Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Ser inte att någon tagit upp det här men det verkar som Canon har ersatt det tidigare kitobjektivet 24-105 L med 24-105 STM. Kostar runt 22k medan objektivet i sig kostar runt 4,5k nytt och kamerahuset kostar runt 15k nytt. Vem har de tänkt lura här?
Det är sannolikt ett rent misstag. Jag tror det kommer korrigeras. Om inte så går det ju utmärkt att skapa sitt egen "kti", just 24-105 säljs "bulkpackad" av Rajala, Cyberphoto mfl till bra pris.

Personligen fattar jag inte varför Canon tog fram 24-70 4L IS och 24-105 STM IS inom så kort tid och när man redan hade en hyfsad normalzoom i 24-105 4L IS.

Dessutom släppte man 24-70 2.8 II utan IS.

Jag tycker det hade varit naturligare att lägga krut på att få IS i 2.8 zoomen och sedan hade det räckt med en ny version 2 av 24-105 4L IS - som koncept är ju den gluggen klockren. Vill man ha STM, fine, men brännvidd och bländare är ju en perfekt kompromiss redan som det är.
 

nilsson314

Aktiv medlem
Ser inte att någon tagit upp det här men det verkar som Canon har ersatt det tidigare kitobjektivet 24-105 L med 24-105 STM. Kostar runt 22k medan objektivet i sig kostar runt 4,5k nytt och kamerahuset kostar runt 15k nytt. Vem har de tänkt lura här?
Detta har jag inte sett någonstans, kan det verkligen stämma? Min erfarenhet av det objektivet begränsar sig visserligen enbart till senaste Fotomässan och läsning på internet, men jag tycker inte det riktigt känns som om det är "balans" mellan en 6D och det objektivet.
 

Svantbob

Medlem

AFJ

Aktiv medlem
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007891723/canon-eos-6d-med-ef-24-105-3-5-5-6-is-stm

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1110376-REG/canon_8035b106_eos_6d_dslr_camera.html

Kittet med 24-105 L verkar försvunnit samtidigt som detta lanserades. Jag hade väntat mig att de skulle para 24-105 STM med något kommande fullformatshus i prisklass 10k, jag håller med dig om att det känns fel med detta objektiv till 6D när man sålt den kameran med 24-105 L i flera år.
Objektivet må väl kanske passa till kameran men det är priset som är det riktigt galna. Varför skulle kit-priset vara högre än summan av de ingående komponenterna!
 

Saltis

Aktiv medlem
Hur fokuserar ni?

Jag håller på att utveckla min förmåga att ta porträtt med den härliga kombon 6D och 85mm 1,8.
Porträtten blir riktigt läckra med det korta skärpedjupet som objektivet kan ge.
men....
Jag blir inte riktigt klok på hur jag skall fokusera.
Jag försöker använda den närmaste fokuspunkten,
- siktar på ögat,
- trycker på den dedikerade fokusknappen,
- Komponerar om lite grann,
Trycker av bilden.
Det är sällan som skärpan hamnar rätt.

Just nu tycker jag att det verkar bli bättre om jag använder centrumpunkten och fokuserar om.

Jag förstår om de enklare fokuspunkterna kan ha svårt att fokusera men när de väl har gjort det, borde det inte bli rätt då?

Jag har tagit bort fokuseringen på avtryckaren.
Jag har mikrojusterat objektivet i kameran.

Så, hur gör ni?

Tack på förhand,
Anders
 

fog

Aktiv medlem
Jag håller på att utveckla min förmåga att ta porträtt med den härliga kombon 6D och 85mm 1,8.
Porträtten blir riktigt läckra med det korta skärpedjupet som objektivet kan ge.
men....
Jag blir inte riktigt klok på hur jag skall fokusera.
Jag försöker använda den närmaste fokuspunkten,
- siktar på ögat,
- trycker på den dedikerade fokusknappen,
- Komponerar om lite grann,
Trycker av bilden.
Det är sällan som skärpan hamnar rätt.

Just nu tycker jag att det verkar bli bättre om jag använder centrumpunkten och fokuserar om.

Jag förstår om de enklare fokuspunkterna kan ha svårt att fokusera men när de väl har gjort det, borde det inte bli rätt då?

Jag har tagit bort fokuseringen på avtryckaren.
Jag har mikrojusterat objektivet i kameran.

Så, hur gör ni?

Tack på förhand,
Anders
Jag litar enbart på centrumpunkten när det gäller att sätta fokus rätt. Jag har märkt att kameran är mer kinkig med vissa objektiv, och det är enbart centrumpunkten som funkar om något funkar.

Jag gör som du annars, sätter fokus med centrumpunkten och sen får man jobba in en känsla för hur mycket man kan röra sig/flytta kameran utan att sabba fokus. Det är skitsvårt i vissa scenarior men det går ju mer man övar bara.

Ibland knäpper jag av ett antal snabba kort genom att också röra mig lite framåt/bakåt från ursprungspositionen för att förhoppningsvis sätta fokusen rätt på någon bild :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tycker att mittpunkten på 6D är riktigt bra, medans dom andra halkar efter ordentligt. Därför använder jag nästan alltid mittpunkten på 6D (i motsats till 1D-kamerorna som där blir mer flexibla). Nackdelen blir naturligtvis att man många gånger måste beskära bilden i efterhand (och då minskar tyvärr också fördelen med FF i samma grad som man beskär).

Om man använder mittpunkten med 85/1.8 i 1.8:a läget och sen komponerar om, är risken stor att objektet, eller du själv, har ändrat läge någon cm, och då blir ögat ur fokus.

Brukar därför också oftast använda AI Servo istället för One Shot för AF vid sådana tillfällen. Risken finns vid One Shot att om det tar några tiondels sekunder från att fokus låst tills bilden tas, så kanske objektet hunnit röra sig något, med ur fokus som följd.

Sen kan det vara trickigt med tex glasögon, att fokus hamnar på främre skalmen istället för ögat. Försöker då sikta på kind eller liknande som jag vet är i samma fokusplan som ögat.

Tilläggas kan att jag tycker 85/1.8 är mycket mer lättjobbat pga snabb AF i objektivet än vad tex 85/1.2 är, som har riktigt seg AF (mycket glas som ska flyttas).
 

hne

Aktiv medlem
Använder du mittpunkten för att fokusera och sedan komponerar om så det du fokuserade på hamnar på en tredjedel med 85mm och 1.5m avstånd har du flyttat skärpeplanet 4mm och med bländare 1.8 innebär det att det du fokuserade på knappt är skarpt längre eftersom skärpedjupet är en centimeter på det avståndet. Flyttar du dessutom kameran två millimeter medan du vrider, ja då är skärpan borta. Mindre bländare eller justera af för de perifera punkterna snarare än mittpunkten om du vill ha större hit rate. Jag bländar ner till 2.2 med min 5DmkII vilket ger några millimeter mer skärpedjup, just med tanke på kamerarörelser och skillnad i fokusexakthet mellan mittpunkt och de mer perifera. Tycker det funkar bra så.
 

Saltis

Aktiv medlem
Tack så mycket.
Jag har också kommit fram till att bländare 2,2 är en tillräckligt svårt att få rätt skärpa med.

Jag trodde att jag gjorde rätt genom att flytta fokuspunkt men nu går jag tillbaka till att bara använda centrumpunkten.

// Anders
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Samma här bl runt 2,2-2,3 på 85/1,8 ger bättre skärpa men utan att ta bort den härliga bakgrundsskärpan särskilt mycket på min 6D.
 
ANNONS