Annons

Kan utrustning förbli privat och falla under hemförsäkringen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag är ny egenföretagare och oerhört förvirrad.

Jag äger en hel del utrustning som jag samlat på mig innan jag startade företaget och som tidigare har varit försäkrad under min hemförsäkring.

Vad jag inte lyckas hitta svar på är om utrustningen förblir privat och kan fortsätta gå under hemförsäkringen om jag låter bli att skriva över den på företaget,

eller

om exempelvis kamerahus och objektiv "automatiskt" anses tillhöra företaget och på så vis kan försäkringsbolaget som står för min hemförsäkring vägra ersätta vid eventuell skada som skett när jag utfört arbete i företagets namn.

Hur fungerar det egentligen? Någon som kan upplysa mig?

Tacksam för hjälp!
 

Vassius

Aktiv medlem
Om du inte har gjort avdrag för utrustningen i företaget så blir det nog svårt för försäkringsbolaget att hävda att det inte är privata grejer. Men du bör nog kontakta dem för att vara helt säker. Det kan ju hända att de har speciella villkor för saker som används professionellt, även om det inte är företaget som äger dem.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Kan tänka mig två scenarier.

1. Utrustningen skadas i ditt hem (brand, stöld eller barn som leker ...) Hemförsäkringen gäller.
2. Utrustningen skadas på uppdrag ... Försäkringsbolaget hävdar att det är ditt företags eventuella försäkring som ska täcka kostnaden.

Om de går med på 1. vet jag inte.

Som företagare behöver du även ha försäkring mot annan parts egendom. Det du skadar, eller dem du skadar när du är på uppdrag.
 
Som företagare behöver du även ha försäkring mot annan parts egendom. Det du skadar, eller dem du skadar när du är på uppdrag.
Ja, jag är medveten om detta. Mitt problem är att jag kommer att bedriva företaget från utlandet och då finns det en risk att jag betalar för en företagsförsäkring som ändå inte kommer att gälla när jag är utomlands.

De enda jag pratat med än så länge är Trygg-Hansa, då det är hos dem jag har min hemförsäkring, och de sa att om jag åker utomlands så gäller fortfarande egendomsförsäkringen, men inget utav det andra.

Därför överväger jag om det är värt det för min del att ha en företagsförsäkring i nuläget, MEN om utrustningen ändå inte kan ersättas av hemförsäkringen så måste jag ju.

Rörigt.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Om utrustning hör till företaget så kan aldrig hemförsäkringen ersätta den. Då måste du ha en företagsförsäkring som täcker den utrustningen.

Utrustningen hör ju bara till företaget om den är inköpt till företaget eller om du 'lyft in' den i företaget som 'Egen insättning'.
 
Om utrustning hör till företaget så kan aldrig hemförsäkringen ersätta den. Då måste du ha en företagsförsäkring som täcker den utrustningen.

Utrustningen hör ju bara till företaget om den är inköpt till företaget eller om du 'lyft in' den i företaget som 'Egen insättning'.
Så allt som jag ägde innan företagsstart är privat och ersätts av hemförsäkringen, så länge jag inte "lyft in" det i företaget? Försäkringsbolaget (för hemförsäkringen) kan inte hävda annat?
 
Om du inte har gjort avdrag för utrustningen i företaget så blir det nog svårt för försäkringsbolaget att hävda att det inte är privata grejer. Men du bör nog kontakta dem för att vara helt säker. Det kan ju hända att de har speciella villkor för saker som används professionellt, även om det inte är företaget som äger dem.
Okej, tack för hjälp!
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Så allt som jag ägde innan företagsstart är privat och ersätts av hemförsäkringen, så länge jag inte "lyft in" det i företaget? Försäkringsbolaget (för hemförsäkringen) kan inte hävda annat?
Ja grundprincipen är att Företagsförsäkringen täcker bara sådant som hör till företaget, Hemförsäkringen täcker det som är privat. Om man råkar ut för något så åker man alltså på 2 självrisker, en ur värdera försäkringen, om tex utrustning drabbas som lyder under de olika försäkringarna.

Det brukar alltid finnas undantag, sådant är ju livet. Bäst svar får du från ditt/dina försäkringsbolag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja, jag är medveten om detta. Mitt problem är att jag kommer att bedriva företaget från utlandet och då finns det en risk att jag betalar för en företagsförsäkring som ändå inte kommer att gälla när jag är utomlands.
...
1. Glöm alla former av hemförsäkringar i det här fallet.
Har du hemförsäkring, och försäkringsbolaget upptäcker att du använder utrustningen i ditt företag.
Så är chansen att du får ersättning, när/om något händer. Praktiskt taget obefintligt.

2. Själv är jag medlem i Svenska Fotografers Förbund.
Genom dem så har jag bra rabatt på försäkringar speciellt anpassade för fotografer.
Där är det även möjligt att få försäkringen att gälla i hela världen.
Deras försäkring för "ansvarsfrihet" är för övrigt en av mycket få som även gäller i USA.
Den typen av försäkring är över huvud taget mycket viktig att ha som fotograf.
Eftersom man med lite otur kan komma att orsaka skador för mycket stora belopp.
Utan ordentlig försäkring, blir du personligen ansvarig för att betala hela beloppet.

Som företagare bör du även tänka på att skaffa försäkringar för sjukdom/skador som du kan råka ut för.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Om du inte har gjort avdrag för utrustningen i företaget så blir det nog svårt för försäkringsbolaget att hävda att det inte är privata grejer.
...
De flesta bolag har en klausul som säger att utrustning som används i ett företag/ditt yrkesutövande inte omfattas av hemförsäkringen.
Så nej, det kommer troligen inte att funka.
 

Perno

Ny medlem
1. Glöm alla former av hemförsäkringar i det här fallet.
Har du hemförsäkring, och försäkringsbolaget upptäcker att du använder utrustningen i ditt företag.
Så är chansen att du får ersättning, när/om något händer. Praktiskt taget obefintligt.

2. Själv är jag medlem i Svenska Fotografers Förbund.
Genom dem så har jag bra rabatt på försäkringar speciellt anpassade för fotografer.
Där är det även möjligt att få försäkringen att gälla i hela världen.
Deras försäkring för "ansvarsfrihet" är för övrigt en av mycket få som även gäller i USA.
Den typen av försäkring är över huvud taget mycket viktig att ha som fotograf.
Eftersom man med lite otur kan komma att orsaka skador för mycket stora belopp.
Utan ordentlig försäkring, blir du personligen ansvarig för att betala hela beloppet.

Som företagare bör du även tänka på att skaffa försäkringar för sjukdom/skador som du kan råka ut för.
Om du inte kan skilja på vad som är ditt eller företagets borde det bästa vara att ha samma försäkringsbolag både privat och för företaget. Skulle det hända en olycka där både du som privatperson och företaget slipper det bli "käbbel" mellan försäkringsbolagen då det bara är ett försäkringsbolag som är inblandad. Du kan kanske komma ifrån lägre självrisk också. Ta kontakt med försäkringsbolaget.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Om du inte kan skilja på vad som är ditt eller företagets borde det bästa vara att ha samma försäkringsbolag både privat och för företaget. Skulle det hända en olycka där både du som privatperson och företaget slipper det bli "käbbel" mellan försäkringsbolagen då det bara är ett försäkringsbolag som är inblandad. Du kan kanske komma ifrån lägre självrisk också. Ta kontakt med försäkringsbolaget.
Det stämmer att självrisken kan bli lägre om man har både försäkringarna i samma bolag. Och det gör ganska mycket därför att självrisken på den försäkringen som är på företaget ofta är väldigt hög, kanske 5-8 gånger högre än hemförsäkringen. Lite 'käbbel' kan det allt bli ändå om vad som skall tas på den ena eller andra försäkringen, men det löses ganska snabbt.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du tex köper en ny kamera i företaget så,gäller tex inte din hemförsäkring vid inbrott. Det bästa är att ta in det som ska vara i företaget o skaffa en företagsförsäkring visst dyrare självrisk men antingen är du egen företagare eller ej.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
De flesta bolag har en klausul som säger att utrustning som används i ett företag/ditt yrkesutövande inte omfattas av hemförsäkringen.
Så nej, det kommer troligen inte att funka.
Hej!

Det här känner jag igen och har en kompis som upptäckte detta på det hårda sättet. Hans kamera blev stulen i samband med ett lägenhetsinbrott. När han råkade nämna för försäkringsbolaget att det var synd att den var borta eftersom han ibland använde den i jobbet (han är arkitekt) så försvann den helt från hemförsäkringen. Att den köpts för privata pengar eller att den huvudsakligen användes privat var enligt försäkringsbolaget ointressant - hade den så bara en enda gång använts i yrkesverksamhet så var den borta ur hemförsäkringen. Försäkringsbolaget påpekade att detta var praxis.

Så tyvärr, hos de flesta försäkringsbolag spelar det ingen roll om kameragrejer (eller datorer eller vad det är) har köpts utanför firman, bara de över huvud taget använts i firman så faller de inte under hemförsäkringen längre.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej!

Det här känner jag igen och har en kompis som upptäckte detta på det hårda sättet. Hans kamera blev stulen i samband med ett lägenhetsinbrott. När han råkade nämna för försäkringsbolaget att det var synd att den var borta eftersom han ibland använde den i jobbet (han är arkitekt) så försvann den helt från hemförsäkringen. Att den köpts för privata pengar eller att den huvudsakligen användes privat var enligt försäkringsbolaget ointressant - hade den så bara en enda gång använts i yrkesverksamhet så var den borta ur hemförsäkringen. Försäkringsbolaget påpekade att detta var praxis.

Så tyvärr, hos de flesta försäkringsbolag spelar det ingen roll om kameragrejer (eller datorer eller vad det är) har köpts utanför firman, bara de över huvud taget använts i firman så faller de inte under hemförsäkringen längre.

Av erfarenhet vet jag att det inte gäller Länsförsäkringar eller Folksam såvida de inte ändrat det nyligen. Dock så gäller hemförsäkringen inte när ens privata kamera eller annat använts under arbetstid och olycka händer just då. Det gäller även kläder, smycken etc. Iaf gäller regeln Folksam angående det sistnämnda.

Tillägg: vad var det för försäkringsbolag din kompis hade? Funderade på ifall det gällde specifika saker som ex kamera. För man har ju mobiltelefon, klocka, ev surfplatta o dator med sig ibland till jobbet. Kommer dessa alltså inte kunna ersättas ifall en olycka inträffar hemma eftersom de använts under arbetstid?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Av erfarenhet vet jag att det inte gäller Länsförsäkringar eller Folksam såvida de inte ändrat det nyligen. Dock så gäller hemförsäkringen inte när ens privata kamera eller annat använts under arbetstid och olycka händer just då. Det gäller även kläder, smycken etc. Iaf gäller regeln Folksam angående det sistnämnda.

Tillägg: vad var det för försäkringsbolag din kompis hade? Funderade på ifall det gällde specifika saker som ex kamera. För man har ju mobiltelefon, klocka, ev surfplatta o dator med sig ibland till jobbet. Kommer dessa alltså inte kunna ersättas ifall en olycka inträffar hemma eftersom de använts under arbetstid?
Som jag minns det så var det just Folksam. Jag har själv frågat Länsförsäkringar (som jag har hemma) och där var i och för sig huvudproblemet att de knappt ersatte något kamerarelaterat över, om jag minns rätt, 5000 kr. Och om jag tolkade dem rätt så skulle de inte ersatta mobiltelefon som jag använde både i jobbet och privat under hemförsäkringen (jag tog upp det som exempel när jag pratade med dem för runt 4-5 år sedan).

När det gäller kläder, smycken etc så är använder man ju knappast det i själva arbetet - om man nu inte är fotomodell förstås :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok, trist då att ha LF om man har kamerautrustning då. Folksam ersätter det som vanliga grejer iaf.
På tal om smycken etc så hade jag diskussion om det pga jag ville teckna specialförsäkring. Allt jag har på mig, använder på arbetstid som egenföretagare står inte hemförsäkringen för.
Mitt exakta exempel som togs upp var att jag använde egna finkläder, Breitlingklocka och guldsmycken som bröllopsfotograf. Går nåt av dessa sönder eller stjäls under uppdraget gällde alltså inte min hemförsäkring.

Off Topic: TS har f.ö. Redan fått bra svar vad som gäller av andra med.
 
ANNONS