Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND- och Pol-filter till Canon 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Köpte en Canon 16-35 nyligen och tänkte komplettera med polarisationsfilter och även gråfilter. Men, det är 82mm gänga och filtren är verkligen löjligt dyra.... vad rekommenderas om man inte vill betala 2500kr per filter? Är filter runt 7-800kr mycket sämre?

Hur är ställbara gråfilter i kvalitet? Hade gärna haft ett ställbart från säg 4-8 eller liknande istället för att behöva köpa flera stycken.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Bara hört nackdelar utav ställbara ND filter, läste även att dessa är mer för filmning.

Sen kan du ju köpa stepringar till alla objektiv? Så gjorde jag, köpte ett dyrt filter och skaffade stepringar, då har man. Oftast billigaste att köpa dyrt direkt. Så om du tänkt fortsätta fotografera en bra tid framöver, så tycker iaf jag att man ska satsa på kvalité direkt, sen skaffa stepringar.

Om filtret är 82mm och t.e.x du har ett objektiv som har filtergänga 67mm så köper du denna stepring:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D67-82
 

Numse

Aktiv medlem
Det finns ingen risk att kanterna täcker fotot om man använder exempelvis en 67mm till ett objektiv med filtergänga 82mm? Jag har nämligen ett Pol-filter i 67mm liggandes. Iof lätt att testa.. bara sätta fram ett finger och se när det börjar täcka sensorn.

Okej. Så då är det vettigt att köpa ett antal ND-filter då.. suck. Pengarna rinner iväg

Edit:
Testade att sätta ett finger framför objektivet på kanten nu och det var en bra bit in innan det syntes på sensorn. En dum fråga då.. varför köper någon 82mm filter över huvud taget då när step-ringar inte kostar mycket?..
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Det finns ingen risk att kanterna täcker fotot om man använder exempelvis en 67mm till ett objektiv med filtergänga 82mm? Jag har nämligen ett Pol-filter i 67mm liggandes. Iof lätt att testa.. bara sätta fram ett finger och se när det börjar täcka sensorn.

Okej. Så då är det vettigt att köpa ett antal ND-filter då.. suck. Pengarna rinner iväg

Edit:
Testade att sätta ett finger framför objektivet på kanten nu och det var en bra bit in innan det syntes på sensorn. En dum fråga då.. varför köper någon 82mm filter över huvud taget då när step-ringar inte kostar mycket?..
Vet faktiskt inte, har alltid köpt större filter, t.e.x om mitt största objektiv har 77mm filtergänga, så brukar jag köpa t.e.x 82mm, men kan ju funka tvärtom också, att köpa litet filter men det törs inte jag svara på.

Ett antal ND filter behöver du inte heller köpa, räcker med stepringar till det också, behöver bara ett filter utav varje, sen stepringar.

Annars har du ju LEE filterkit, det är fyrkantiga glasskivor som man sätter för istället, det är mer en smaksak, jag gillar runda bättre.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
kan man verkligen sätta på ett mindre filter på en större filterdiameter?

tveksamt åtminstone på en 16-35 zoom.

testa detta i butik först!

köpte själv nyligen att pol filter
kände mig oxå tveksam till de stora priskillnaderna, fick rådet av säljaren i butik att satsa på något mitt emellan vilket jag gjorde

de allra dyraste pol filter stjäl bara 1 bländarsteg ljust istället för 2 steg vilket kanske kan vara en stor fördel att betala för ?
 

Numse

Aktiv medlem
Tack Per, visste jag inte.

Angående att Pol-filtret mörkar ner ser jag inte som en nackdel när jag fotar.. kommer främst använda det vid längre slutartider ändå.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Det dyrare filter kan och bör ha till ett sådant vidvinkelobjektiv är att de är väldigt tunna vilket minimerar vinjettering.

Billigare filter kan också ge färgstick. Du kommer inte kunna sätta ett mindre filter på ditt objektiv det kommer vinjettera.

Vill du inte lägga ut för mycket pengar så får du testa dig fram till vad som passar dig och dina krav antingen genom att gå till en butik med många olika filter eller beställa via nätet för det är ju alltid öppet köp då och man borde i alla fall få testa ett par testbilder med filtret för att kolla vinjettering, färgstick m.m.

Mvh Johannes
 

cls

Aktiv medlem
Köpte en Canon 16-35 nyligen och tänkte komplettera med polarisationsfilter och även gråfilter. Men, det är 82mm gänga och filtren är verkligen löjligt dyra.... vad rekommenderas om man inte vill betala 2500kr per filter? Är filter runt 7-800kr mycket sämre?

Hur är ställbara gråfilter i kvalitet? Hade gärna haft ett ställbart från säg 4-8 eller liknande istället för att behöva köpa flera stycken.
Hej, jag använder polfilter i mellanklass som gör det jag vill utan bekymmer (i mitt fall ett 77 mm Hoya som jag köpte för c:a 500 kr för fem år sedan). Jag har ingen erfarenhet av de dyraste polfiltren, man jag gissar att det på färdig bild är svårt att se nån skillnad. Skillnaden kan nog snarare ligga i såna saker som materialet i ringen, ytbeläggning etc som kan underlätta användning (losstagning, rengöring etc). Använder man polfilter regelbundet i kritiska sammanhang (t.ex. yrkesverksamhet) så kan det nog vara värt att skaffa det bästa, men för typiskt hobbybruk tror jag att mellanklassprylar räcker långt.

Som nämnts tidigare i tråden kan man tydligt se ojämnt resultat vid CPL-användning på vidvinkel, men det är inte filtrets fel – det beror snarare på att CPL-effekten beror av i vilken riktning man fotar i förhållande till solen. Med vidvinkel täcker man ju in så många olika riktningar att CPL-effekten varierar över bildytan.

När det gäller gråfilter har jag två olika, ett i mellanklass (Hoya ND8) och ett dyrt (B+W ND110). Båda gör det de ska, och jag ser inget färgstick från Hoya-filtret. (Det gör jag däremot på B+W-filtret, men det beror snarare på den extrema dämpningen än på att det skulle vara ett ”dåligt” filter.)

Sammanfattningsvis gissar jag att det är med filter som med det mesta: Går man från det allra billigaste till mellanklass så kan man faktiskt få en hel del nytta för de extra pengarna, men går man från mellanklass till toppklass så blir nyttan per krona troligen mindre.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ska man ha blåare himmel spelar inte tjockt eller tunt polfilter någon roll. Man kommer ändå inte använda 16 mm med ett polfilter och kommer alltså inte se några kanter.

Mitt lilla test med Marumi vs B+W.
 
ANNONS