Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Med tanke på den sviktande marknaden så kan man fundera över hur länge Canon kan fortsätta att hålla tre (eller fyra om man skiljer på EF och EF-s) objektivfattningar i luften. Visst, det finns adaptrar, men det är inte alltid som det fungerar. Jag känner inte till hur det fungerar hos Nikon, men jag antar att det finns ett antal olika fattningar där också.
Nikon har två levande objektivfattningar för stillbildskameror: F och Z.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det verkar som om det är rundgång i den här tråden. Ni blandar ihop vad ni själva planerar att göra och hur marknaden ser ut.

Fullformat växer fortfarande!!!

APS-C DSLR, dvs. enklare kameror, rasar och kommer troligen att försvinna inom några år. Frågan är om Nikon kommer med spegelfria DX eller inte?

Dessutom undrar jag var uppgiften att kameror har blivit dyrare kommer ifrån? Canon RP och Nikon Z6 kostar båda mindre än vad jag köpte min D700 för mer än 10 år sedan (tror det var 2300 euro).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Med tanke på den sviktande marknaden så kan man fundera över hur länge Canon kan fortsätta att hålla tre (eller fyra om man skiljer på EF och EF-s) objektivfattningar i luften. Visst, det finns adaptrar, men det är inte alltid som det fungerar. Jag känner inte till hur det fungerar hos Nikon, men jag antar att det finns ett antal olika fattningar där också.
En del av svaret på den frågan är att Canon och Nikon i princip har slutat att introducera nya objektiv för respektive EF-S och DX. Jag tror det är ca 2 år sedan de la ner det spåret, eventuellt släppte Nikon något AF-P för inte så länge sedan (jag orkar inte kolla upp just nu).

Det ryktas fortfarande om nya Nikon F-objektiv, t.ex. 600/5.6 PF.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast hur marknaden i USA såg ut första halvåret i fjol (dvs innan Nikon Z och Canon R ens fanns) är väl måttligt intressant.
Det är ju fortfarande så att DSLR-marknaden i allmänhet är större än den spegellösa och i synnerhet för Canon internt och om man får tro den ananlys Tony N gör i sin video så menade ju han att med den försäljning man har nu av spegellöst så kommer den andel Canon-hus som kommer vara spegellöst en bit in på 2020-talet bara vara kanske 5% av den intstallerade bas man ska rikta eftermarknadsförsäljning mot. Med det läget Canon har nu så verkar det ju inte ens som man ens orkar hålla sin totala marknadsandel uppe (FF DSLR:er + spegellösa FF) på den krympande FF-marknaden i USA. Det är inte ens idag så att de nya R-modellerna -modeller eller Nikons Z syns i några framträdande positioner i den statistik TN kollade från Amazon. Det måste vara svåra missräkningar för de företagen. De borde väl kunnat se ett hyfsat genomslag redan annars.

Vi har sett andra data tidigare som visat liknande scenarier efter årsslutet 2018. Däremot har jag inte sett de siffrorna man nu visat från USA som så i klartext visar att Canon tappat stort och tydligen vid mättillfället inte längre är etta. Att sedan R-serien inte alls går som förväntat på USA:s största marknadsplats bekräftar ju bara det som läckt från andra håll tidigare. Jag vet sedan 2018 att Nikon tappat sin andraplats på USA FF-marknaden men det var en nyhet för mig i alla fall att Canon idag är klar tvåa. Om någon sagt 2018 till mig att Canon skulle rasa från sin förstaplats så hade jag nog haft svårt att tro det. Det har gått väldigt fort det här.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är ju fortfarande så att DSLR-marknaden i allmänhet är större än den spegellösa och i synnerhet för Canon internt och om man får tro den ananlys Tony N gör i sin video så menade ju han att med den försäljning man har nu av spegellöst så kommer den andel Canon-hus som kommer vara spegellöst en bit in på 2020-talet bara vara kanske 5% av den intstallerade bas man ska rikta eftermarknadsförsäljning mot. Med det läget Canon har nu så verkar det ju inte ens som man ens orkar hålla sin totala marknadsandel uppe (FF DSLR:er + spegellösa FF) på den krympande FF-marknaden i USA. Det är inte ens idag så att de nya R-modellerna -modeller eller Nikons Z syns i några framträdande positioner i den statistik TN kollade från Amazon. Det måste vara svåra missräkningar för de företagen. De borde väl kunnat se ett hyfsat genomslag redan annars.

Vi har sett andra data tidigare som visat liknande scenarier efter årsslutet 2018. Däremot har jag inte sett de siffrorna man nu visat från USA som så i klartext visar att Canon tappat stort och tydligen vid mättillfället inte längre är etta. Att sedan R-serien inte alls går som förväntat på USA:s största marknadsplats bekräftar ju bara det som läckt från andra håll tidigare. Jag vet sedan 2018 att Nikon tappat sin andraplats på USA FF-marknaden men det var en nyhet för mig i alla fall att Canon idag är klar tvåa. Om någon sagt 2018 till mig att Canon skulle rasa från sin förstaplats så hade jag nog haft svårt att tro det. Det har gått väldigt fort det här.
Suck.. Länkar till vettiga källor saknas naturligtvis. ...
Men vem fan orkar bry sig om vem som eg leder "ligan" förutom alla fåfänga sonyfanboys...? Hej å hå Jungman Stenis typ...

Idag säljer Canon mest och i morgon....? För mig får ju Canon konka när som helst utan att jag bryr mig eller att det på något kan vis kan påverka mitt dagliga bildskapande idag eller i framtiden...

Ni Sonyfanboys är ta me fan patetiska!!1

Venus Butterfly med en gammal Powershot från 2009, Sony CCD-sensor skulle jag tro, funkar än idag :) :) :)
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad har du för uppgifter som får dig att tro att det är så?
Vi har sett siffror från Japan där varken Canon eller Nikon har lyft och TN:s video bekräftar ju rät väl att det ser ut på liknande sätt i USA. Vi har siffror och grafer som visat att enbart A7 III haft större andel av FF-marknaden i Japan än alla Canons och Nikons modeller tillsammans. RS lyfte inte som förväntat trots lågt pris möjligen delvis kanske därför att Sonys gamla A7 II såldes mycket billigare än så och i de graferna stod för kanske fyra-fem av totalen bara den.

Att Sony skulle passarat Canon redan 2018 på FF-marknaden i reda pengar var åtminstone något som inte fanns på min karta. Att Sony gått om Nikon däremot skrevs det ju en del om när det hände i USA.

Vi såg också siffrorna för Sony som faktiskt ökat och tagit andelar när 2018 lades till handlingarna. Det finns nog länkar högre upp i denna tråden om detta. TN sade sig ju ha studerat både försäljningen på Amazon och i den statistiken så var det ju bara A7 III man såg av FF-modeller och både bolagens egna data och andra oberoende marknadsövervakande källor. Annars var ju bara dessa två billiga Rebel-modeller som sålde mer.

Canon har säkert en betydligt bättre sits än Nikon. I Nikons fall är det ju desutom så att de suttit helt i knät på Sony när det gällt sensorerna och för varje Nikon- FF kamera som säljs så går det en hyfsad summa till Sony. Det är ju nästan som en extra skatt. Canon slipper åtminstone betala Sonys vinst på sensorerna till sin numera värsta konkurrent. Det är lite som situationen varit många år med datorerna där PC-tillverkarna och ytterst datorköparna fått betala för Windows vare de varit intresserade att använda det eller inte.

Sedan är det som sagt så att Sony och Fuji redan gjort sina val och transitioner sedan länge Allt det de säljer på sina respektive marknader ska inte kompensera för stora tapp på andra marknader (DSLR FF och APS-C). Det är det som verkligen är den stora knäckfrågan. Canon och Nikon sitter oerhört tungt fortfarande i DSLR-teknik och den marknaden krymper och har krympt ett bra tag nu samtidigt som den spegellösa försäljningen inte infriat förväntningarna alls ännu.

Vem är Canon-fotograf idag??

Vid sidan av detta ovan finns många tecken i alla möjliga videos på nätet där folk upptäcker att det ofta funkar bättre med Canons och Sigmas glas på Sonys A7:eek:r än det gör med originalhusen. Även i kommentarfälten hos Amazon kan man se detta fenomen tydligt. Så då kan man ju fråga sig vad som egentligen är Canons "installerade bas idag"? Vem är Canon-fotograf idag?? En som har ett Canon-hus han lagt på hyllan bara för att sätta sina objektiv på en A7:a istället?

Det värsta företrag på tekniktunga marknader kan göra är att underskatta sin konkurrenter. Microsofts historia visar detta rätt väl. Novell hade drygt 60% av den marknaden på slutet av 80-talet. I början av 90-talet kom Windows NT på allvar och transitionen gick snabbt då Microsoft hade gjort möjligt att på några minuter migrera resursdatabasen i Novell till Windows NT. På mycket kort tid dog nyförsäljningen av Novell Netware. Lotus 1-2-3 och WordPerfect-användare hade ofta bygtt en massa skript men med ett enkelt konverteringsprogram kunde det mesta av det föras över till Excel och Word for Windows istället.

Varför säger jag detta? Jo därför att inlåsningen som funnits av Canon-användare nu är i det närmste helt borta. Ingen vet idag hur man egentligen ska se på detta och vilka konsekvenser det får ytterst. Det är en hel del som ligger emellan en stor framgång på den spegellösa FF-marknaden för Canon och siffrorna som ovan visade den relativa fördelningen av sälj i U$ på FF-marknaden i USA är bara en idikator på detta.

Fortsätning följer.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är svårt att få fram trovärdig statistik. CIPA är den källa som bäst visar marknadsutvecklingen globalt. Fast här delar man bara upp marknaden i leveranser av alla typer av kameror samt leveranser av systemkameror.

CIPA har tolv medlemmar där de alla stora finns med.

Den som gräva mer kan titta på CIPAS hemsida.

http://www.cipa.jp/stats/lens_e.html

Hittade där en specialrapport man gjort för Japan. Den visar en hel del intressanta saker.
Bland annat att det är i huvudsak män som användare systekameror samt att en stor del av användarna är över 60 år.

Andelen av de som är yngre än 29 år och använder en kamera av någon sort minskar för varje år.. Däremot ökar andelen av yngre personer som har en systemkamera.

Hur väl detta stämmer i andra länder är inte lätt att säga.
http://www.cipa.jp/stats/documents/common/cr800.pdf
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att Sony gick om Canon vad gäller FF-marknaden i USA rapporterades det ju om redan 2018:
Att Sony sålde fler kameror än Canon i USA under några månader i början av förra året är vi nog överens om, men det säger ju inte mycket om hur situationen ser ut i dag. Det var under just den period som vi väntade på att Nikon Z och Canon R skulle presenteras.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken kameratillverkare som leder försäljningsstatistiken är möjligen intressant för den som ämnar investera i kameratillverkare, men knappast ens för dem. De bör vara mer intresserade av trender på lite längre sikt och hur P/E ser ut (bl.a.)

För oss som istället fotograferar med de kameror vi har köpt spelar det rätt liten roll hur rankingen för försäljningsstatistiken ser ut. Så länge man kan fotografera med den kamera man har behöver man inte bekymra sig, och när det blir dags att skaffa en ny får man undersöka marknaden och se vad som passar bäst då.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Att Sony sålde fler kameror än Canon i USA under några månader i början av förra året är vi nog överens om, men det säger ju inte mycket om hur situationen ser ut i dag. Det var under just den period som vi väntade på att Nikon Z och Canon R skulle presenteras.
Baserat på hur bästsäljar-listan på exempelvis Amazon har sett ut så tror jag inte något har ändrats radikalt sen dess. Utöver Canons M50 som varit uppe i topp tre så har ju Sony prenumererat på topplatserna bland mirrorless, med bland annat sin A7III. Canons EOS R (och nikons Z modeller) har legat långt ner i listan.

Så har inte sett något som tyder på att Canon skulle tagit tillbaka förstaplatsen på US-marknaden med sin EOS R.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hittade där en specialrapport man gjort för Japan. Den visar en hel del intressanta saker.
Bland annat att det är i huvudsak män som användare systekameror samt att en stor del av användarna är över 60 år.

Andelen av de som är yngre än 29 år och använder en kamera av någon sort minskar för varje år.. Däremot ökar andelen av yngre personer som har en systemkamera.
Antag att specialrapporten är generellt representativ! Män utgör c:a halva befolkningsunderlaget. Är de sedan över 60 år fyllda är det ju inte konstigt att systemkameraförsäljningen minskar.

Jag tror faktiskt rapporten visar en trovärdig trend. En trend som redan fastslagits i början av denna tråd.

Att det uppväxande släktet och folk i yngre medelålder plåtar med andra verktyg har väl också stått klart sedan länge.
Så jag tror ditt inlägg är ganska relevant.

I övrigt har jag följt denna tråd sporadiskt och även gjort en del inlägg, men jag kan inte fatta att den fortfarande lever. Tycker ämnet är uttömt om man går efter trådens rubrik.

Istället verkar det blivit en tråd om vilket märke som tappar mest/minst/och däremellan.
Helt ointressant då det gäller systemkameror överlag.

Förr oss som är närma 60 eller över spelar det väl ingen roll om framtiden ser mörk ut för systemkameran. De kommer att finnas tills det är dags att knacka på hos Fonus eller annan näringsidkare som tar hand om våra kvarlevor.

Och skulle det märke vi använder gå i graven före oss så är väl hållbarheten så pass stor hos dagens systemkameror att dekan hänga med på rollatorn.

Jag kan förstå oron hos tillverkarna men inte hos oss användare. Det kommer alltid att finnas verktyg att plåta med.

Sedan finns det ju en hel del "mottrender". Här i Kronobergs län finns det fotograferande kvinnor/tjejer och iofs män som börjat plåta analogt igen.

Vidare finns det här och var folk som tror på en framtid för mellanformatet hos riktigt engagerade fotografer. Jag säger inte emot när man sett Fujis 102mp MF, men priserna är det få förunnat att kunna betala.

Ursäkta en gammal gnällspik som tycker denna tråd har urartat. För att citera Kajsa-Stina Åkerström: "Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.

Edit: ser att PMD redan skrivit ett inlägg som till vissa delar tar upp det jag skrivit
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad har du för uppgifter som får dig att tro att det är så?
Om man får tro Sony själva så säger de att de är #1 på spegelfria kameror (oavsett storlek på sensorer), #1 på kompaktkameror och #2 på systemkameror inklusive objektiv och tillbehör.

Canon är fortfarande #1 på systemkameror och #1 på kameror generellt sett, med stor marginal!

Mätt i $$$$$

Källa:

http://www.sansmirror.com/newsviews/2019-mirrorless-camera/april-june-2019-mirrorless/sony-reports-growth-and.html
 
Mobilkameran är bäst

Du fotograferar, videofilmar och skickar bilderna/videon vidare enkelt. Du tittar på TV, lyssnar på radio, poddar etc. GPS. Appar som ger dig information om när de perfekta aurora borealis skall komma.Varför släpa på på en massa kilon och dra på dig problem med den muskuloskeletala apparaten. Mycket av det som är värt att fotografera är ju redan gjort av andra. Kvar blir människor och situationer som kan fotograferas med mobilkameran. Sist men inte minst så kan du ringa med den också. Efter hjälp om så behövs, när skilsmässoparen börjar bli på dåligt humör.
 
ANNONS