så fort du kommer hem är det enda du behöver göra att återställa filkatalogen via något lämpligt Rescue-program, så kan du se dina "känsliga" bilder igen.

Hoppas att jag har lyckats förtydliga lite grand, och inte bara rört till det än värre för dig...
.
 
Jag vill också hävda att det sämsta man kan göra är att försöka "gömma" minneskorten. Skorna är förmodligen det första stället de kommer att kolla ...

Men Urban har en väldigt snillrik idé.



Vill bara förtydliga lite. Ta med dig många minneskort med låg lagringskapacitet, inte bara två med (förmodar jag) hög lagringskapacitet (SanDisk kort med 4 eller 8 GB kostar 50-60 kr st). Sedan bygger Urbans förslag som du förstår på att du har några kort med oskyldiga turistbilder och selfies på ett ställe, och några tomma SAMT några "maskerade" kort med dolda känsliga bilder i ett annat. När du har ett kort med lagom antal av de sistnämnda bilderna, så formatterar du detta kort, gör sedan en liten diskret märkning (alternativt skrivskyddar det via Lock-knappen, eller gör bådadera) så att du inte riskerar att använda det igen, och lägger det till sist bland de tomma korten.

Det viktiga här är alltså att du sedan absolut INTE tar några fler bilder på dessa skenbart oanvända kort - alla senare tagna bilder efter formatteringen kommer nämligen då att lägga sig rakt över och förstöra de tidigare tagna bilder du vill bevara. Formatteringen raderar nämligen inte själva bilderna, utan enbart filkatalogen till bilderna. Om någon tittar på ett sådant kort i kameran eller i en dator så kommer det inte att synas några bilder. Men så fort du kommer hem är det enda du behöver göra att återställa filkatalogen via något lämpligt Rescue-program, så kan du se dina "känsliga" bilder igen.

Hoppas att jag har lyckats förtydliga lite grand, och inte bara rört till det än värre för dig...
.
Jag förstår, i alla fall grunderna. Jag har gjort mina beskärda misstag med att lägga in nya filer innan rescueprogrammen så det kommer inte hända igen. Jag ska googla runt lite, tack för förtydligandet :)
 

claeshugo

Aktiv medlem
I grund och botten tycker jag detta är ett "icke-problem".

- Du kommer, som Per skriver, vara välkommen av palestinierna.
- Om du försöker fotografera något Israelerna inte vill du ska fotografera så ser de till att du inte gör det. Har du redan hunnit fotografera så har du nog ett minneskort mindre att bry dig om.
- Backup är alltid bra, men försök inte gömma dina minneskort (som många nu påpekat).
- Om du nu, ganska osannolikt, skulle hamna i en situation där du kanske skulle kunna få en bild myriader av pressfotografer och fotograferande, utsatta, palestinier inte tidigare har lyckats ta så ska du i första hand tänka på din säkerhet. När det händer som skulle ge den bilden, händer det fort och är med mycket stor sannolikhet farligt.
 

claeshugo

Aktiv medlem
- Och besvära dig inte med råden tidigare om att formatera dina minneskort. Israel är en framstående IT-nation och vill de granska dig så är ett sådant förfarande inte något som helst hinder för dem. Var "mitt-i-kavajen" så blir du inte granskad på den nivån.
 

hornavan

Aktiv medlem
Försök inte lura israeliska myndigheter.
Jag har rest ut och in i Israel ca 60 gånger och jag har lärt mig att många som försöker bluffa på något sätt åker dit.
Security ställer massor av till synes dumma frågor och om du inte har din historia klar för dig i minsta detalj så kan du läst fasta i de nät som osynligt läggs ut.

Det handlar mer om psykologi än om teknologi. Personalen på flygplatserna är tränade att läsa kroppssspråk och andra tecken och förlitar sig mindre på att söka fysiska ting.
Om de tycker att du verkar misstänksam så kan du vara säker på att de inte ger sig förän de rett ut vad det handlar om.

Sedan har jag svårt att se varför de skulle vara intresserade av dina bilder, som någon tidigare sagt. OM du fotat något som de inte vill att du skall fota då märker du det innan det är dags att åka hem. Det är inte något stort hysch hysch, som det var för 20 år sedan. Som någon sagt, allt finns redan på bild.
Vi har sett människor som försöker få visum med någon upphittad historia, som försagt sig och nu inte längre är välkomna i landet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Konflikten i Palestina är en långdragen sådan och journalistisk närvaro har varit omfattande genom åren. Det skulle överraska mycket om man som fotostudent skulle råka ta så unika och kompremetterade bilder att det vore av betydelse för Israel om man inte reser till Gaza under brinnande krig och utsätter sig för livsfara. Muren med vakter är en vrdagssyn för båda sidor och hela världen genom journalister. Då sannolikheten är väldigt liten att du kommer med fotografiskt sprängstoff skulle jag nog föreslå, utan att själv ha fotat där, att det är bäst att vara helt öppen och inte försöka gömma något. Sannolikt kommer bara detta skapa onödig oro för både dig och flygplatssäkerhetspersonalen då eventuella bilder osannolikt skulle vara av sådan karaktär att, då de väl såg bilderna, att de skulle bry sig.

Tänk på de vanliga säkerhetsaspekterna mer: risk för rån, bilolyckor mm. Det finns mycket fattiga människor flagga inte runt med en kamera överallt. Respektera människor i deras vardag. Tänk på att man fotar dem i deras misär som ingen är stolr över och att det har fotograferats mycket även av renommerade nyhetsbyråer och fotografer utan att något hänt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I grund och botten tycker jag detta är ett "icke-problem".
Jag tror inte att alla de aktivister, svenska och andra, som stoppats i checkpoints och gränsövergångar, trakasserats, låsts in i celler osv håller med dig. Hur vanligt det är att deras bilder försvinner vet jag inte, men själv skulle jag aldrig ta risken. Tjänstemän av den här typen är misstänksamma, bryr sig måttligt om regler och är (i alla fall när det gäller Israel) skickliga.

Jag har själv en hel del erfarenhet av liknande situationer, dock i ett annat land, där bilder som alla utom den aktuella säkerhetspersonalen skulle uppfatta som oskyldiga förstördes.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Erland, jag kan naturligtvis ha missuppfattat TS men jag har förstått det så att hon åker till Västbanken som student utan ambition att utmana eller provocera vare sig palestinier eller israeler.

Om så är fallet vidhåller jag min åsikt.

Och ja, jag har mångårig erfarenhet av Israel då jag både bott och arbetat där.
 
ANNONS