Annons

Analogfotografi var piss

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns en del som tycker att det inte var bättre förr men att det är värre nu.
Håller inte med om den livsfilosofin. För den stämmer inte utom inom vissa specifika områden.

Världen har de senaste 50 åren blivit märkbart bättre för en stor procent av de 10 miljarder människor som lever på vår jord.

Analog fotografering var nog inte min grej. Även om jag hade kameror som Leica R-# och några av deras bästa R-objektiv. Hade samtidigt Nikon F4 och några vad jag trodde var bra objektiv.

När jag skannade mina bilder för ett par år sedan och gick igenom både diabilder samt negativ såg jag hur många missade bilder där skärpan inte var bra.

Det var först med min andra digitalkamera jag fick till det. En Olympus E-10.
vi skulle nog kalla den kompaktzoom numera. den
kostade över 20 000 kronor då. Ett minneskort som kunde klara 16 raw-bilder kostade 3 000 kronor.
Den gav mig direkt återkoppling när jag laddade upp bilderna i datorn och kollade dem i camera raw som då ännu inte var en del av Photoshop och LR fortfarande inte skulle finnas förrän om 5 år.
Plötsligt hade jag möjlighet att få till en blå himmel samtidigt som jag fick detaljer i skuggorna när jag fotade i bra ljus tidigt på morgonen eller när solen började gå ner.
Något som vi var vana med film. Att fota mitt på dagen var bara att slösa film.
En fotograf måste gå upp före soluppgången och fota ett par timmar. Sedan kunde han ta siesta. Sedan vakna upp när solen stod lågt och ljuset hade mindre kontrast som gick att fånga på bild.
Man skickade in diafilmen till Kodak eller andra labb och fick tillbaka bilder 7-14 dagar senare.
Diafilm kunde man få i pappersramar från Kodak men när man visade bilderna då även i den bästa projektorn bilden i efter några sekunder poppade till på grund av värmen och bilden blev oskarp. Det gick bara få centrumskärpa, resten blev oskarpt.

Negativ film var lite bättre eftersom det var storsäljaren och det de flesta amatörer använde. Att göra större förstoringar var jämfört med idag väldigt dyrt.
Att göra bra svartvita bilder var en lång och tidsödande process. Dessutom att stå i ett mörkt rum med som bäst svagt rött ljus i kemikalieångor.

Nej jag längtar verkligen inte tillbaka.
 

nyanders

Aktiv medlem
Tyskt "ordspråk"

.... Att fota mitt på dagen var bara att slösa film.
En fotograf måste gå upp före soluppgången och fota ett par timmar. Sedan kunde han ta siesta. Sedan vakna upp när solen stod lågt och ljuset hade mindre kontrast som gick att fånga på bild......
På tyska brukade man säga "Von elf bis drei hat der Fotograf frei". Svårt att få till ett rim på svenska men det betyder att mellan elva och tre är fotografen ledig
//Anders
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På tyska brukade man säga "Von elf bis drei hat der Fotograf frei". Svårt att få till ett rim på svenska men det betyder att mellan elva och tre är fotografen ledig
//Anders
Mellan tio och tre är det ingen idé, sa fotografen.

Jag tycker att det i mångt och mycket gäller nu med. Usch vad trist det blir med dessa hårda skuggor i ansiktet på ungdomarna jag dokumenterar på fotbollsplan om det är mitt-på-dagen match
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns en del som tycker att det inte var bättre förr men att det är värre nu.
Håller inte med om den livsfilosofin. För den stämmer inte utom inom vissa specifika områden.

Världen har de senaste 50 åren blivit märkbart bättre för en stor procent av de 10 miljarder människor som lever på vår jord.

...


Att göra bra svartvita bilder var en lång och tidsödande process. Dessutom att stå i ett mörkt rum med som bäst svagt rött ljus i kemikalieångor.

Nej jag längtar verkligen inte tillbaka.
Mycket väl skrivet Mats.

Håller med i det mesta du skriver ovan, och lägger i en intressant artikel på det temat, och som är relaterat till temat i "systertråden"/miljötråden;

https://www.project-syndicate.org/commentary/climate-change-fear-wrong-policies-by-bjorn-lomborg-2019-08
 

apersson850

Aktiv medlem
Mellan tio och tre är det ingen idé, sa fotografen.

Jag tycker att det i mångt och mycket gäller nu med.
Jag tänkte i samma banor. Då jag alltid haft en förkärlek för evenemangs- och sportfoto utomhus, så får man bara lära sig att göra det bästa av det ljusförhållande man får. För man kan inte välja varken väder eller tidpunkt. Oavsett om det är kemi eller elektronik som registrerar bilden.
 
ANNONS