Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat, Nikons "refurbished" objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Hej,
Jag satt och kikade lite spontant på objektiv till min Nikon-kamera, lyckades hitta något som kallas "refurbished" av objektiv (och säkert massa annat) som Nikon själva säljer.

Jag förmodar att det handlar om returvaror eller annat som fräschats upp.

Någon som handlat sådant därifrån? Törs man lita på skicket eller är det säkrast att köpa helt nytt?

Nått utländskt forum pratade om att garantitiden förkortas avsevärt, jag vet inte vad den ligger på i vanliga fall och hur stor betydelse det har. Är det ett "billigt" objektiv i jämförelse kanske det är billigare att köpa nytt än att laga, eller?
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Köpte ett hus från Nikon, refurbished. Det var helt nytt med noll exponeringar.
Jag skulle inte tveka om priset är rätt. Nikons gluggar håller en evighet, ev. kortare garanti är nog inte nåt större problem i praktiken.
 

Ventures

Aktiv medlem
Köpte ett hus från Nikon, refurbished. Det var helt nytt med noll exponeringar.
Jag skulle inte tveka om priset är rätt. Nikons gluggar håller en evighet, ev. kortare garanti är nog inte nåt större problem i praktiken.
Det är nog ingen skillnad till det sämre mot ett nyservat eget objektiv. Det är ju "prestandan" man vill ha och den är ju inte sämre. Att man får lite rabatt mot ett helt nytt är en bonus. Ännu större rabatt får man om man köper begagnat eller privat, men då finns ofta inga garantier för skicket.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Något av de jag kikade på var väl typ drygt 2000 kr billigare än ordinarie pris, så det kändes ganska lockande. Skickas de från utlandet eller har de nått lager här i Sverige tro? (Fanns på svenska nikon sidan).


Men säg att jag packar upp, synar av linsen och ser en stor repa tvärsöver, det är något jag får ta i och med att den köpts som begagnad eller returrätt?
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt vad som står på Nikons webplats så ger de 12 månaders "begränsad garanti" (med det framgår inte vilka begränsningarna är).

Man får 15 dagars returrätt också, om jag minns rätt siffra.

Det finns en länk till "Frågor & Svar" nånstans bland sidorna om att köpa begagnade varor direkt från Nikon.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Något av de jag kikade på var väl typ drygt 2000 kr billigare än ordinarie pris, så det kändes ganska lockande. Skickas de från utlandet eller har de nått lager här i Sverige tro? (Fanns på svenska nikon sidan).


Men säg att jag packar upp, synar av linsen och ser en stor repa tvärsöver, det är något jag får ta i och med att den köpts som begagnad eller returrätt?
Min skickade från Holland. Någon repa kommer du inte hitta.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har bara erfarenhet av ett sådant köp, men det var väldigt lyckat. Ett Nikon 24-120/4 från B&H som såg och känns helt nytt, men till halva priset.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Låter som något att satsa på. Nu var den tydligen ur lager när jag kikade närmare (vadan prisjakt visar i lager förstår jag inte...)

Men tack ska ni ha för alla tips :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag köper hellre refurbished än nytt. Dels är det billigare. Dels så har eventuella fel redan upptäckts och åtgärdats.
 

iSolen.se

Guest
Jag köper hellre refurbished än nytt. Dels är det billigare. Dels så har eventuella fel redan upptäckts och åtgärdats.
Intressant inställning. Hur vet du att en vara inte slitits men putsats upp? Eller är en retur med något svårfångat fel som inte verkstaden hittat? Forumen innehåller en del besvikna kunder som skickat kamera etc till verkstad flera gånger utan att fått fel fixat. Har hänt mig en gång och det slutade med att jag fick en ny kamera.

Det finns en anledning till att garantin är bara ett år istället för två eller tre.
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta kameratillverkare ger ett års garanti även på nya produkter. Jag tror att det gäller för Nikon.
 

iSolen.se

Guest
Nej, det finns ingen lag som tvingar en tillverkare att ge en garanti.

Du tänker kanske på konsumentköplagen? Den ger köparen reklamationsrätt i tre år, och lär väl vara tillämplig även i sådana fall som diskuteras här.
Det var precis vad jag syftade på. Jag skrev 2- 3 år för jag har för mig det var extra tid för hemelektronik men ville sejfa.

Poängen är i alla fall att leverantören ger sämre villkor för refurbished än nya och man kan ju roa sig med att fundera på varför om de nu är så bra att de t o m är bättre än nya produkter.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var precis vad jag syftade på. Jag skrev 2- 3 år för jag har för mig det var extra tid för hemelektronik men ville sejfa.
Nåja, du skrev faktiskt "två".

Garanti är alltså något som tillverkare ger (eller säljaren ibland) medan konsumentköplagen är en lag som reglerar förhållandet mellan säljare och köpare vad gäller reklamation, om säljaren är en näringsidkare och köpare är en privatperson.

Blanda inte ihop dem.

Poängen är i alla fall att leverantören ger sämre villkor för refurbished än nya och man kan ju roa sig med att fundera på varför om de nu är så bra att de t o m är bättre än nya produkter.
Nikon ger ett års garanti på produkter som är "refurbished" (se inlägg #5), vilket är samma som de ger på fabriksnya produkter.
 
ANNONS