Annons

Gimbalhuvud och vibrationsreducering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svabos

Aktiv medlem
Jag nvänder ett 500mm tele med vibrationsreducering, har någon erfarenhet av att använda ett gimbalhuvud tillsammans med vibrationsreducering, jag har problem med skakningsoskärpa i bilderna trotts ett stabilt treben-stativ ??
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Använder

Jag nvänder ett 500mm tele med vibrationsreducering, har någon erfarenhet av att använda ett gimbalhuvud tillsammans med vibrationsreducering, jag har problem med skakningsoskärpa i bilderna trotts ett stabilt treben-stativ ??
Jag använder läge II (Canon) eller sportläge (Nikon) när jag kör mina telen på gimbal. Blåser det lite behövs det verkligen för man vill ju ha gimbalen ganska löst åtdragen. Aldrig haft några problem med IS/Vr som fått fnatt pga stativet. När det blåst lite mera kör jag på läge 1 med full stabilisering.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har använt 500mm med IS (Image Stabilization) och har inte sett att IS påverkar negativt. Hur blir det om du stänger av VR/IS?

Tänk på att på långa avstånd gör luften emellan objektiv och motiv att skärpan försämras.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
Jag nvänder ett 500mm tele med vibrationsreducering, har någon erfarenhet av att använda ett gimbalhuvud tillsammans med vibrationsreducering, jag har problem med skakningsoskärpa i bilderna trotts ett stabilt treben-stativ ??
Du skriver inte vilken slutartid mm vad är det för objektiv?
Med vänlig hälsning,
Roger
 
ANNONS