Annons

Fågelfotografering, vad använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

A_Erik

Medlem
Ni som fotograferar fåglar, vad har ni för utrustning?
Vilken kamera och vilka objektiv använder ni?

Jag har en canon 750d och tamron 150-600g2 men det är dags att uppgradera.
Vill ha en snabbare kamera med bättre och snabbare autofocus.
Varken kameran eller objektivet är väl så snabbt allafall inte tillsammans.

Väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.
Jag är inte låst vid canon då jag inte har så manga objektiv.

kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla huset eller objektivet eller om jag ska byta båda direkt.

Vad har ni för råd?
 

professorb

Aktiv medlem
Ni som fotograferar fåglar, vad har ni för utrustning?
Vilken kamera och vilka objektiv använder ni?

Jag har en canon 750d och tamron 150-600g2 men det är dags att uppgradera.
Vill ha en snabbare kamera med bättre och snabbare autofocus.
Varken kameran eller objektivet är väl så snabbt allafall inte tillsammans.

Väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.
Jag är inte låst vid canon då jag inte har så manga objektiv.

kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla huset eller objektivet eller om jag ska byta båda direkt.

Vad har ni för råd?
Tamron 150-600G2 är inte ett dåligt objektiv och med asp-c sensor får du riktigt lång räckvidd. Skall du fortfarande ha 600mm och betydligt bättre skärpa blir det en 600/4. Det är ett objektiv för 100.000 eller mer och utanför de flestas budget. Jag använder Nikon och hyrde ett 600/4 på en safari. Huset var ett D810 och det fungerade bra ihop. MEN min fru hade en D7100 som har en 24 MP asp-c sensor, precis som din 750d, med ett Tamron 150-600G1. Hon tog i princip lika bra bilder som jag och hade dessutom flexibiliteten att gå till 150mm och inte bara ta närbilder på djuren. Vissa av hennes bilder blev tom bättre.

Jag skulle bytt ut huset mot ett med snabbare autofokus och ha kvar objektivet.

I övrigt skulle jag byta in Tamron 150-600G1 mot G2 tänkte jag. Men det visade sig att G2 kan köpas mycket billigt i Japan. Ett nytt G2 kostade där mindre än mellanskillnaden G1 till G2 i Sverige. Så nu kör jag G2 mot Nikon D850 och är nöjd. Det finns inget bättre om man vill ha flexibiliteten med 150-600mm. Det klart ett 600/4 för hundratusen eller ett 800/5.6 för närmare tvåhundra vore kul men det förutsätter att fåglarna är långt borta allltid. Och att man vill släpa på 4-5 kg kamera+objektiv.
 

weru

Aktiv medlem
Ni som fotograferar fåglar, vad har ni för utrustning?
Vilken kamera och vilka objektiv använder ni?

Jag har en canon 750d och tamron 150-600g2 men det är dags att uppgradera.
Vill ha en snabbare kamera med bättre och snabbare autofocus.
Varken kameran eller objektivet är väl så snabbt allafall inte tillsammans.

Väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.
Jag är inte låst vid canon då jag inte har så manga objektiv.

kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla huset eller objektivet eller om jag ska byta båda direkt.

Vad har ni för råd?
Jag håller på med fågelfotografering sedan 2007. Jag har provat dom flesta objektiv, sigma 150-600 sport, Tamron 150-600 g1 och g2 till Canon 5mk4.Tamron 150-600 g2 fungerar bra med Canon 5mk4. Det jag saknar med sigman och Tamron är ljusstyrkan. Den är inte den bästa men i soliga dagar är den helt okey.

Nu har jag en Sigma 120-300 f/2,8 sport. Jag använder även telekonverter 1,4 och 2,0. Det fungerar bättre än Sigma 150-600 sport och Tamron 150-600 g1 och g2.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag kör med Canon 7d mk 2 och EF 100-400/L II till fågel. Men jag är bara nybörjare. När jag fotade fåglar vid Tyresö Slott i vintras hade de flesta fågelfotografer Canon kameror med jättestora teleobjektiv.
Använder ingen 1.4x extender då enligt recensioner försämrar den bildkvalité för mycket med APS sensorer och 100-400/L II.
 

SSD

Aktiv medlem
Började med en Nikon D500 och 200-500/5,6. Landat i en Nikon D5 med 600/4 FL ofta med en 1,4 converter. En nätt liten uppgradering i 100,000 klassen så man kan alltid diskutera ”bang for buck”. Men efter att klivit upp ett antal mornar vid 4 tiden för att inse att det extra stoppet i objektivet och det kanske 1,5 stopet extra med fullformat i kombination med D5:ans ISO egenskaper gör att känslan är: ”uppgraderingen var helt rätt”.
Började med en begagnad 600/4G men hittade en annan begagnad 600/4 FL och sålde den första och köpte den nyare och lättare versionen. Då gick det att handhålla och bära runt på ett betydligt enklare sätt. En ny kostar 135,000:-, begagnad i mycket gott skick 85,000-90,000:-. Köpt alla mina objektiv begagnade men husen nya. Funkat kanon.
Men utmaningen i fågelfotograferna är långtifrån bara utrustning. Att komma nära nog, trots 840mm, är ett hantverk. Brukar tänka att fotografering handlar om att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle, med rätt utrustning. Rätt plats och rätt tidpunkt är sjukt viktigt, rätt utrustning kan man diskutera :)
 

Yonazarith

Aktiv medlem
D500 med 150-600 G2 för min del. Idag hade jag nog sneglat närmare på Nikons 500mm PF för att få mindre och lättare utrustning, samt ljusstarkare, men för budgeten är det svårt att slå ett helt ok 150-600.
 

larjo

Aktiv medlem
Billigaste alternativet om du inte vill spränga banken är en begagnad Canon 7D2. AFen i den är bra mycket snabbare än i en 750D. 80D är också ett alternativ med en nyare sensor men AFen är ett snäpp långsammare än i 7D2.
Snabbare AF i kameran gör att objektivet känns som nytt.
 

TheHammer

Medlem
Jag har haft många kombinationer....

Jag har en Canon 7D2 för fågelfotografering. Jag har andra kameror också, men 7D2 är mycket bra för snabba fåglar (samt brännvidsförlängningen).

Jag har haft många olika bra teleobjektiv. Jag har haft Tamron 150-600 G1 (var ok, men inte jättebra), jag har haft Sigma 150-600 Contemporary (var bra, bättre än nämnda Tamron), Jag har nu Tamron 150-600 G2. Det är bättre (framför allt skarpare) än de andra två nämnda. Jag har också Tamron 100-400 som är bra och har haft Sigma 100-400 (också bra men inte lika bra som Tamron 100-400). För övrigt har jag Canons nu lite äldre 300 4L IS som också är bra.
Det jag konstaterat med Sigma och Tamron (gäller alla ovanstående) är att man måste stänga av IS när man fotograferar snabba fåglar! Det är något med IS som saktar ner fokus. Jag tror inte det gäller Canons objektiv. Oftast gör det inte så mycket då man oftast använder snabba slutartider ändå.

Mvh, Peter Hammareus
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag kör följande Canon combo för fåglar.
Canon 7DmkII tillsammans med Canon EF 400 f/5.6 en lätt & smidig combo
har testat Sigma EX 120-300 f/2.8 DG OS HSM med 1.4 & 2.0 konverter samt
Sigma EX 150-600 f/4.5-6.3 DG OS HSM Sports båda dessa objektiv är
nära 3kg vilket innebär ca 4kg med kamerahuset. Resultat blev att objektiven oftast
blev liggande hemma då resultatet inte skiljde mycket mot Canon Ef 400 f/5.6 denna kombo var den som oftast fick följa med & vägde då ca 2,2kg nära på hälften. Det blir stor skillnad om man ska släpa det en hel dag.
 

A_Erik

Medlem
Ja det är en del att fundera på. Något objektiv för 50-60000 och uppåt är ju inte intressant 😁

Har varit inne på att byta till en 5dmark IV men samtidigt är jag rädd att jag kommer tycka den är för stor. Får kanske hyra en kamera och testa 🤔

Hur är det med fullformat vs crop blir det ungefär lika. Man kommer närmare med en aps-c kamera men kan beskära mer med ff?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur är det med fullformat vs crop blir det ungefär lika. Man kommer närmare med en aps-c kamera men kan beskära mer med ff?
Om pixeltätheten är densamma hos en småbildskamera och en APS-C-kamera så blir det samma resultat när man beskär bilden från den större sensorn till till storleken av den mindre sensorn.

Om de båda sensorerna har samma antal pixlar så blir det sämre att beskära bilden från den större sensorn än att använda den mindre sensorn.

(Givet allt annat lika, förstås).
 

PMD

Aktiv medlem
Ni som fotograferar fåglar, vad har ni för utrustning?
Vilken kamera och vilka objektiv använder ni?
Jag brukar oftast använda en Canon EOS 70D med ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM.
Autofokusen i EOS 70D är snabb nog för att hänga med flygande fåglar, och objektivet är rätt bra, så svårigheten är att komma nära nog för att det inte ska bli mest luft i bilden. Utrustningen duger alldeles utmärkt alltså. Det är fotografen som är för lat för att planera för att komma närmare fåglarna.

Ibland har jag använt en Nikon P900 (superzoomkamera). Objektivet och bildsensorn i den kameran är förstås inte alls lika bra som i Canonutrustningen (för att inte tala om AF), men man behöver inte vara lika nära fåglarna för att få till en hyfsad bild.

Det bodde fyra tornfalkungar i tornet, men alla visade sig inte den här dagen.
(Som vanligt blir bilderna suddigare i forumet än på min dator).
 

Bilagor

ANNONS