Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Sony A9 har bättre AF än Nikon D5 och Canon 1D X Mark II

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-07-09, 20:20
Flash Gordon

Jag har en gammal 1D MKIIN och en 5D MIV. (7 L-objektiv)
Sedan har jag en X-PRO2 och en X-H1.
Ungefär lika många avancerade objektiv.
Så i mitt fall är det nog ganska oavgjort.
När det gäller användande är det helt klart Fuji som jag använder mest.
Helt enkelt roligare att fota med.

Hur marknadsandelarna ser ut per land kan nog skilja sig en hel del.
Kom ihåg att dessa siffror gäller alla typer av kameror. Alltså inte bara systemkameror.
Gammal 2019-07-09, 21:53
Göran R

Volym ?
Flash Gordon skrev: Får man tro det här kommer nog Canon synas mest.

Från Canon rumors.

For all the internet hate Canon gets, they continue to do what you’re supposed to do as a company, sell more things than anyone else, and according to the latest numbers, Canon has done just that. In 2018, Canon increased its market share globally by 3.9%.

Now, it’s not all positive, as the digital camera market fell 22% in 2018. Which means Canon has a bigger piece of a smaller pie.

The top 5 camera companies control 85.2% of the global camera market.

Top 5 camera manufacturers by market share globally:

Canon 40.5% (+ 3.9)
Nikon 19.1% (- 2.7)
Sony 17.7% (- 0.7)
Fujifilm: 5.1% (+ 1.3)
Olympus: 2.8% (+ 0.1)
It looks like Sony continues to eat into Nikon’s market share, and I imagine is a second system for a lot of Canon shooters.
Ser ingen info om siffrorna indikerar sålda enheter eller det totala värdet. Ofta så anges respektive företags försäljning med det totala värdet av försäljningen i USD/Euro etc. Det säger inget definitivt om volymen av kameror och fördelningen av modeller. Om sedan objektiv etc är inkluderade så blir det ännu svårare att tolka antalet sålda kameror.

Sen är jag lite skeptisk till att köparna "överger" en tillverkare när man köper en ny kamera. Många har nog produkter från flera tillverkare och använder dom efter behov. Själv har jag kameror från tre av dom fem tillverkarna i min samling och använder efter behov. Det är knappast unikt idag.
Gammal 2019-07-10, 05:48
Bengf

Ja det blir rörigt med alla rapporter som släpps från tillverkarnas egna hemsidor, det blir ju en typ av ordkrig mellan dom ser det ut som, har läst rapporter från Fuji tidigare om 25% ökningar tex. Inte ovanligt att tillverkarna väljer det land där deras egna modeller säljer mest, det är ofta Japan inblandat dom står inte eller för den totala försäljningen kan jag tro.
Gammal 2019-07-10, 12:08
Flash Gordon

Bengf skrev: Ja det blir rörigt med alla rapporter som släpps från tillverkarnas egna hemsidor, det blir ju en typ av ordkrig mellan dom ser det ut som, har läst rapporter från Fuji tidigare om 25% ökningar tex. Inte ovanligt att tillverkarna väljer det land där deras egna modeller säljer mest, det är ofta Japan inblandat dom står inte eller för den totala försäljningen kan jag tro.
Håller helt med om att de som släpper dessa siffror är dåliga på att beskriva vad siffrorna står för. Försökte hitta dessa siffror hos CIPA men där hittar jag inget sådant. DE brukar aldrig nämna marknadsandelar.
Fast att kameraförsäljning går trögt är lätta att konstatera.
http://www.cipa.jp/stats/documents/e/sw-201905_e.pdf

Källan till de här siffrorna är nog någon annan. Om det är antal kameror eller omsättning är inte nämnt.
Sedan ser man ofta statistik över antal sålda ICL eller systemkameror. Lika ofta ser man statistik över totalt antal levererade kameror av alla typer. Ibland i värde men lika ofta i antal.

Så visst är det svårt att hänga med.
Gammal 2019-07-10, 12:30
c.m.s

Göran R skrev: Ser ingen info om siffrorna indikerar sålda enheter eller det totala värdet. Ofta så anges respektive företags försäljning med det totala värdet av försäljningen i USD/Euro etc. Det säger inget definitivt om volymen av kameror och fördelningen av modeller. Om sedan objektiv etc är inkluderade så blir det ännu svårare att tolka antalet sålda kameror.
Nikkei rapport som citeras här handlar om sålda (skeppade) enheter, inte värde:
https://m.dpreview.com/news/43390262...own-22-in-2018

Sett till värde/omsättning så ligger Canon först men Sony har passerat Nikon. Sony säljer fler enheter ”premium” i segmentet.
Gammal 2019-07-10, 12:47
Flash Gordon

c.m.s skrev: Nikkei rapport som citeras här handlar om sålda (skeppade) enheter, inte värde:
https://m.dpreview.com/news/43390262...own-22-in-2018

Sett till värde/omsättning så ligger Canon först men Sony har passerat Nikon. Sony säljer fler enheter ”premium” i segmentet.
Var hittar du att Sony säljer fler premiumkameror vad det nu är. Finns åtminstone inte i CIPAS vokabulär.

Egentligen spelar väl marknadsandelar ingen roll. Har man kameror som man trivs med är det viktiga att de är lönsamma nog att kunna utvecklas.
OM de sedan är nummer 1 eller 5 på listan gör ju inte ens kamera sämre.
Gammal 2019-07-10, 13:10
c.m.s

Flash Gordon skrev: Var hittar du att Sony säljer fler premiumkameror vad det nu är. Finns åtminstone inte i CIPAS vokabulär.
”Premium”, alltså det dyrare segmentet helt enkelt. Sony säljer färre enheter totalt men har högre omsättning/säljer till ett högre värde. De skriver i sin årsrapport att det är tack vare bättre försäljning i det övre segmentet som man kunde öka sin omsättning 2018 trots klart färre sålda enheter totalt jämfört med 2017: https://m.dpreview.com/news/37406818...tions-division

Att deras A7III har varit en kassako är ju inte någon vild gissning...

Flash Gordon skrev: Egentligen spelar väl marknadsandelar ingen roll. Har man kameror som man trivs med är det viktiga att de är lönsamma nog att kunna utvecklas.
OM de sedan är nummer 1 eller 5 på listan gör ju inte ens kamera sämre.
Håller med :)
Gammal 2019-07-10, 13:19
Flash Gordon

c.m.s skrev: ”Premium”, alltså det dyrare segmentet helt enkelt. Sony säljer färre enheter totalt men har högre omsättning/säljer till ett högre värde. De skriver i sin årsrapport att det är tack vare bättre försäljning i det övre segmentet som man kunde öka sin omsättning 2018 trots klart färre sålda enheter totalt jämfört med 2017: https://m.dpreview.com/news/37406818...tions-division

Att deras A7III har varit en kassako är ju inte någon vild gissning...

Håller med :)
Att priset per styck för både objektiv och kameror ökat gäller nog de flesta tillverkare. Vad som egentligen är intressant är hur mycket varje enskild tillverkare tjänar på sin försäljning. Det är det som långsiktigt avgör vad de kan investera i R&D och nya produkter.
Tyvärr blandar de flesta tillverkare en mängd produkter i sin "Imaging division" eller vad man nu kallar det.
Därför är det svårt att veta vad de tjänar på sina kameror. Vi vet av uttalanden att Fuji tjänar mest pengar på sina enkla Instax-kameror. Kanske inte vad man skulle gissa på första försöket.
Gammal 2019-07-10, 13:58
c.m.s

Flash Gordon skrev: Att priset per styck för både objektiv och kameror ökat gäller nog de flesta tillverkare. Vad som egentligen är intressant är hur mycket varje enskild tillverkare tjänar på sin försäljning. Det är det som långsiktigt avgör vad de kan investera i R&D och nya produkter.
Tyvärr blandar de flesta tillverkare en mängd produkter i sin "Imaging division" eller vad man nu kallar det.
Därför är det svårt att veta vad de tjänar på sina kameror. Vi vet av uttalanden att Fuji tjänar mest pengar på sina enkla Instax-kameror. Kanske inte vad man skulle gissa på första försöket.
Som det står i länken i mitt förra inlägg så minskade exempelvis Nikons totala försäljning med 18% (där Sony ökade med 2%) sätt till värde. Så det handlar om mer än att priserna gått upp generellt. Och som sagt Sony säger själva att det handlar om bättre försäljning av det dyrare segmentet.
Gammal 2019-07-10, 14:11
Flash Gordon

c.m.s skrev: Som det står i länken i mitt förra inlägg så minskade exempelvis Nikons totala försäljning med 18% (där Sony ökade med 2%) sätt till värde. Så det handlar om mer än att priserna gått upp generellt. Och som sagt Sony säger själva att det handlar om bättre försäljning av det dyrare segmentet.
Jag vill nog fortfarande påstå att det inte är lätt att jämföra bolagen. Om Nikon som oftast köper sina sensorer från Sony får höjda priser förlorar Nikon marginal medan Sony tjänar mera pengar.
Man behöver nog inte vara profet för att se att kameraindustrin är på väg mot en omstrukturering. Där vissa tillverkare kommer kasta in handsken.
Det finns helt enkelt inte plats för alla numera.
Vi alla som jobbat i en öppen ekonomi vet att en nedgång med runt 20% per år är dramatiskt.
Gammal 2019-07-10, 14:14
c.m.s

Flash Gordon skrev: Jag vill nog fortfarande påstå att det inte är lätt att jämföra bolagen. Om Nikon som oftast köper sina sensorer från Sony får höjda priser förlorar Nikon marginal medan Sony tjänar mera pengar.
Man behöver nog inte vara profet för att se att kameraindustrin är på väg mot en omstrukturering. Där vissa tillverkare kommer kasta in handsken.
Det finns helt enkelt inte plats för alla numera.
Vi alla som jobbat i en öppen ekonomi vet att en nedgång med runt 20% per år är dramatiskt.
Sonys sensor-tillverkning är ju inte inräknat i detta.
Gammal 2019-07-10, 14:17
Flash Gordon

c.m.s skrev: Sonys sensor-tillverkning är ju inte inräknat i detta.
Nej men höjda kostnader för sensorer kan fortfarande sänka Nikons marginal. Eller hur?
Jag vet att en 50C sensor från Sony kostar 2000 USD. Så det är en stor kostnad.
Gammal 2019-07-10, 14:40
c.m.s

Flash Gordon skrev: Nej men höjda kostnader för sensorer kan fortfarande sänka Nikons marginal. Eller hur?
Jag vet att en 50C sensor från Sony kostar 2000 USD. Så det är en stor kostnad.
Absolut men artikeln jag länkade till handlar ju inte vinst, utan försäljning.

Men skitsamma. Det går ju alltid att vrida och vända på statistik :)
Gammal 2019-07-10, 15:00
Bengf

Lönsamma nog för att utvecklas är mycket bra skrivet av Mats, tror nog att många av oss läser säljar rapporter just på grund av det.

Blir lite OT, men samtidigt stämmer det inte fullt ut, EOSR knockar inte Z6 precis varken på teknisk knock eller praktisk knock, ändå säljer Canon flerdubbelt fast visst då är väl DSLR med också, förtjänsten borde vara högre om man säljer utmärkande bra kan man tycka, så varför inte en dräpar kamera från Canon då.
Gammal 2019-07-11, 07:28
Bengf

https://youtu.be/_9AL1OaLKiM

I slutet på videon, undrar också Jared Polin hur man skall tolka försäljnings siffror.
Samma tabell vi nyss kollat på.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.

Elinchrom ELM8