Annons

Tisdagsbilden #9

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
#4 Citybird.
Var runt Hornstulls strand och hade just varit ute 6 timmar för att gatufota, helt slut, och tom på inspiration. Stod och njöt i vårsolen i en av de första riktigt varma dagarna inne i stan för att få tillbaka lite energi.
En pojke störde mitt lugn med sin som kontrast enorma energi då han piskade upp stämningen för ett 100 tal fåglar som försökte äta medtaget bröd ;)
Jag fick en ingivelse och såg snabbt den vackra solen bryta igenom och "skylinen" bakom och prickade denna där jag ville ha den. Visste inte riktigt hur den blevförens jag kom hem, men blev glad när jag såg att den nästan "blygt" tittade fram bakom vingen och la sig som ett X mellan husen.
Den blev en favorit från den dagen..
Fuji X-T3 , 90mm f2,8. 1/6000 sek


the bird haze.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
#5 Lilla huset på prärien

Canon 5dsr Canon 100-400 4.5-5.6 is II. 100mm f8 1/640s ISO1000.

Togs innan snön försvann i slutet på förra veckan. Precis som med förra veckans bild så fotade jag från bilen då det ligger lite knivigt till. Ska dock försöka fånga vyn med något annan vinkel och stativ framöver. Husvagnens ensamma och nästan sorgliga uppenbarelse i det karga landskapet fångade mig direkt. Det finns en del att upptäcka i bilden långt i fjärran men lilla formatet begränsar tyvärr lite. Det är ju lika för alla hursomhelst.
 

Bilagor

Kristobal

Aktiv medlem
#6 Ljuset i tunneln

Försöker utmana mig själv lite för att hitta nya kompositioner. Har svårt för att uppskatta skog- och en stor del landskapsfotografi. Har lättare för foto av urbana miljöer och människor. Men då jag bor nära skogen och längre ifrån det urbana försöker jag hitta nån infallsvinkel för att väcka mitt intresse. Här är ett försök, ute under hundpromenaden. Föll för löven. Slutet av tunneln blev helt utfrätt så jag valde att beskära bort det.

iPhone se, 1/35 s, f/2,2 iso 125
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
#7: M/S Svanen
Fem minuter hemifrån ligger M/S Svanen. Blev en tur i afton då det är dags att producera för Tisdagsbilden. Aftonen bjöd på fina färger. Tyvärr var det en massa bråte på bryggan och det hade varit trevligt med fören pekandes mot kameran...men man får gilla läget.

Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO 200, F/5,6 1/40
 

Bilagor

janc

Aktiv medlem
Ett motiv som jag ofta återvänder till i olika varianter. Promenerar längs denna väg mer eller mindre dagligen och linjerna i landsvägsmotiv är något jag inte kan få nog av.

Panasonic DMC-LX7
ISO 80
f4
1/1000 s

Bilden tagen 2019-04-13 09:09:18
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ett motiv som jag ofta återvänder till i olika varianter. Promenerar längs denna väg mer eller mindre dagligen och linjerna i landsvägsmotiv är något jag inte kan få nog av.

Panasonic DMC-LX7
ISO 80
f4
1/1000 s

Bilden tagen 2019-04-13 09:09:18
#8 - Landsvägsmotiv
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Dags för kommentarer!!!

Efter ett bra förslag från Jonas Hedlin med flera prövar vi en liten ändring av reglerna.

Från nu är det fritt att kommentera!!!

På söndag får alla som vill välja sin favorit och detta utgör tävlingsmomentet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Efter ett bra förslag från Jonas Hedlin med flera prövar vi en liten ändring av reglerna.

Från nu är det fritt att kommentera!!!

På söndag får alla som vill välja sin favorit och detta utgör tävlingsmomentet.
Det blir bra och tydligare för dig som ska räkna. Hoppas detta gynnar bildkritiken.
 

gamleJ

Aktiv medlem
#1 Basket
Gillar denna. Tydliga kontraster men ändå med en mjukhet i renderingen. Utsnittet är väl 10:5 vilket passande får med mycket att se. Vissa spelare är tydliga och andra nästan helt svarta i motljuset vilket jag tycker skapar extra nyfikenhet och lust att förstora och se vad som syns av varje individ (hur detta ser ut i stor bild avgör i mitt tycke om det är en fullträff eller endast en bra bild). Är det ett medvetet val att ha ganska mycket tom asfalt före spelarna eller fick det bli så för att inte utsnittet skulle få för stor skillnad mellan långa och korta sidan? Fick jag önska så skulle lite tas bort. Typ 10:4.

#2 Påsk
Förmodar att det är en påskkärring på kvast vi ser skuggan av när hon rivstartar mot Blåkulla. Vaket av dig att se och föreviga. Skulle vara extra kul om det inte är vad du ser för säker är jag inte :).

#3 Sågmyra
Kul med denna typ av vardagsbilder. Gillar hur du centrerat fönstret och hur frun är placerad. Du är duktig på att jobba med kontraster utifrån det du visat hittills. I mitt tycke har det dock blivit något för mycket svärta i denna bilden. Skulle vilja skönja något mer i skuggorna. Kanske är det lilla formatet som spökar?

#4 Citybird
Hade det varit en duva skulle det blivit symbolik på hög nivå när den fjättrats fast av staden. Det får gå med en mås också eller vad det nu är för art. Det ser ut som om du gett bilden en omvänd vinjetering som var grymt populärt i alla porträtt från USA en tid tillbaka och lite hånat här. Eller så har det bara blivit så. Passar tycker jag även om höger nederkant känns aningen för ljus. Go känsla i bilden är det hursomhelst. En eloge för tålamodet efter många timmars letande efter annan bild.

#5 Lilla huset på prärien.
Egen bild. Önskar att ni granskar den på större skärm än mobil. I min iPhone dör den totalt medans på IPad ser jag det jag vill visa. För er som är yngre än mig så syftar titeln på en kultserie som gick när jag var ung :). Tyckte den passade.

#6 Ljuset i tunneln
Ett motiv väl värt att försöka fånga. Tunnelns veckade metall upprepar samma mönster av ljus och skugga vilket är snyggt. Ljuset är lite gyllengult eller så är det metallens rost som ger det lite extra färg. Skuggan som bildar en timglasform som utgår från vänster nere och slutar höger uppe är fin och passar. Däremot skulle jag önska bort det som möjligen är din skugga till höger nere. Tanken med de belysta löven är god men tycker inte de kommer fram nog trots att de nästan lyser av sig själva. De blir för små i bild på något sätt i det formatet vi har att rätta oss efter. Du ska nog tillbaka och testa mer för tror det döljer sig en kanonbild där i tunneln. Har du en blixt så ta med den också och se vad den kan tillföra. Ibland är det en uppmjukad skugga som gör hela bilden.

#7 M/S Svanen
Än en gång dina fina mjuka färgtoner som ger en skön avslappnad känsla till ett redan lugnt motiv. Synd med bråten på bryggan för precis som du är inne på hade en annan vinkel på båten höjt bilden. Förstår att du vill ha lite mörkare vatten i nederkant men med tanke på de så mjuka övergångarna i övrigt så blir det lite för hårt i min smak. En snygg bild men du har skämt bort oss med betydligt bättre tidigare.

#8 Landsvägsmotiv
Flera ledande linjer in i bilden vilket är bra, inte minst elledningen. De leder helt rätt mot personen på vägen. Blir aningen osäker på vad du vill visa oss dock? Tror det är människan för linjerna leder dit och själva landskapet sticker inte ut på något direkt vis, men för mig är det inte uppenbart då personen är så liten i bild. Tycker du komponerat bra med det buskiga på höger sida så att inte blicken försvinner ut. Den vandrar istället tillbaka och söker.
Övre delen av himlen är väldigt mörk i förhållande till övriga bilden. Tror en liten uppljusning skulle höja helhetsintrycket.

#9 Ye Old Faithful
Nu är jag trött och din bild är sist ut så fattar mig kort. Gillar motivet och kompositionen är helt ok. Tyvärr har himmelen lite platt ljus men det som stör mest är att färgerna känns konstiga. Tror du dragit på för mycket gult/orange och grönt. Vissa trädkronor är konstigt gula och grenarna i vänster kant är gröna. . Det sänker helhetsintrycket tyvärr.
 
Senast ändrad:

Kristobal

Aktiv medlem
Jaha. Hade precis skrivit klart alla kommentarer och råkade fummeltrycka på mobilen när allt var markerat så det försvann. Gör ett försök att återskapa essensen av det hela. Lite smått irriterad.

#1 Basket
Fartfylld bild! Gillar skuggorna, särskilt från bollkastaren och åskådaren till höger. Tycker att den svarta breda horisonten och palmerna konkurrerar lite för mycket med spelarna. I alla fall i detta formatet.

#2 Påsk
Först trodde jag det var en skugga mot en murad vägg. Kollar igen och tillslut ser jag rullgardinen. Spenderar lite tid med att klura på skuggans form. Känner inte igen. Då vaknar svärtan till liv och jag börjar tänka på alla obehagliga överraskningar som kan hänga och dingla i ett rep. Men kanske är det bara en påskkärring. Eller kanske inte.

#3 Sågmyra
Kunde lika gärna varit svärmor som satt där och broderade initialer på handdukarna till köket. Känns tidlöst. Spröjsade bågarna tillsammans med avsaknaden av detaljer hjälper till. Tänker på vad den lilla människan där dunklet tänker på.


#4 citybird
Läckert. Gillar motljuset, fågeln som kikar fram. Bakgrunden lagom blurrig och fin mjuk spegling i vattnet. Tvillingtornen ramar in och känns mitt i prick men för mig tar de fokus och stör lite. Himlen är lagom intressant utan att ta för stor plats.

#5 Lilla huset på prärien
Stämningsfullt med det ofruktsamma landskapet och husvagnen med sin trashiga historia. Tror starkt på detta motiv från en annan vinkel. Vill lite närmre rent bildligt talat. Väl värt att snöra på kängorna och packa ner termosen!

#6 Egen, tack för kritik.
Nej min egen skugga är det i alla fall inte. 🙂

#7 M/S Svanen
Fina färger och övergång från mörkt till ljust. Vattnet påminner om en oljemålning. Inte samma wow-känsla som dina tidigare bilder. Skulle gärna sett en bild med båten i förgrunden, eller från insidan ut.

#8
Gillar himlen och linjerna. Väl hanterad telekabel. Känns på nåt sätt mysigt men har lite svårt att fästa blicken i bilden.

#9 Ye old faithful
Tänker på vem som huserat här. Hur det såg ut när sista spiken slogs i. Gaveln är ju nästan levande med sin grönaktiga påväxt och ungträden tätt intill. Det röda huset i bakgrunden stör lite. Undrar hur det hade sett ut om du fotade gaveln underifrån med träden upp mot himlen. Kanske i sv. Hur som gillar motivet men skulle gärna sett en anan vinkel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
#1 Basket
Jag saknar ljuset/färgerna från solnedgången, hade troligen uppskattat den mer i färg

#2 Påsk
Min egen, min fru hade påskpyntat och när eftermiddagssolen kom på, så drog jag ner rullgardin och fick denna siluett från påskkärringen

#3 Sågmyra
Gillar siluetter så denna sitter perfekt. Har dock inte än hajat titeln

#4 City
En fin bild med city skyline i bakgrunden, hade försökt skära bort lite till höger så att måsen inte var fullt så centrerad

#5 Lilla huset på prärien
Har svårt att ta åt mig bilden, kompositionen är bra

#6 Ljuset i tunneln
Fint ljus och färg. Synd på de tre reflexer eller vad det är, hade varit bättre om den varit enhetlig

#7 M/S Svanen
Gillar färgen. Tror det varit bättre med liggande format, nu känns båten hängande för högt upp

#8
Har som bild #5 något svårt att ta åt mig bilden. Det som leder mitt öga är elledningen och det vet jag inte om jag vill

#9 Ye Old Faithful
Gillar bilden och huset, något känns dock fel i vitbalansen
 

Marteric

Aktiv medlem
Tror vi blivit lite hårdare i vår kritik, men det är många som efterfrågat och kommer antagligen lyfta oss till fabulösa nivåer som fotografer inom kort ;-)

#1: Basket
Fin hantering av s/v och en hel del för ögat att upptäcka...kanske lite för mycket...

#2: Påsk
Lite ok i helgen fast saknar kvasten...

#3: Sågmyra
Hade initiallt tankar på hårdare beskärning men ändrade mig. Tror svärtan är perfekt. En bild jag kom på mig själv med att titta lite extra länge på...och det brukar vara ett bra betyg.

#4: Citybird
Läcker!. Som någon annan kommenterade stör även jag mig något på den ljusa vinjetteringen till höger.

#5: Lilla huset på prärien
För mycket eller för lite för mina ögon att intressera sig för. Lider antagligen av det lilla formatet.

#6: Ljuset i tunneln
Bra ide men jag tror att en bättre bild finns på platsen utan att ha egna ideer förutom att det kunde vara fint med mer "djup"...fast har en känsla att tunneln inte är speciellt mycket längre än bilden visar.

#8: Landsvägsmotiv
För mycket eller för lite för mina ögon att intressera sig för. Lider antagligen av det lilla formatet. För mörk himmel.

#9: Ye old faitful
Lite för gul på mina skärmar, kanske fel vitbalans. Min blick styrs för mycket till den blå tunnan/hinken och huset i bakgrunden som tar dör på "öde-hus-känslan". Kanske en placering mer till höger hade lyft bilden.

Återkommer med mina tre favoriter som jag vill ge poäng på söndag enl. Jonas instruktion.

Glad Påsk!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tror vi blivit lite hårdare i vår kritik, men det är många som efterfrågat och kommer antagligen lyfta oss till fabulösa nivåer som fotografer inom kort
Nja kanske inte fabulösa, eller förresten jo såklart;). Borde bli bättre än att inte få kritik iallafall. Vi kommer ju inte orka kommentera alla bilder jämt men fokuset på bildkritiken blir inte styrt till de bilder som blivit mest lyckade på detta viset.

Hårdare eller ärligare? Hoppas på ärligare och inte med fokus på att ge igen för kritik mot egen bild. Just att bli lite kränkt över kommentarer kring egna bilden är värsta fienden mot bra bildkritik men också mänskligt. (Inte riktat mot någon speciell är bäst att tillägga:).

Vi är ett väldigt snävt urval så även om ingen av oss gillar en bild kan den vara bra ändå.

Kommer nog ta några rundor innan det sätter sig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så...lite snabba tankar då innan "the moment of truth" ;)

#1 Basket. Gillar miljön och kontrasterna. Som bild är den helt ok tycker jag.
Hade kanske velat se den i färg just för att jag kan tänka mig att miljön är rätt rikt på färg där du befinner dig, tror det skulle tillföra mer av själva miljön och att du är på en "exotisk" plats. Det är iof aldrig fel med svartvitt heller så det funkar ändå tycker jag.
Skulle önskat ha något mer som "händer" i bilden, kanske velat sett dig gå närmare för att få en mer "in ur face" bild där man ser mer av de som spelar etc, alternativt en komposition där spelarna bildar en "roligare" komposition.
Överlag gillar jag den dock.

#2 Påsk: Bra skådat, för mig kanske det fattas något för att jag ska tycka den är mer intressant som bild dock. Annars är den rätt skönt grafisk och förstår din tanke.

#3 Fin svartvit siluett bild. Har inte mycket att säga om den direkt utom att det är ett rätt vardagligt motiv, men funkar som en dokumentär bild i hemma miljö.

#4 Egen, ljuset i sidan bröt redan igenom men jag förstärkte den delen lite, men personligen gillade jag det.

#5Lilla huset : Kan se det karga i landskapet och precis som du säger finns det sköna detaljer att lägga ögonen på, och just när det gäller landskap vinner dom på att beskådas större, så man missar lite av detta i detta format men kan ändå se en del av det här.
Annars kan jag kanske tycka att den antingen kunde haft något som leder in betraktaren lite mer i bilden eller någon "röd" tråd som leder betraktaren genom landskapet för att göra det ytterligare intressant. Just nu känns de olika delarna lite "omkringströdda" från början till slut. Men svårt också från din position, ibland plåtar man därifrån man står och nöjer sig med detta:)

#6 Cool abstrakt bild, är själv svag för urbana miljöer. Så uppskattar tanken med bilden.
Just tunnlar och vägar och annat som leder in och ger djup kan användas lite mer i en sådan här bild tycker jag, kanske hade jag önskat att se löven mer i förgrunden närmare och tunneln mer fotat rakt framifrån för att se tunneln och ljuset försvinna lååååångt bort i bakgrunden. Annars gillar jag linjerna och skuggorna.

#7 Båten: Vacker bild fin stämning. Kanske hade jag önskat att kompositionen varit en annan. Antingen liggandes eller haft båten närmare och en vacker himmel över för att få den mer harmonisk. Annars fint.

#8 Vägen: Gillar "vägbilder" och är själv lite svag för detta med en vacker omgivning.
Tycker den är något "rörig" med ledningarna och allt annat i landskapet vilket gör att den kändes lite mer "vardaglig" på något sätt. hade den varit mer avskalad med vägen och kanske personen på bilden antingen i förgrund eller lite mer tydlig hade man känt en tydligare "historia" i landskapet att läsa av och vila ögonen på.

#9: Old faithful. Gillar objektet mycket , tycker om gamla hus och ruffiga miljöer. Något tråkig tekniskt annars som bild, kvistar som sticker in och huset bakom som sticker fram tar bort lite från bekratktandet av det gamla huset.
Annars ett coolt hus man skulle vilja se mer av, kanske från en annan vinkel eller tidpunkt.

Så, tack för alla kommentarer. Kul!
/martin.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 Basket
Gillar denna. Tydliga kontraster men ändå med en mjukhet i renderingen. Utsnittet är väl 10:5 vilket passande får med mycket att se. Vissa spelare är tydliga och andra nästan helt svarta i motljuset vilket jag tycker skapar extra nyfikenhet och lust att förstora och se vad som syns av varje individ (hur detta ser ut i stor bild avgör i mitt tycke om det är en fullträff eller endast en bra bild). Är det ett medvetet val att ha ganska mycket tom asfalt före spelarna eller fick det bli så för att inte utsnittet skulle få för stor skillnad mellan långa och korta sidan? Fick jag önska så skulle lite tas bort. Typ 10:4.
Tack Jonas!

Jag vet inte exakt vad proportionerna är för bilden är fritt beskuren, men du gissar nog ganska bra.

Jag brukar sällan ändra proportionerna i efterbehandlingen. Den här gången visste jag redan när jag tog bilden att det var nödvändigt, för jag ville få med hela bredden objektivet erbjöd, men det finns inget av intresse varken i förgrunden eller uppe i himlen.

Jag testade ett par olika alternativ för beskärningen, men valde till slut den jag visar ovan. Jag gillade tanken på att bilden ramades in av en "tårtbit" formad av de vita linjerna och horisonten.
 
ANNONS