Annons

IS låter väldigt på Canon 300mm f2.8 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Köpt ett begagnat 300mm och det är mitt första tele med is, har sedan tidigare 400mm f5.6.

När jag provar detta hemma så låter is väldigt länge efter att jag har börjat fokusera. Flera flera sekunder, säkert 4 sekunder. Och ljudet skulle jag vilja likna med först ett litet klunk och sedan som en kula som snurrar runt på ett roulette bord.

Att det låter mer om is på tele objektiv har jag fattat, och att det lilla klunket i början är helt normalt. Jag undrar egentligen om längden på ljudet är normalt? Eller om det är begynnande fel på is och jag kanske borde skicka tillbaka den.

Själva is känns lite ryckig också men de kanske är normalt, det är ju mycket pengar det handlar om.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Detta är en tidig IS och låter mer än nyare. Sedan är det nog fråga om lite större element som flyttas och bidrar till ljudet. Däremot verkar Canon inte längre serva 300/2,8 L IS USM (första versionen) sedan förra sommaren. De brukar hålla sig till ca 8 år efter end of life och detta är nu passerat. Det är en av anledningarna till prisfallet förra året från över 20.000kr 2017 till 15.000kr plus förra året på begagnat.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Detta är en tidig IS och låter mer än nyare. Sedan är det nog fråga om lite större element som flyttas och bidrar till ljudet. Däremot verkar Canon inte längre serva 300/2,8 L IS USM (första versionen) sedan förra sommaren. De brukar hålla sig till ca 8 år efter end of life och detta är nu passerat. Det är en av anledningarna till prisfallet förra året från över 20.000kr 2017 till 15.000kr plus förra året på begagnat.
Okej, surt att det inte går att få service på dom längre. Jag köpte den beg från butik för ca 22 000, kanske är ett överpris?

Bättre att lämna tillbaka den och spara till en nyare variant?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Okej, surt att det inte går att få service på dom längre. Jag köpte den beg från butik för ca 22 000, kanske är ett överpris?

Bättre att lämna tillbaka den och spara till en nyare variant?
Om nyligen köpt är det lite högt, ja. Å andra sidan får man i regel garanti på 6 mån vilket i detta fall torde innebära pengarna tillbaks om det pajar då det inte längre lagas av Canon.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag fick mitt för 16 för nåt år sedan, men då såg det också ut som nåt man släpat efter vägen och med linselement som såg ut att ha bott i en rökmaskin. Bästa objektiv jag har, trots det. Med isopropylalkohol och putsduk lyckades jag fixa linselementen. Skulle behöva bättringsfärg däremot till resten.
Skillnaden mot 300/2.8L IS II är väl främst vikten.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Om nyligen köpt är det lite högt, ja. Å andra sidan får man i regel garanti på 6 mån vilket i detta fall torde innebära pengarna tillbaks om det pajar då det inte längre lagas av Canon.
Objektivet är i mycket gott skick vad jag kan se i alla fall. Nästan inget färgskav eller något alls på utsidan. Och det verkar fungera bra med. Så kanske värt de extra pengarna då. Och ja det ingår 6 månaders garanti som sagt.

Hoppas det håller många år framöver då.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
22 papp i fint skick från en handlare är inget överpris. Det är ett förstklassigt objektiv om man har det med sig. Det är tungt.
 

ArneB

Aktiv medlem
Objektivet är mycket bra och rätt hanterat levererar det kanonkvalitet. IS:en låter lite, men behöver inte alltid vara tillkopplad. Priset låter helt ok om skicket är gott. Som tele är det litet och smidigt, och med en 2x konverter får man ett mer än dugligt 600/5,6-tele.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hade ett 300/4 IS som blev allt sämre. IS började hoppa runt. Fick det lagat av RCC för ett fastpris på 3500 kr. De bytte IS enheten och att annat som var slitet eller trasigt.
Nu fungerar det objektivet bättre än när det var nytt.
Man kan givetvis byta ut de gamla objektiven mot nya versioner. Det ger definitivt skarpare bilder. Som oftast kostar dubbelt mot de gamla objektiven
Jag har ett Canon 85/1,4 IS som är Canons nya porträtt objektiv för dSLR.
Det är på alla sätt mycket bättre än mitt gamla 85/1,2. Som jag kört under många år.
Fast lite av den magiska känslan i bilderna gick också förlorade. De där optiska felen som fanns i det objektivet bidrog nog också till känslan som det objektivet gav.
 
ANNONS