Annons

Sele för 2 kameror i fält

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. När jag plåtar ffa bröllop prioriterar jag min egna rörlighet. Med 2 kameror så brukar jag då helt enkelt lägga den jag inte använder för tillfället nånstans i min närhet; på marken, på bordet osv. Nån slags sele, kanske i stil med denna

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=dualharnessxl

kan hjälpa? En fundering jag har då är om man ev. känner att man har en stor dinglande pryl som mer är i vägen & liksom hämmar en att röra sig? Ffa tänker jag som ofta plåtar i lägre vinklar att kameran som inte används tar i/slår i backen om man går ner i lägre positioner. Vad tycker ni som använder dessa? Tar gärna tips o kommentarer på olika lösningar. Det som ska hängas i selen är två större DSLR med ”halvtunga” objektiv. 2,5 kg/kamera ca.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla också black rapids sortiment. Det finns en del kopior där ute men om någon detalj (t.ex. plastsnäppen) inte håller så är det kanske 20 kkr i backen (minst). De större märkena har åtminstone sitt rykte att skydda. Jag har testat med två kameror i varsin enkel black rapid. Det är smidigt att ta upp en kamera i taget och slippa objektivbyten men man springer inte direkt i den utstyrseln. En 70-200 på den ena och en 16-35 på den andra. De hänger lågt och man får tänka sig för innan man hukar sig.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Kolla också black rapids sortiment. Det finns en del kopior där ute men om någon detalj (t.ex. plastsnäppen) inte håller så är det kanske 20 kkr i backen (minst). De större märkena har åtminstone sitt rykte att skydda. Jag har testat med två kameror i varsin enkel black rapid. Det är smidigt att ta upp en kamera i taget och slippa objektivbyten men man springer inte direkt i den utstyrseln. En 70-200 på den ena och en 16-35 på den andra. De hänger lågt och man får tänka sig för innan man hukar sig.
Tack för svar. Så är det nog med kvaliten ja. Det jag använder är storleksmässigt en vidvinkelzoom/2.8 samt korttele = ngt längre än vidvinkelzoomen. Men det du säger bekräftar vad jag sett framför mig; att man får tänka efter lite hur man rör sig. Men man kan ju inte få allt på samma gång. Att gå 10 meter & plocka upp den andra kameran tar 10 sek....det kan ju hända en del på den tiden.
 

Photofantastic

Ny medlem
Sele för 2 kameror

Jag kan varmt rekommendera att kolla in utbudet på denna sidan för kameratillbehör

Jag har bland annat köpt en universal dubbel rem som passar till alla DSLR/SLR kameror. Även om det är ett billigare alternativ än till det förslag du själv kom med så är alltså kvalitén riktigt bra. Har själv använt den till två ganska tunga DSLR kameror med objektiv.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Black Rapid

Jag köpte för en massa år sedan en Black Rapid dubbelsele för bröllop. Den har jag använt....en gång! Egentligen finns det inget att klaga på. Det var ett perfekt sätt att hela tiden ha båda kamerorna tillgängliga (med allt vad det innebär) men det klickade liksom inte.

Paradoxalt nog kände jag mig lite låst och klumpig med selen. Vidare så ser man ut som en cowboy och det kan vara nog så viktigt på bröllop att försöka smälta in i bakgrunden så mycket som möjligt.

Kort sagt...grym produkt men inget för mig.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag köpte för en massa år sedan en Black Rapid dubbelsele för bröllop. Den har jag använt....en gång! Egentligen finns det inget att klaga på. Det var ett perfekt sätt att hela tiden ha båda kamerorna tillgängliga (med allt vad det innebär) men det klickade liksom inte.

Paradoxalt nog kände jag mig lite låst och klumpig med selen. Vidare så ser man ut som en cowboy och det kan vara nog så viktigt på bröllop att försöka smälta in i bakgrunden så mycket som möjligt.

Kort sagt...grym produkt men inget för mig.
Det var mest BR jag siktade på från början, ser dock ut som att de dragit sig tillbaka från marknaden, eller jag som är sämst på att leta. Om att vara smidig; det är viktigt för mig - jag kan nog inte veta förrän jag testar själv.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det kanske inte tillför så mycket, men jag använder sedan en tid en Black Rapid Double. Jag tycker den är jättebra. Den trollar inte bort vikten helt, men det är klart skönare än att tex ha två kameror i nackremmar.
Det är helt sant att man får tänka sig för när man sätter sig ned. Och går man i trånga utrymmen kan man behöva hålla en skyddande hand någonstans. Remmarna trollar ju inte heller bort det faktum att man har en massa kamera hängande på sig.
För mig har fördelarna ändå med bred marginal överglänst nackdelarna. Det tar bara ett par sekunder att byta kamera och jag behöver knappt släppa motivet med blicken.
 

lonian

Aktiv medlem
Nu senast då jag fotade hade jag en sidoväska på vänster sida och huvudkameran på en rapid strap på höger sida. Lät den dingla när jag snabbt svingade fram andra kameran. Kanske det varit bättre med dubbelstraps men jag tycker det gick fort och var bekvämt med sidoväska och så kändes det mer säkert.
 
ANNONS