Annons

Kamera för filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Frågan gällde vilken Canonkamera (DSLR) som är bäst för ändamålet, så det där var väl ett rätt meningslöst svar? I just dåligt ljus är DSLR ofta mycket bättre än dedicerade videokameror tack vare sina större sensorer.[/QUO

Meningslöst svar? Vill man fota...köp en systemkamera! Vill man filma...köp en filmkamera!
Enl dig borde filmmakare köra med DSLR istället för filmkameror.

Jorå såatt....
 

Thore Hult

Medlem
Urusel att filma med canon 6D

Canon 80 D skall nog vara dit val. Om du skall ha Canon.
Fast går du utanför Canon så verkar det finnas mycket bättre alternativ till lägre pris.
Canon snöper sina kameror för att sälja sina filmvarianter. En mycket dum och kortsiktig strategi tycker jag som marknadsförare.
Jag filmar som sagt inte men läser kameranyheterna. Det finns nog bättre alternativ som skulle passa dig bättre än 80D och till lägre pris.
Det blir bara suddigt att filma med canon 6D
Prövade att filma extra med Canon 6D i kyrkan.
Jag kunde gråta, för det blev den sämsta film jag någonsin har filmat. Redan 1961 kunde jag filma otroligt mycket bättre med andra kameror. Fy sjutton vilken dålig kamera att filma med. Canon 6D. Men mycket bra att ta bilder med
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det blir bara suddigt att filma med canon 6D
Prövade att filma extra med Canon 6D i kyrkan.
Jag kunde gråta, för det blev den sämsta film jag någonsin har filmat. Redan 1961 kunde jag filma otroligt mycket bättre med andra kameror. Fy sjutton vilken dålig kamera att filma med. Canon 6D. Men mycket bra att ta bilder med
Det var tråkigt att din film blev misslyckad, och 6D kräver i princip manuell fokus. Nu handlar dock TS fråga om Canon 80D, vilket förmodligen har den bästa autofokusen för filmer av alla systemkameror
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dn som vet

Det blir bara suddigt att filma med canon 6D
Prövade att filma extra med Canon 6D i kyrkan.
Jag kunde gråta, för det blev den sämsta film jag någonsin har filmat. Redan 1961 kunde jag filma otroligt mycket bättre med andra kameror. Fy sjutton vilken dålig kamera att filma med. Canon 6D. Men mycket bra att ta bilder med
Vet man hur autofokussystemet på sin kamera fungerar vid filmning så blir det utmärkt med 6D (och de återstående 90 % av alla systemkameror som alla har kontrast-AF (ej följande AF) endast vid nedtryckt af-funktionsknapp. Att läsa manualen kan ge mycket. Har fotograferat rörliga fåglar som rört sig i samma skärpeplan och plockat stillbilder ur filmen som ser utmärkta ut med samma typ av kamera som du (egentligen kameror med sämre prestanda (600D och 7D).
 

Bengf

Aktiv medlem
80D är Canons för närvarande bästa Full HD inom APS-C, Dual pixel Live View, Touch skärm är fina grejer på 80D, trevlig kamera att hålla i, man får titta efter STM-objektiv för bästa följande autofokus, fast det fins också ett nytt USM-motor objektiv som lär vara bra, tror det var 24-135mm någonting, andra vet nog bättre än mig.


För stillbilder fungerar äldre objektiv bra, objektiv efter 2009 fungerar bättre tror jag Magnus Fröderberg sa. och det är väl inte jättelångt borta med en ersättare för 80D.
 

Thore Hult

Medlem
Jag vet

Vet man hur autofokussystemet på sin kamera fungerar vid filmning så blir det utmärkt med 6D (och de återstående 90 % av alla systemkameror som alla har kontrast-AF (ej följande AF) endast vid nedtryckt af-funktionsknapp. Att läsa manualen kan ge mycket. Har fotograferat rörliga fåglar som rört sig i samma skärpeplan och plockat stillbilder ur filmen som ser utmärkta ut med samma typ av kamera som du (egentligen kameror med sämre prestanda (600D och 7D).
Min Canon 6d tar kanonbilder, men när man skall filma, så går det inte bara att rycka av. Jag hade sammanlagt 4 st kameror igång i kyrkan därav bara en systemkamera, Canon. Den bästa kameran i en kyrka är de nya JVC everio. Som kan filma i 6 timmar om man så vill. Om man har ett stort SD kort. Det kan man inte med en systemkamera. Jag brukar använda mig av min Canon SX, som filmar ca en halvtimma. Min stora JVC, filmkamera jättebra ute i ljuset. Men inne i mörka rum blir det sämre. Och så när man är gammal och nervös så glömmer man att man måste fokusera med Canon 6D. Men jag kunde använda lite av det i alla fall när jag klippte samman alla klippen i Adobe Premiere. Så jag köper nog en filmkamera till, så jag slipper att använda en systemkamera för filmning. Förlåt jag blev lite sur, jag borde ju ha vetat hur jag skulle göra, men jag var ju totalt ensam, i förhåll till när andra gör film med scripta och alla andra som hjälper till. Se denna film av mig, https://youtu.be/2LzY32UmB5o Kram
 

Thore Hult

Medlem
Helt riktig

Frågan gällde vilken Canonkamera (DSLR) som är bäst för ändamålet, så det där var väl ett rätt meningslöst svar? I just dåligt ljus är DSLR ofta mycket bättre än dedicerade videokameror tack vare sina större sensorer.[/QUO

Meningslöst svar? Vill man fota...köp en systemkamera! Vill man filma...köp en filmkamera!
Enl dig borde filmmakare köra med DSLR istället för filmkameror.

Jorå såatt....
Rätt kamera till rätt klipp. Så är det.
Men skall man göra en bra film behöver man fler kameror. Och nöden blev att jag använde mig av min Canon 6D. Nej det skall uteslutande vara riktiga videokameror. Och min JVC Everior är kanonbra för detta ändamål. En systemkamera klarar inte av att filma ett bröllop i kyrkan. den stoppar efter ett tag. Min JVC kan filma oavbrutet i 6 timmar. Om man har kort så det räcker. Så jag köper nog en sådan till. Har man flera kameror blir filmen bra mycket bättre, annars är det hopplöst att glo på. Kram från Thore
 

Thore Hult

Medlem
Förlåt jag blev sur över min fina Canon 6D

Vet man hur autofokussystemet på sin kamera fungerar vid filmning så blir det utmärkt med 6D (och de återstående 90 % av alla systemkameror som alla har kontrast-AF (ej följande AF) endast vid nedtryckt af-funktionsknapp. Att läsa manualen kan ge mycket. Har fotograferat rörliga fåglar som rört sig i samma skärpeplan och plockat stillbilder ur filmen som ser utmärkta ut med samma typ av kamera som du (egentligen kameror med sämre prestanda (600D och 7D).
En Canon 6D system passar inte att filma med i en kyrka. Det klarar den inte av. Jo korta sekvenser, men inte en hel timma eller vad det nu kan bli.
Jag köper nog en till JVC Everior, som är kanonbra.
Kram fr Thore
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Visste inte att det fanns Canon kameror som hette GH4 & A7S som behöver adapter för objektiven...
Läser man första inlägget efterfrågade TS Canon kamera för video.
Läser du några inlägg ner så ser du att TS efterfrågar det bara för att kunna ha sina canonobjektiv på. Du filmar mycket bä bättre med en Sony a7s/ii med adapter metabones eller Sigma än var du får med någon Canonkamera med stockfirmware. Att autofokusen på 6D skulle väga upp att bilden är helt suddig, avsaknad av peaking, zebra XLr osv är från någon som aldrig testat en a7sii. Dessutom är autofokus aldrig bra när man filmar någon miljö med myclet folk.
 
ANNONS