Annons

Byta objektiv på Nikon D7000? Trycka eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Tar kameran/objektiv skada av om man trycker in objektivlåsknappen när man sätter dit ett objektiv?


Den knappen åker ju in ändå om man inte trycker på den när man sätter dit objektiv!
Har sett på Youtube att några trycker in knappen och några inte vid ditsättning.

Tycker själv att det är lättare att få dit objektivet om jag trycker in knappen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är det bara det? Andra åsikter?
Jag är benägen att hålla med Hans, knappens funktion är att lossa spärren när man tar bort objektivet. När man monterar ett objektiv fyller den ingen funktion.

Det viktiga vid montering är att spärren aktiveras igen så att objektiver säkert sitter fast och är vridet till rätt position.

På Youtube gör folk så mycket konstigt :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Man kan minska slitaget på objektivfattningen om man håller knappen intryckt när man monterar objektivet. Det är det enda jag kan komma på. Annars trycker stiftet på mot objektivet innan det hoppar i hålet i objektivfattningen. På äldre, nu pratar jag om mycket välanvända, objektiv jag haft har hålet varit slitet så det är så ovalt att objektivet kunnat vridas några mm trots att det "klickat i". Det är inget man behöver oroa sig för. För kamerahusets del hinner nog resten gå i pension innan man nött ut knappen.
 
ANNONS