Annons

Ultimat fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

professorb

Aktiv medlem
Måste vara svårt att få in den i en mobiltelefon. Och vad är antalet bilder per sekund, inte för sportfotografter antar jag. Frågan är om ens upplösningen är lika bra som en mobiltelefons kamera.
 

Erik X

Aktiv medlem
Frågan är om ens upplösningen är lika bra som en mobiltelefons kamera.
Mja, en glasplåt stor som ett skyltfönster motsvarar nog ett respektingivande antal megapixel :) Ca 55 x 95 tum, undrar om dåtidens teknik kan ha gett 1200 dpi upplösning? Isåfall borde det väl bli 55 x 1200 x 95 x 1200 = 7.5 gigapixel :-D
Men så hög upplösning gav nog inte tidiga glasplåtar? Och förmodligen var optiken begränsande faktorn?

Jag antar att det var kontaktkopiering som gällde sen, ingen lär väl någonsin ha byggt en förstoringsapparat i de här dimensionerna?

Det borde gå att lista ut ljusstyrkan på objektivet om man estimerar diameter (ca 40 cm) och brännvidd (ca 3.5m) utifrån från bilderna..
Gissningsvis blev det nog inte mer än f/10, någon som orkar räkna ? :)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
...

Jag antar att det var kontaktkopiering som gällde sen, ingen lär väl någonsin ha byggt en förstoringsapparat i de här dimensionerna?

...
Skulle det inte gå att använda kameran som förstoringsapparat, eller kanske förminskningsapparat genom att bygga en ljuslåda bakom bakstycket? Eller ha kameran ute med en ljustät låda med en bra diffusionsskiva på bakstycket samt objektivet instucket i ett mörkrum?
 

Erik X

Aktiv medlem
Men brännvidd är väl inte samma sak som registeravstånd?
3.5 meter på bilden är väl avståndet från objektivets infästning till bakstycket.
Så sant men borde det inte bli ungefär samma sak när motivet är långt bort och objektivet är kort i förhållande till brännvidden? Fokusering endast genom att flytta plåtens läge relativt objektivet..
Bättre förslag är välkomna :-D
Med mina gissningar landar man på f/9 ungefär
 
ANNONS