Annons

Hur förhåller sig min blixt till slutartiderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

axelun

Medlem
Hej,

Har införskaffat en Metz c45 till min Hasselblad 500cm men är nybörjare på den tekniska biten för blixtar. På blixten kan jag styra ASA och bländare. Med ASA-numret följer riktvärden för vilken bländare jag kan ha på blixten.

Nu till frågan. Bör jag ställa in samma bländarvärden på kameran som på blixten och bör jag i sådana fall även anpassa slutartiden till det bländarvärdet precis som i vanliga fall?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Blixtfotografering tar lite tid att lära sig. Har själv haft en Metz 45 för mycket länge sedan. Fast inte till Hasselblad.

Tog en snabb titt på internet. Verkar funnits flera modeller av den blixten. Med mer eller mindre avancerade funktioner. Vissa med med någon form av tidig TTL funktion.
Antar din Hasselbladare har centralslutare. Det brukar vara det vanliga.
Det gör att blixten bör synka på alla slutartider.
Hoppas jag kan beskriva detta någorlunda pedagogiskt.

Det vanliga tänket vid enkel blixtfotografering är att mäta det naturliga ljuset för bilden. Låt oss säga du fotar inomhus ISO är 400 på filmen. Du kommer fram till du kan använda 1/15 och bländare 4 utan blixt.
Sedan är frågan om hur man vill blixten skall fungera. Skall det bara vara en form av fill-in light där man bara ljusår upp en person nära kameran eller lysa upp hela rummet så det blir ljusare.

Ofta låter man underexponera rummet ett steg ungefär och låta blixten belysa huvudmotivet ett steg högre för att lyfta huvudmotivet från resten.
Det gör du genom att endera ändra tiden till 1/30 eller minska bländaren till 5,6.

Jag vet inte hur smart din Metz C-45 är. Vad jag minns av min är den väldigt osmart. Allt är manuellt. I så fall måste du också ställa in blixten för det av stånd där du har ditt huvudmotiv.
 

axelun

Medlem
Tack för svar! Om jag förstår det rätt är det blixten som normalt sätt ska underexponeras då och inte kameran gentemot blixten?

Min modell heter 45 CT-4 och har både automatiskt och manuellt läge. Så som jag förstår det har den en transistor som ”garanterar helt automatiskt exponerade korrekt exponerade bilder vid varje bländare inom arbetsområdet” men det kan väl inte innebära att man kan bära sig åt hur som helst med bländar- och slutarinställningar på kameran?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar! Om jag förstår det rätt är det blixten som normalt sätt ska underexponeras då och inte kameran gentemot blixten?

Min modell heter 45 CT-4 och har både automatiskt och manuellt läge. Så som jag förstår det har den en transistor som ”garanterar helt automatiskt exponerade korrekt exponerade bilder vid varje bländare inom arbetsområdet” men det kan väl inte innebära att man kan bära sig åt hur som helst med bländar- och slutarinställningar på kameran?
Det är svårt att diskutera en kamera som jag inte ägt även om jag fotat en helde med Hasselblads senare kameror.
Samt en blixt som jag ägt fast troligen i en tidigare version som var helt manuell. Använde den för Leica R.

Numera använder jag blixtar som har mycket mer avancerad elektronik.

Att lära sig fota med blixt kräver att man läser på och testar många bilder så man får erfarenhet.

Normalt vill man ha huvudmotivet, personen eller blomman ljusare än bakgrunden.
Säg du har en fin solnedgång vid stranden men du vill ha naturen mörkare än personerna som finns 2-3 meter från kameran. Detta är det mest använda. Fast med blixt har du mängder av möjligheter. Det är svårt att säga att det finns något rätt eller fel.
Börja med att använda så mycket automatik din blixt kan ge. När du tycker dina bilder blir bra med den inställningen kan du börja prova med manuella inställningar.
Manuella inställningar ger ofta mer kontroll. Speciellt med äldre blixtar som inte är så intelligenta som de nya.

Sedan behöver man ofta något som gör ljuset mjukare. I ett rum med vitt tak är det oftast bäst att slå blixten i taket. Det ger ljus på ett naturligt sätt.

Ibland behöver man mer riktat ljus. Speciellt utomhus där blixten måste konkurrera med solen. Där behöver man mycket ljus och något som sprider ljuset.
En softbox är ofta det man väljer fast det kräver mycket kraft i blixten.
Jag gillar att inte släpa på en mängd prylar.
Därför tar jag gärna personerna jag vill fota till ett skuggigt område. Sedan slår jag en kraftfull blixt genom ett transparent paraply. Fast blixt och paraply måste vara ganska när motivet.

Det finns 2 olika typer av blixtfotografering. Det ena är studio där ljuset helt styrs av ett antal blixtar. Här har man full kontroll.
Sedan det jag oftast sysslar med att sätta till ljus i en vanlig miljö.
Det kan vara ett dop, ett bröllop eller till barnbarns födelsedagskalas.
Jag behöver ljus för att få kortare slutartider och frysa rörelser för det mesta eller mer skärpedjup.

Min standard för att fota ett födelsedagskals för mina barnbarn är en blixt som står i en bokhylla eller på ett skåp som slår i taket. Den ökar allmänljuset i rummet.
Sedan en som jag oftast slår genom ett transparent paraply riktad mot motivet.
Detta för att kunna styra ljuset från kameran. Jag kan göra detta från den trigger jag har på kameran.

Jag har där mycket mer möjligheter än du har med din äldre kamera och blixt.
Därför bör du läsa allt du kan om din blixt och Hasseblad på internet.

Din lösning är mycket mer manuell och svårare än min. Kräver mer av dig.
Fast det är självklart det kan ge bra bilder. men hänger mer på din kunskap.
 

axelun

Medlem
Det är svårt att diskutera en kamera som jag inte ägt även om jag fotat en helde med Hasselblads senare kameror.
Samt en blixt som jag ägt fast troligen i en tidigare version som var helt manuell. Använde den för Leica R.

Numera använder jag blixtar som har mycket mer avancerad elektronik.

Att lära sig fota med blixt kräver att man läser på och testar många bilder så man får erfarenhet.

Normalt vill man ha huvudmotivet, personen eller blomman ljusare än bakgrunden.
Säg du har en fin solnedgång vid stranden men du vill ha naturen mörkare än personerna som finns 2-3 meter från kameran. Detta är det mest använda. Fast med blixt har du mängder av möjligheter. Det är svårt att säga att det finns något rätt eller fel.
Börja med att använda så mycket automatik din blixt kan ge. När du tycker dina bilder blir bra med den inställningen kan du börja prova med manuella inställningar.
Manuella inställningar ger ofta mer kontroll. Speciellt med äldre blixtar som inte är så intelligenta som de nya.

Sedan behöver man ofta något som gör ljuset mjukare. I ett rum med vitt tak är det oftast bäst att slå blixten i taket. Det ger ljus på ett naturligt sätt.

Ibland behöver man mer riktat ljus. Speciellt utomhus där blixten måste konkurrera med solen. Där behöver man mycket ljus och något som sprider ljuset.
En softbox är ofta det man väljer fast det kräver mycket kraft i blixten.
Jag gillar att inte släpa på en mängd prylar.
Därför tar jag gärna personerna jag vill fota till ett skuggigt område. Sedan slår jag en kraftfull blixt genom ett transparent paraply. Fast blixt och paraply måste vara ganska när motivet.

Det finns 2 olika typer av blixtfotografering. Det ena är studio där ljuset helt styrs av ett antal blixtar. Här har man full kontroll.
Sedan det jag oftast sysslar med att sätta till ljus i en vanlig miljö.
Det kan vara ett dop, ett bröllop eller till barnbarns födelsedagskalas.
Jag behöver ljus för att få kortare slutartider och frysa rörelser för det mesta eller mer skärpedjup.

Min standard för att fota ett födelsedagskals för mina barnbarn är en blixt som står i en bokhylla eller på ett skåp som slår i taket. Den ökar allmänljuset i rummet.
Sedan en som jag oftast slår genom ett transparent paraply riktad mot motivet.
Detta för att kunna styra ljuset från kameran. Jag kan göra detta från den trigger jag har på kameran.

Jag har där mycket mer möjligheter än du har med din äldre kamera och blixt.
Därför bör du läsa allt du kan om din blixt och Hasseblad på internet.

Din lösning är mycket mer manuell och svårare än min. Kräver mer av dig.
Fast det är självklart det kan ge bra bilder. men hänger mer på din kunskap.
Tack för råd! Ja, det verkar som att våra användningsområden skiljer sig något. Lyckligtvis klarnar en hel del av att lösa blixtens bruksanvisning men jag inser precis som du säger att jag behöver vara lite pragmatisk och prova mig fram för att förstå mer.

Väl mött
 

PMD

Aktiv medlem
Bör jag ställa in samma bländarvärden på kameran som på blixten och bör jag i sådana fall även anpassa slutartiden till det bländarvärdet precis som i vanliga fall?
För gammal hederlig blixtfotografering utan automatik måste man känna till begreppet ledtal.

Den här artikeln förklarar det utmärkt och när du har läst den så kan du allt om blixtfoto.

Att blanda befintligt ljus (dvs ljuset från omgivningen) med blixtljus är överkurs. Det kan du börja leka med när du har lärt dig grundläggande blixtfotografering med hjälp av ledtal.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför inte prova blixten med en digitalkamera för att laborera fram lämplig exponering.

Iakttag dock försiktighet då gamla blixtar eventuellt kan ha lite för stark ström i anslutningen till kameran, så att den moderna kameran riskerar att gå sönder.

Kameror med ridåslutare har en specifik kortaste slutartid då hela ridån står öppen. Denna används oftast som synktid för blixt. På gamla grejor ofta 1/60 s.
Då ställer man in kamerans bländare utifrån beräkning med ledtal som PMD länkade till.

Gissningsvis gör man lika med Bladaren. Men om man vill ha kortare tid får man öppna bländaren mer i motsvarande grad (exponeringstriangeln).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför inte prova blixten med en digitalkamera för att laborera fram lämplig exponering.

Iakttag dock försiktighet då gamla blixtar eventuellt kan ha lite för stark ström i anslutningen till kameran, så att den moderna kameran riskerar att gå sönder.

Kameror med ridåslutare har en specifik kortaste slutartid då hela ridån står öppen. Denna används oftast som synktid för blixt. På gamla grejor ofta 1/60 s.
Då ställer man in kamerans bländare utifrån beräkning med ledtal som PMD länkade till.

Gissningsvis gör man lika med Bladaren. Men om man vill ha kortare tid får man öppna bländaren mer i motsvarande grad (exponeringstriangeln).
Bladare har oftast centralslutare. Alltså inte ridåslutare. Därför synkar de på mycket snabbare tider också.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra skala

TS blixt är enkel att köra manuellt utan att blanda in ledtal. Ställ in iso och bländare man vill använda. Sedan ser man på blixtens skalhjul vilket avstånd blixten exponerar rätt. Ändrar du på effekten så ses också det nya avståndet. Bara att prova lite. En nackdel är att det inte finns så många effektläge att välja mellan (endast full-1/4 + ett motorläge som jag vill minnas var 1/32). Problemet löses enkelt med att sätta på ett eller två vita papper på blixthuvet om man inte vill släcka det naturliga ljuset med för liten bländaröppning.


Blixten automatik med hjälp av det lilla ögat på blixten som mäter ljuset kan lätt bli lurad av bakgrunden, mörka eller ljusa färger etc. Om motivet fyller ut bilden bra och inte är svart eller vitt så brukar den ge ganska bra exponering. Man väljer sin bländare och ställer in sitt iso på blixten. Därefter ser man inom vilka avstånd man får rätt exponering.Jag tycker dock att den blixten fungerar bäst manuellt eftersom det är så lätt att fota manuellt med den. Sedan ska vi tillägga att TS ändrar det naturliga ljusets inverkan med slutartiden och blixtens inverkan med bländaren.

Blixten har också ett TTL-läge men det är knappast aktuellt att använda med en Bladare av gammalt snitt.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS. Jag tar tillbaka en delar av kommentaren om exponeringstriangeln.

Slutartiden påverkar bara det som inte påverkas av blixten. Så ISO, bländare och avstånd är det enda som behövs för korrekt exponering av huvudmotivet. Till att börja med.
 

PMD

Aktiv medlem
Rätt många blixtar har ett sådant hjul (eller något motsvarande), som Tony nämnde ovan, och som visar vilken bländare man bör ställa in givet motivavståndet. En del blixtar har också en fotocell som mäter det reflekterade blixljuset och stänger av blixten när tillräckligt med ljus har skickats ut. (Ungefär som en TTL-blixt, men med en egen mätcell istället för en cell i kameran).

Icke desto mindre är det en mycket bra idé att lära sig vad ledtal är och hur de används. Man får en bättre förståelse för blixtfotograferingens begränsningar då och varför automatiken i blixten gör som den gör. Ledtal är inte ett dugg svårt. WIkipediaartikeln jag länkade till i mitt förra inlägg är bara ungefär en sida lång (och med mycket luft).
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast redan 45 CT-1 erbjuder blixtautomatik genom blixtens egna ljusmätare. Om man ställer in den känslighet man använder (ISO) och sen ställer blixten på en av fem olika möjliga bländare, blir exponeringen "rätt" under förutsättning att kameran ställts in på samma bländare. Det får man göra själv.

Hur "rätt" exponeringen blir beror sen på hur väl blixtens exponeringsmätare klarar att mäta blixtljuset.

Modellen 45 CT-5 erbjöd sedan mer avancerat samarbete med kamerornas blixtautomatk. 45 CT-3 och 45 CT-4 var senare versioner med fler möjligheter till kommunikation med kamerorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det finns väl ofta anledning att använda den automatik som finns. Icke desto mindre är det en fördel att förstå principerna för blixtfotografering.
 

apersson850

Aktiv medlem
Visst kan det vara det. Och det går bättre på de senare modellerna av Metz 45. Men just 45 CT-1, som är den som jag har, finns bara ett manuellt läge. Det är full fart, och den är rätt rejäl. Notera att den ger ledtal 45 vid utlysning av 35 mm objektiv på småbildsformatet. Dagens blixtar med ledtal 60 brukar uppnå det vid 200 mm brännvidd. En 600 EX II-RT har ledtal 34 vid 35 mm, så det direkta ljuset från en Metz 45, med full styrka, är oftast ohanterligt.

Därav min rekommendation att utnyttja automatiken där det går.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
gör det enkelt.
1 sätt exponeringen för att bakgrunden skall få den exponering du vill ge den.
2 ge huvudmotivet önskad mängd blixtljus.

Testa fram exponeringen med en digitalkamera.
Förr gjorde man det med polaroidbakstycke.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där kallar jag inte enkelt. Att blanda befintligt ljus och blixtljus är överkurs för den som precis har börjat lära sig att använda en blixt.

Det går f.ö. snabbare att "testa fram exponeringen" om man räknar fram ett hyfsat bra utgångsvärde först.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där kallar jag inte enkelt. Att blanda befintligt ljus och blixtljus är överkurs för den som precis har börjat lära sig att använda en blixt.

Det går f.ö. snabbare att "testa fram exponeringen" om man räknar fram ett hyfsat bra utgångsvärde först.
Tycker du har helt fel. Vill man ha bilder typ Instamatic så skit i bakgrunden och dundra med full blixt på motivet och räkna bara ledtal.

Nu brukar vi inte tycka att ett par väl exponerade ansikten i en övrigt svart natt är bra bilder.
Det är därför vi utgår från befintligt ljus Per. Vi vill inte att blixtbilder skall se ut som som svartnatt med en stålkastare riktad mot katten.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, när man har lärt sig hur blixtljus påverkar bilden så kan det vara lämpligt att gå vidare och lära sig att blanda befintligt ljus med blixtljus.

Men en sak i taget. Det är dumt att försöka lära sig allting på en gång. De flesta av oss lär sig saker bättre om man tar dem en i taget. Därefter sätter man ihop dem till en helhet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan inte bli enklare om man använder dagsljus.
Det är inte så många som har en studio där man då kräver studioblixtar med modelljus o en mörklagd lokal.
 
ANNONS